مرکز پژوهش‌های مجلس بررسی کرد؛مختصات «قانون واضح»

جمعه ۳۰ تیر – ۰۲:۰۵:۳۱ ب.ظ

نظرات شما ارسال به دیگران چاپ بدون عکس چاپ با عکس
نظرات شما ارسال به دیگران چاپ بدون عکس چاپ با عکس
بزرگنمایی:  

خبرگزاری آریا – مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی یک مقاله لاتین را با عنوان «قانون واضح» بررسی کرد.
به گزارش خبرگزاری آریا ، در این نوشتار، عناصر مربوط به ویژگی وضوح قانون – به عنوان یکی از مهمترین ویژگی‌های نشئت گرفته از آموزه « حاکمیت قانون» – مورد بررسی قرار گرفته است.
در مقدمه نوشتار، برخی از مسائل نظری مربوط توضیح داده شده و سپس نکاتی راجع به سلسله مراتب مصوبات و ویژگی‌های قواعد حقوقی مطرح شده است.
نویسنده این مقاله (جرارد گاسیگناک) در ادامه تاکید می‌کند که یکی از الزامات متناسب نگاه داشتن اندازه نظام حقوقی، اطمینان حاصل کردن از این مهم است که نظام حقوقی بی‌جهت فربه نشود؛ زیرا نظام حقوقی حجیم ، فهم قوانین را با دشواری مواجه می‌سازد.
از دیگر قسمت‌های این نوشتار، توجه به عناصر شکلی قانون، از جمله ساختار قانون نظام حقوقی و همچنین زبان مصوبات است.
در ادامه این گزارش همچنین آمده است: «وضوح » به معنای سهولت فهم یا قابلیت درک است همچنین این اصطلاح، معنای دو پهلو نبودن یا عدم ابهام را در بردارد. قانون واضح، سلسله مراتب ساده و دقیق قوانین را پیش فرض می‌گیرد. قوه قانونگذاری باید فعالیت خود را به آن‌چه که کاملا ضروری است محدود کند، بدین معنی که هنجارهایی باید به تصویب برسند که مستلزم منفعت عمومی‌اند و برای عموم ، ضرورت و عقلانی بودن آن‌ها آشکار است.
وضوح یک مصوبه در وهله اول به دقت تهیه کنندگان پیش‌نویس در طراحی آن بستگی دارد. طی این بخش از کار، تصمیماتی که اتخاذ می‌شوند کیفیت یک مصوبه را تعیین می‌کنند؛ موضوعی که در دست مقررات‌گذاری است، سطح تقنینی، تراکم هنجاری و ساختار؛ لذا تهیه کنندگان پیش‌نویس قانون، استفاده از زبان ساده، مختصر و دقیق را تضمین می‌کنند و این‌که هم واژه‌شناسی حقوقی و هم واژه‌شناسی تخصصی زمینه مورد مقررات‌گذاری به دقت و به طور یکنواخت استفاده می‌شود. انتشار قانون نیز در مجموعه قوانین رسمی و نظام‌مند، کاربر را قادر می‌سازد که از قانون در هر زمان رهنمود دریافت دارد و فهرست شرایط وضوح قانون را تکمیل کند؛
بنابراین تهیه کنندگان پیش‌نویس قانون باید بپذیرند که مذاکرات پارلمانی معمولا دقت پیش نویس قانون را از طریق اصلاحات پراکنده تهدید می‌کنند تاثیری که قوه قانون‌گذاری نمی‌تواند برای بررسی عمیق آن وقت کافی اختصاص دهد.

کد خبر: ۲۰۱۲۰۷۲۰۲۴۰۵۳۱۶۱۳


خبرگزاری آریا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.