مشکل مهم زنان خانه دارچیست

ارسال برای دوستان

استفاده زیاد از دست برای جا به جایی اجسام و تمیز کردن قسمت های بالای دیوار و شیشه های بلند، باعث فشار آمدن به تاندون شانه و آسیب دیدگی های شدید شانه ها می شود.

دکتر “غلامعلی عکاشه” روز چهارشنبه در گفت و گو اختصاصی با خبرنگار علمی‌ایرنا گفت: بیشتر زنان خانه دار که در ایام قبل از نوروز شروع به کارهای سنگین خانه می‌کنند، اغلب میانسال، دارای اضافه وزن ، تجارب زایمان و بدون ورزش و تحرک هستند که این عوامل آنها را بیشتر در معرض خطر و آسیب های عضلانی و اسکلتی قرار می‌دهد.
این جراح و متخصص اندام تحتانی و فوقانی خاطر نشان کرد: به طور تقریبی گفته می‌شود شمار افرادی که در ایام عید و خانه تکانی منزل از روی صندلی و یا پایه سقوط می‌کنند با شمار افرادی که در روزهای برفی زمستانی به زمین می‌خورند، برابری می‌کند.
عکاشه تصریح کرد: سقوط از صندلی یکی از شایعترین مشکلاتی است که زنان خانه دار به هنگام نظافت های طولانی مدت با آن مواجه هستند و در بسیاری از موارد منجر به شکستگی های ناحیه لگن در آنها می‌شود.
رییس انجمن ارتوپد ایران یادآور شد: خیلی از شکستگی های انتهای تحتانی و استخوانی مچ دست و استخوان های ساعد در اثر سقوط از صندلی هایی است که فرد برای تمیز کردن شیشه ها، دیوار و یا سقف خانه استفاده کرده است.
وی با اشاره به اینکه پیچش مچ پا و دست یکی دیگر از مشکلاتی است که زنان خانه دار به هنگام نظافت خانه با آن مواجه می‌شوند، گفت: فردی که سعی دارد یک مبل سنگین را جا به جا کند و یا اینکه یک جسم سنگین را از پله ها بالا یا پایین ببرد ، بدن او از حالت طبیعی خارج می‌شود و همین عدم تعادل، مشکلات جدی در او پدید می‌آورد.
این متخصص با اشاره به اینکه ضرورتی ندارد این حجم وسیع از کارهای منزل را یک جا در ایام محدود قبل از عید انجام داد، تصریح کرد: در صورتی هم که این کارها را انجام می‌دهند باید به گونه ای باشد که از یک عضو بیش از اندازه کار کشیده نشود و در ارتفاع بالاتر از ۵۰ سانتی متر نایستند.
عکاشه با تاکید بر اینکه کارها را باید تقسیم کرد و به تدریج انجام داد، ادامه داد: انجام تدریجی کارها باعث می‌شود به بدن فشار کمتری وارد شود و عضلات بدن خود را با حجم اجسام تطابق دهند.
رییس انجمن ارتوپدی ایران یادآور شد: بیشتر زنان خانه دار به علت اضافه وزن یا بی تحرکی و عدم ورزش ، استخوان هایشان تراکم زیادی ندارد و به محض سقوط بر روی زمین، شکستگی در اندام فوقانی آنها ایجاد می‌شود.
این متخصص ارتوپدی تصریح کرد: توصیه ما به زنان خانه دار این است که بدون آمادگی جسمی، حجم وسیعی از کار و فعالیت را در مدت زمان محدود انجام ندهند و با انجام کارهای شدید بدنی ، سلامت خود را به خطر نیندازند.

منبع:irna.ir

گردآوری : پایگاه اینترنتی ممتازنیوز

تاریخ نشر پنجشنبه ۲۲ تیر  مشاهده : ۱۵۰   | بازدید از صفحه اول


ممتازنیوز – زنان

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.