موتورسواران ۲۴ درصد قربانیان حوادث رانندگی

عصر خودرو : هزار و ۱۶۳ نفر در سه ماهه نخست امسال در حوادث رانندگی موتورسیکلت‌ها جان خود را از دست دادند که این رقم ۲۴٫۳ درصد از کل تلفات رانندگی در این مدت است.

به نقل از مهر، از کل تلفات حوادث موتورسیکلت‌ها در بهار امسال، یکهزار و ۱۱۰ نفر مرد و ۵۳ نفر زن بودند.

بر اساس این گزارش در سه ماهه نخست امسال به ترتیب استان‌های خراسان رضوی با ۱۳۰، تهران با ۱۰۹ و فارس با ۹۹ فوتی بیشترین تلفات حوادث موتورسیکلت سواران را داشته‌اند.

همچنین نسبت تلفات حوادث موتورسیکلت سواران به کل حوادث رانندگی در استان های بوشهر با ۴۶٫۸ درصد، گلستان با ۴۲٫۱ درصد و خراسان رضوی با ۳۶٫۶ درصد بیش از سایر استان ها بوده است.

بر اساس آمارهای سازمان پزشکی قانونی در سه ماهه نخست امسال بیشتر متوفیات حوادث موتورسیکلت‌ها مردان جوان بودند به بیان دیگر افراد با گروه سنی ۱۸ تا ۲۹ سال با ۴۹٫۶ درصد بیشترین تعداد کشته های این حوادث را در برمی‌گیرند.

پس از آن افراد بالای ۵۰ سال با ۱۶٫۳ درصد،۳۰ تا ۳۹ سال با ۱۲٫۲ درصد، ۱۱ تا ۱۷ سال با ۹٫۹ درصد،۴۰ تا ۴۹ سال با ۹٫۲ درصد و زیر ۱۰ سال با ۲٫۶ درصد در رتبه های بعدی مرگ موتورسواران قرار دارند.

سال گذشته چهار هزار و ۸۳۲ نفر در تصادفات موتورسیکلت‌ها جان خود را از دست دادند که این رقم ۲۴ درصد کل متوفیات تصادفات سال ۹۰ است. همچنین از کل متوفیات حوادث رانندگی موتورسیکلت‌ها در آن سال چهار هزار و ۵۷۸ نفر مرد و ۲۴۵ نفر زن بودند.

بر اساس پژوهشی که با عنوان بررسی اپیدمیولوژیک موتورسواران متوفی در حوادث رانندگی ایران طی سال ۱۳۸۹ در سازمان پزشکی قانونی انجام شد، ۷۹ درصد فوت‌شدگان در تصادفات موتورسیکلت‌ها راکبین، ۲۰ درصد سرنشین و یک درصد نامعلوم گزارش شده‌است. همچنین ۵۹٫۴ درصد مرگ و میر موتورسواران به دلیل ضربه به سر اتفاق می افتد و شکستگی‌های متعدد با ۲۲ درصد در رتبه دوم علت مرگ موتورسواران قرار دارد.

از آنجا که ضربه به سر علت اصلی فوت افراد است الزام موتورسواران در استفاده از کلاه ایمنی تأثیر به سزایی در کاهش مرگ و میر آنها دارد. همچنین با توجه به آنکه اکثر موتورسواران متوفی مردان جوان هستند تمرکز جهت آموزش و اطلاع رسانی به این قشر از اهمیت خاصی برخوردار است. از سویی نظر به اینکه حدود نیمی از حادثه دیده گان تصادفات موتورسیکلت ها در بیمارستان فوت می‌کنند بررسی امکانات بیمارستان‌ها و تسریع در انجام اقدامات اورژانسی در نجات جان مصدومین بسیار مؤثر است.


منبع:عصرخودرو

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.