موسیقی محلی؛ گنجینه‌ای در حال فراموشی

۰۸م آذر ،

با مدیران ارشاد استان‌ها/

معاون هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان گفت: موسیقی محلی، تا چند دهه پیش دارای حیات اجتماعی قابل توجهی در میان اقشار مختلف جامعه بود اما امروزه نقش این نوع موسیقی کمرنگ شده است.

محسن عرب امیری، معاون هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان در گفت و گو با خبرنگار موسیقی هنرآنلاین دربارهٔ برنامه‌های انجمن موسیقی این استان گفت: انجمن موسیقی و وزارت ارشاد استان سمنان از ابتدای سال تا کنون، ۹ کنسرت برگزار کرده اند که از آن میان می‌توان به کنسرت تکنوازی، گروه نوازی و کنسرت محلی اشاره کرد . همچنین آلبوم ” کتیره به کتیره ” به گویش سمنانی و خوانندگی ولی الله شهاب منتشر و روانه بازار موسیقی شده است.

وی افزود: همچنین قرار است در شش ماه دوم سال جاری، جشنواره موسیقی محلی استان سمنان و ششمین جشنواره موسیقی در سطح استان ، مهدی شهر و شاهرود با حمایت معاونت هنری و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شود.

معاون هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان در پاسخ به این پرسش که انجمن موسیقی و وزارت ارشاد اسلامی‌، تاکنون چه کارهای مثبتی برای هنرمندان استان  انجام داده اند، گفت: اقدامات انجمن موسیقی و وزارت ارشاد، مواردی چون بیمه هنرمندان، اعطای وام، عضویت در خانه موسیقی و وام مسکن را شامل می‌شود. همچنین انجمن موسیقی و معاونت هنری همواره به عنوان بازوی اجرایی و برنامه ریزی در تمام برنامه ها حضور فعال داشته است و کانون های موسیقی شهرستانها که زیر مجموعه انجمن محسوب می شوند در زمینه نظارت و برنامه ریزی و آموزشی حضور چشمگیری داشته است.

وی دربارهٔ وضعیت موسیقی محلی و نواحی گفت: به طور کلی موسیقی محلی و نواحی استان سمنان به سبب شرایط جغرافیایی و تنوع اقوام و طوایف مختلف از انسجام و یکپارچگی چندان برخوردار نیست. همچنین این نوع موسیقی تا چند دهه پیش دارای حیات اجتماعی قابل توجهی در میان اقشار مختلف جامعه بود اما امروزه نقش و حضور کاربردی این نوع موسیقی کمرنگ شده  و بیشتر به عنوان گنجینه در حال فراموشی است.

محسن عرب امیری در ادامه تاکید کرد : معاونت هنری همیشه از فعالیت های هنری استقبال کرده است و اقدامات این نهاد شامل در اختیار گذاشتن سالن ، امکانات صوت و نوربرای اجراهای صحنه ای، انجام مطالعات میدانی در کل استان در خصوص جمع آوری اطلاعات مربوط به نوازندگان موسیقی محلی، حمایت از انجمن موسیقی استان ها در خصوص نشست های پژوهشی ، حمایت از آموزشگاهها و….. است.

همچنین معاونت هنری براساس مطالعات قبلی و کشف ظرفیت ها اقدام به برگزاری اولین جشنواره موسیقی محلی استان سمنان کرده است که کار تدوین و برنامه ریزی کلی آن انجام شده است و این جشنواره اوایل سال در شهرستان مهدی شهر برگزار خواهد شد.

معاون هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان در پایان گفت:همچنین رسانه ها به سبب تاثیرات عمیقی که بر فرهنگ جامعه می گذارند مورد توجه ویژه معاونت هنری می باشند زیرا رسانه ها می توانند فرهنگ سازی کنند و با نقد کارشناسانه می توانند گام های موثری در جهت ایجاد نگاه درست در اقشار مختلف جامعه بردارند.

پایان پیام/۴۶
 


آخرین خبرها
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.