مربیانی که به کار فوتبال ایران می‌آیند

جام جم آنلاین: مسئولان پرسپولیس بالاخره به قول خود عمل کردند تا با توافق نهایی با مانوئل خوزه پرتغالی، تعداد مربیانی پرتغالی حاضر در فوتبال ایران را کامل‌تر کنند.

اتفاقی که به طور طبیعی به نفع فوتبال ایران است و اگر بپذیریم که در خلال حضور مربیان خارجی در فوتبال ایران، انتقال دانش نیز صورت خواهد گرفت، می‌توان چشم‌انداز بهتری را برای فوتبال باشگاهی و ملی ایران متصور بود.

البته شرط این کار این است که تمام و کمال از دانش و تجربه مربیان خارجی فوتبال استفاده کنیم، والا اگر قرار بر این باشد که آنان مثل ما اندیشیده و مثل ما رفتار کنند، دیگر مراد اولیه از استخدام آنان حاصل نخواهد شد.

در حال حاضر با احتساب کارلوس کرش و دستیاران پرتغالی‌اش در تیم ملی، دو مربی پرتغالی دیگر نیز در تیم‌های باشگاهی فوتبال ما هدایت تیم‌های صنعت نفت آبادان (کاستا) و تراکتورسازی تبریز (اولیویرا) را عهده‌دار هستند تا حالا و با اضافه شدن مانوئل خوزه، جمع آنان تکمیل شود.

هر چند که از گذشته تا امروز مربیان خارجی زیادی در فوتبال ایران در رفت و آمد بوده و اکثریت نیز با مربیان کروات بوده است، اما حالا رویکرد به مربیان پرتغالی در شرایطی مورد توجه قرار گرفته که فوتبال ما به نوعی با مکتب فوتبال پرتغال همخوانی دارد.

فوتبالی که آن را به‌عنوان برزیل فوتبال اروپا می‌شناسند و در بعد تاکتیک‌های رو به جلو و هجومی، شیوه کار مربیان آنان به کار فوتبال ایران می‌آید.

جدا از آن‌که اصولا کارلوس کرش نیز از بابت این اتفاق باید خوشحال باشد،‌ حضور مربیان پرتغالی با همفکری و تعامل‌های مثبتی که می‌توانند با سرمربی تیم ملی شکل دهند، می‌تواند ضمن کیفیت بخشی به لیگ ایران، به تیم ملی نیز از ابعاد مختلف کمک‌های لازم را داشته باشد.

اگر چه گفته می‌شود کارلوس کرش چندان میانه خوبی به لحاظ شخصی با مانوئل خوزه ندارد، اما قطعا وقتی بحث موفقیت تیم ملی ایران مطرح باشد، این مساله نباید خللی در همکاری‌های طرفین ایجاد کند؛ بویژه آن‌که طبق شرح حال و کارنامه قبلی، این مربی پرتغالی در کار خویش مربی کاربلد و کارکشته‌ای به حساب می‌آید و شاید تنها نگرانی موجود از سن بالایش باشد که امیدواریم این مساله خللی در عملکرد او در زمان حضورش در تیم پرسپولیس بر جای نگذارد.

مانوئل خوزه که اعلام کرده با خود یک دستیار پرتغالی نیز خواهد آورد، در گفت‌وگوهای از راه دورش با علی پروین اعلام کرده است که ورای مساله پول،‌ موفقیت و قهرمانی پرسپولیس مهم است که اگر این گونه باشد می‌توان انتظار داشت سرخ‌ها با بهره‌مندی از مهره‌ها و بازیکنانی شناخته شده، در فصل دوازدهم با شخصیت قهرمانی در بازی‌ها حاضر شوند.

حجت‌الله اکبرآبادی – دبیر گروه ورزش


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.