“مسمومیت مزمن مونوکسیدکربن” در کمین سیگاری‌ها

فروردین ۱۴۰۳

مسمومیت مزمن مونوکسیدکربن یکی از عوارضی است که سلامتی آنها را تهدید می‌کند و در درازمدت عوارض قلبی و عروقی از جمله سکته‌های قلبی و مغزی به همراه دارد.

به گزارش گروه علمی باشگاه خبرنگاران به نقل از وب دا؛ استاد سم‌شناسی دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد با بیان این که مسمومیت مزمن CO  در سیگاری‌ها ممکن است با آثاری مانند سردرد ملایم، ضعف، بی‌حالی، سرگیجه و سستی بروز یابد، تصریح کرد: مونوکسیدکربن گاز فوق‌العاده سمی است که باید از ورودش به بدن انسان جلوگیری شود و اشخاص سیگاری بدانند که مونوکسیدکربن سمی‌ترین گازی است که در دود سیگار وجود دارد و سرانجام منجر به بروز سکته‌ می‌شود.

دکتر مهدی بلالی‌مود خاطرنشان کرد: وجود دود سیگار در فضاهای بسته مانند خانه و اتاق‌های خواب و استنشاق آن از سوی اشخاص دیگر، سبب مسمومیت خفیف با مونوکسیدکربن ایجاد می‌شود و به همین دلیل در کشورهای اروپایی و آمریکا، استعمال سیگار در محیط‌های بسته قرن‌هاست که قدغن شده است.

میل ترکیبی مونوکسیدکربن با هموگلوبین خون تا ۳۰۰ برابر بیشتر از اکسیژن است

این استاد سم‌شناسی علوم ‌پزشکی مشهد با بیان این که گاز CO فوق‌العاده سمی است و وقتی استنشاق می‌شود، از راه ریه‌ها جذب خون شده و میل ترکیبی آن با هموگلوبین خون بین ۲۰۰ تا ۳۰۰برابر بیشتر از اکسیژن است، گفت: کار هموگلوبین، انتقال اکسیژن از ریه‌ها به نسوج و اعضای مصرف‌کننده بدن بویژه مغز و قلب است و وقتی غلظت مونوکسیدکربن حتی ۴ دهم درصد باشد، نصف هموگلوبین خون انسان با این گاز سمی ترکیب و عملکردش دچار وقفه می‌شود.

دکتر بلالی‌مود خاطرنشان کرد: بطور طبیعی وقتی فرد هوای آلوده را نیز استنشاق می‌کند، بین دو تا سه درصد هموگلوبین خون ممکن است به مونوکسیدکربن متصل شده باشد، اما در اشخاص سیگاری در اثر تدخین، بسته به میزان مصرف، بین ۵ تا ۱۵ درصد هموگلوبین خونشان با مونوکسیدکربن ترکیب می‌شود.

۱۰ تا ۱۵ درصد خون اشخاص سیگاری، کربوکسی هموگلوبین دارد

به گفته وی، به این ترتیب ۱۰ تا ۱۵ درصد خون اشخاص سیگاری، کربوکسی هموگلوبین دارد، در حالی که یک فرد سالم، اگر بیش از ۱۰درصد خونش کربوکسی هموگلوبین داشته باشد، آثار مسمومیت خفیف مونوکسیدکربن در او قابل شناسایی است.

رییس آزمایشگاه سم‌شناسی بیمارستان امام‌رضا (ع) افزود: در کشورهای توسعه‌ یافته با قانونگذاری و تدوین آیین‌نامه‌های اجرایی از بروز مسمومیت مونوکسیدکربن به شدت کاسته‌اند و برای نمونه در سال ۱۹۶۸میلادی تعداد موارد مرگ و میر ناشی از مسمومیت مونوکسیدکربن در آمریکای شمالی بیش از سه هزار نفر بوده، در حالی که در  ۲۰۰۱ به ۴۸۰ نفر رسیده و در سال ۲۰۱۲ به کمتر از یکصد نفر کاهش یافته است.

مشارکت شهروندان برای کاهش مسمومیت با CO مهم است

دکتر بلالی‌مود گفت: بر این اساس بسیار مهم است که ما هم در کشورمان با قانونگذاری و تدوین آیین‌نامه‌ها و برنامه‌های اجرایی بتوانیم از مسمومیت با مونوکسیدکربن کم کنیم و بی‌شک مشارکت شهروندان در این زمینه حایز اهمیت است.

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.