مفدرون ماده مخدر جدیدی که جوانان را به نابودی می کشاند

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایرنا، مفدرون داروی سنتتیک مخدر از دسته آمفتامین ها است و توسط کارخانجات کشور چین به صورت سنتیتک ساخته می شود که اثراتی مشابه با اکستاسی، آمفتامین و کوکائین دارد.

این ماده مخدر بصورت پودر سفید رنگ از طریق بلعیدن ،استنشاق از طریق بینی یا تزریق مصرف می شود.

شبکه های مافیایی مواد مخدر به منظور فریب دادن ماموران کنترل و مبارزه با مواد مخدر ، مفدرون را تحت علائم تجاری مربوط به بسته های نمک،غذای گیاهی یا نسل بعدی پژوهش شیمیایی به فروش می رسانند.

بر اساس آمارهای جهانی، بیش از ۴۰ میلیون نفر در دنیا مصرف کننده مواد مخدر هستند و آمار زنان مصرف کننده انواع مواد مخدر صنعتی رو به افزایش است .

دکتر’ رضا عباس زاده ‘ یک روانپزشک در این زمینه به خبرنگار اجتماعی ایرنا می گوید: عوارض جانبی مفدرون مانند قرص های اکستازی است که پس از مصرف ، فرد حالت خوشی مفرط ، احساس آزادی و بی خیالی می کند.

وی ادامه می دهد: مفدرون باعث آسیب به بخش حافظه کوتاه مدت مغز شده و منجر به تپش قلب،کاهش اشتها و افزایش دمای بدن می شود.

عباس زاده با بیان اینکه ، مفدرون به صورت عمده در بسته های یک کیلویی خریداری می شود، اظهار می دارد: سودجویان سپس این ماده مخدر را در بسته های یک تا پنج گرمی به سراسر جهان ارسال می کنند.

رییس مرکز تحقیقات پزشکی قانونی نیز نسبت به ورود ماده مخدر مفدرون به کشور که به طور غیرقانونی در چین تولید می شود،هشدار می دهد.

دکتر ‘جابر قره داغی ‘ می گوید:مفدرون یک ماده محرک و روانگردان جدید است که به طور غیرقانونی در کشور چین ساخته می شود و به صورت کیسه های نمک یا غذای گیاهی در اینترنت به فروش می رسد.

وی ادامه می دهد:مفدرون از خانواده آمفتامین ها است که به نام های عامیانه ای همچون ‘مف’ (Meph)، نمک، میو میو، حمام نمک و موج عاج در بین افراد شناخته می شود.

قره داغی، با اشاره به عرضه این ماده روانگردان به شکل قرص ، کپسول و پودر سفید رنگ، اظهار می دارد: مفدرون به صورت خوراکی، تدخینی و تزریقی مورد استفاده قرار می گیرد و اثراتی شبیه اکستازی ، آمفتامین ها و کوکائین دارد.

وی تصریح می کند: مصرف این ماده مخدر می تواند منجر به هذیان، توهم، تهوع و استفراغ، مشکلات گردش خون، بثورات پوستی، بی نظمی ضربان قلب و اضطراب شود.

‘ مجتبی نقش واریان ‘ یک روانپزشک نیز در این زمینه می گوید: مفدرون ماده محرک با آسیب های شدیدتر از شیشه است که مصرف آن مرگ سلولی و صدمات مغزی را به دنبال دارد.

وی با بیان اینکه مفدرون موجب تحریک مغز می‌شود، ادامه می دهد: مصرف این ماده افزایش انرژی و کاهش خستگی را به دنبال دارد.

این روانپزشک تصریح می کند:مفدرون موجب مرگ سلولی و صدمات غیرقابل برگشت به مغز می‌شود و مصرف کنندگان مواد مخدر به دلیل اینکه می‌خواهند تاثیرات زیادتری را بگیرند به سمت آن می‌روند اما باید در نظر داشت آسیب مفدرون سنگین‌تر از شیشه است.

اجتمام **۹۰۲۲ ** ۱۵۶۹

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۱۸۰۱۱۸


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.