معاون رایزن فرهنگی ایران در روسیه: حضور فرهنگی ایران در روسیه چشمگیر است

طباطبایی روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا با اشاره به حضور گسترده رایزنی فرهنگی ایران در روسیه در بیست و پنجمین نمایشگاه بین المللی کتاب مسکو گفت: رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران بر اساس سنت سالانه در این نمایشگاه که مهم ترین رویداد فرهنگی روسیه می باشد، شرکت کرده است.

وی با بیان این که فراهم آوردن زمینه حضور ناشران ایرانی در نمایشگاه بین المللی کتاب مسکو از وظایف رایزنی فرهنگی ایران در روسیه است، اظهار داشت: سعی کرده ایم تا زمینه خوبی برای شرکت ناشران ایرانی در این نمایشگاه فراهم کنیم و در حال حاضر ارتباط میان ناشران برجسته و موسسات انتشاراتی کشورمان با این نمایشگاه برقرار شده است.

معاون رایزن فرهنگی ایران در روسیه خاطرنشان کرد که در غرفه این موسسه در نمایشگاه بین المللی کتاب مسکو بیش از ۲۰۰ عنوان کتاب عرضه شده است.

ˈطباطباییˈ از برنامه های رایزنی فرهنگی برای توسعه و ترویج زبان فارسی در روسیه، کمک این نهاد فرهنگی به موسسات آموزش عالی و دانشگاههای روسیه در امر آموزش زبان فارسی و ارایه تجهیزات نرم افزار و کتاب مورد نیاز به آنها اشاره کرد.

وی گفت: برگزاری دوره های دانش افزایی زبان فارسی روسها در روسیه و نیز ایران، برگزاری مستمر المپیاد زبان فارسی با مشارکت استادان برجسته روس از جمله اقدام های رایزنی فرهنگی ایران در روسیه در این ارتباط می باشد.

معاون رایزن فرهنگی ایران در روسیه خاطرنشان کرد: زمینه های توسعه زبان فارسی در روسیه با توجه به علاقمندی و اشتیاق مردم روسیه بسیار گسترده بوده و به همین دلیل درصدد هستیم تا آموزش زبان فارسی را به عنوان زبان دوم اختیاری در سطح مدارس روسیه گسترش دهیم.

وی افزود: در حال حاضر در حدود ۲۰ دانشگاه روسیه دارای مرکز زبان و ادبیات فارسی است و بیشتر آنها در ۱۰ سال اخیر پس از تاسیس رایزنی فرهنگی ایران در روسیه ایجاد شده اند.

وی گفت: برنامه ای برای ایجاد کرسی زبان فارسی در دانشگاههای قفقاز شمالی از جمله در ولادی قفقاز مرکز جمهوری اوستیای شمالی نیز در دست اجرا داریم.

طباطبایی خاطرنشان کرد: از جمله برنامه های دیگر رایزنی فرهنگی ایران در روسیه برای گسترش فرهنگ ایران، برپایی هفته های فرهنگی است و در این راستا قرار است کمتر از یک ماه دیگر (دهم تا ۱۷ مهر ماه) دومین هفته فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در مسکو و سنت پترزبورگ با حضور بیش از ۵۰ نفر از هنرمندان ایرانی برگزار شود.

وی افزود: هنرمندان در حوزه های موسیقی، نگارگری و صنایع دستی در این برنامه حضور خواهند داشت. در این راستا هفته فیلم ایران هم در مسکو برگزار می شود و پنج فیلم ایرانی در مسکو به نمایش در می آید.

اروپام/۲۲۴۲**۵۱۸**۱۰۸۰**۱۵۹۷

انتهای پیام /*


www.irna.ir

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.