نقشه کودتای قریب الوقوع یک گروهک وهابی علیه سوریه

یک مقام امنیتی آگاه از نقشه عملیاتی گروهک وهابی “جبهه النصره لأهل الشام” به سرکردگی شخصی با نام مستعار “ابو محمد الجولانی” برای تسخیر دمشق و به دست گرفتن کنترل آن در آینده بسیار نزدیک پرده برداشت و مدعی شد این نقشه را یکی از سران ارشد جماعت اخوان المسلمین سوریه به عنوان طراح این کودتا برای وی فاش کرده است.

به گزارش یکی از نمایندگان “مجلس سنای” انگلیس تصریح کرد که چند روز پیش، از طریق یکی از رهبران جماعت اخوان المسلمون سوریه از “برنامه و نقشه ای نظامی” برای تصرف شهر دمشق، پایتخت سوریه مطلع شده است.

این نماینده مجلس سنای انگلیس در ادامه سخنان خود گفت که مرحله اول این طرح شامل بمبگذاری و منفجرکردن همزمان ۵۰ تا ۱۰۰ خودرو است تا بدین ترتیب، آشوب و هرج و مرجی بی سابقه سراسر سوریه را فراگیرد.

وی افزود: در مرحله بعد و پس از منفجر کردن خودروها باید در انتظار بیرون آمدن هزاران اسلامگرای مسلح از مخفیگاه های خود باشیم و این صرف نظر از صدها نیروی مسلحی است که از یگان های نظامی خود در ارتش جدا شده تا بر مناطق حساس و استراتژیک پایتخت از جمله مراکز نظامی، امنیتی، اداری، رسانه ها و مراکز دولتی مسلط شوند.

این نماینده مجلس سنای انگلیس در ادامه توضیح داد که این طرح بیش از هر چیز به یک “کودتای نظامی” ولی از نوع بسیار خاص و ویژه آن شبیه است که در آن ابداع ها و نوآوری های بسیاری صورت گرفته است.

وی چندی پیش با یکی از رهبران اخوان المسلمون سوریه دیدار داشته اند و او درباره اجرای این نقشه در مرحله آینده در سوریه سخن گفته است.

به گفته این منبع، علاوه بر این طرح، اخوان المسلمون، نقشه ها و برنامه هایی برای براندازی و سرنگونی نظام بشار اسد در دست دارد ‌اما مشخص نکرده که آیا این، جماعت اخوان المسلمون است که این طرح ها در سوریه به اجرا می گذارد یا این طرف ها و جماعت های دیگر هستند که عامل اجرای این برنامه ها هستند.

وی در عین حال تأکید کرد که اخوان المسلمون از این طرح ها کاملاً مطلع و آگاه است.

به گفته این نماینده مجلس سنای انگلیس که در کمیسیون دفاعی سنا هم فعال است، این طرح بر دو مرحله استوار است که مرحله اول آن شامل منفجر کردن ده ها خودرو در مناطق امنیتی و نظامی مهم مانند ستاد مشترک ارتش در مرکز دمشق و مراکز دستگاه ها و سازمان های اطلاعاتی و امنیتی و همچنین مراکز اداری حساس و مهم است که حکم سلسله اعصاب دولت را دارد و منهدم کردن ساختمان های نخست وزیری، وزارت خارجه، وزارت کشور، فرماندهی نیروی پلیس پایتخت و برخی وزارتخانه های مهم مانند وزارت برق و ارتباطات نیز در این راستا قرار می گیرد.

اما مرحله دوم این طرح، شامل خروج هزاران نیروی مسلح پنهان شده در مناطق مختلف پایتخت است که طی هفته های گذشته در نقاط مختلف دمشق و حومه آن مستقر و مخفی شده‌ اند و تاکنون ماهیت خود را پنهان نگه داشته اند و بعضاً در مراکز حساس و مهم دولتی نفوذ کرده اند که قرار است بلافاصله پس از بروز آشوب ها و هرج و مرج پس از انفجار خودروهای بمبگذاری شده، از مخفی گاه های خود بیرون آیند تا بخشی از آنها اقدام به تصرف رادیو و تلویزیون و تأسیسات تکنیکی مرتبط با آن کرده و از طریق این مرکز، خبر “سرنگونی نظام بشار اسد و فرار مسؤولان کشور” را اعلام کنند و گروهی دیگر نیز راه‌ های ارتباطی منتهی به پایتخت را در سه محور تصرف کرده و کنترل آن را به دست خواهند گرفت و پس از به دست گرفتن کنترل آن، این راه ها را بمبگذاری و مین گذاری خواهند کرد تا مانع فرار و خروج وفاداران نظام از دمشق یا فراخواندن نیروهای کمکی به داخل شهر شوند.

به گفته این منبع، از جمله مراکز نیروهای کمکی ارتش سوریه که در خارج پایتخت مستقر هستند و قرار است به محض بحرانی تر شدن اوضاع به مرکز فراخوانده شوند، گردان سوم است که در ورودی شمالی دمشق در منطقه “القطیفه” و “الرحیبه” مستقر است و همچنین گردان اول که در دروازه جنوبی دمشق در “قطنا” استقرار یافته است. همچنین گردان‌ های ریاست جمهوری و گردان ۱۴ هستند که در غرب دمشق که در منطقه   “قاسیون” و “وادی بردى” مستقرند.

این نماینده سنای انگلیس در ادامه توضیح داد که نظام سوریه، اطلاعاتی درباره این نقشه از دستگاه های اطلاعاتی و تجسسی روسیه به دست آورده است و به همین دلیل دیدیم که دمشق چند روز پیش، اقدام به اخراج سفرا و هیئت‌ های دیپلماتیک غربی کرد تا مبادا این هیئت های دیپلماتیک در اجرای این نقشه با معارضان سوری همراه شوند.

وی تصریح کرد که این مقام ارشد جماعت اخوان المسلمون سوریه که در یکی از رستوران‌ های لندن با وی دیدار کرده این طرح را بر روی کاغذ برای وی پیاده کرد اما هنگام خروج از رستوان، فراموش کرد برخی از برگه ها را با خود ببرد و به همین دلیل، وی هم اکنون دست نوشته های این مقام ارشد جماعت اخوان المسلمون را در اختیار دارد.

این نماینده انگلیسی ادامه داد که این نقشه قرار بود ماه آوریل گذشته به اجرا درآید اما مجریان عملیات با موانع لجستیک بسیاری مواجه شدند که از جمله آنها نیاز به حداقل پنج هزار نیروی مسلح برای تصرف و تسلط بر مراکز حیاتی و استراتژیک و همچنین تأمین خودرو برای بمبگذاری و انفجار و نیز نیاز به میزان بسیار زیادی مواد منفجره (حدود پنج تا هفت تن) “سی ۴” بود که باید به طور بسیار محرمانه و سری وارد کشور شود و در خودروها جاسازی شود. همچنین وارد کردن شمار زیادی سامانه ها و دستگاه های ارتباطی که افراد را به اتاق‌ های کنترل و فرماندهی مرکزی عملیات مرتبط کند و امکان هدایت و فرماندهی عملیات از آن طریق وجود داشته باشد، از جمله نیازهای این کوتا بوده است و همین موضوع موجب شد تا آنها برای فراهم کردن تجهیزات و وسایل و افراد مورد نیاز برای اجرای عملیات تأمل بیشتری کرده و آن را به وقت دیگری موکول کنند.

به گفته وی در این راستا جماعت اخوان المسلمون تصمیم گرفته ده ها فرمانده این جماعت را مخفیانه وارد سوریه کند و این نکته ای است که روزنامه فرامنطقه ای الشرق الاوسط چندی پیش نیز به آن اشاره کرد که این ورود فرماندهان جماعت را باید در چارچوب اجرای این نقشه ملاحظه کرد.

این نماینده سنای انگلیس تأکید کرد که با توجه اطلاعات ویژه‌ ای که در اختیار دارد سازمان “جبهه النصره لأهل الشام” (جبهه یاری) نقش بسیار مهم و اساسی را در این عملیات ایفا خواهد کرد، چون اطلاعات موجود نشان می دهد که اکثر فرماندهان درجه یک و درجه دو این سازمان، منتسب به قوم ها و طوایف ترک سوریه هستند که دستگاه های اطلاعاتی و جاسوسی ترکیه در بین آنها از نفوذ بسیار بالایی برخوردارند و جبهه یاری برخلاف باور موجود از حیث ساختار سازمانی و یا دست کم از حیث عملکردی تفاوت چندانی با جماعت اخوان المسلمون سوریه ندارد، اگرچه از حیث اندیشه و تفکر به “سفلی گری وهابی” منتسب بوده و یکی از پایگاه ها و شاخه های سازمان “القاعده” در سوریه است.

وی در این ارتباط گفت که اطلاعات امنیتی در اختیار انگلیس نشان می دهد که بسیاری از سرکردگان جبهه یاری یا از فرماندهان میدانی و یا فعالان سابق سازمان “الطلیعه الاسلامیه” یا از فرزندان آنها هستند که شاخه نظامی جماعت اخوان المسلمون مصر در دهه هشتاد به شمار می آمد.

این اطلاعات تا حدود بسیار زیادی با محتوای مناقشه هایی مطابقت دارد که پایگاه خبری الحقیقه موفق شده بود در یکی از اتاق های گفت وگوی اینترنتی طی یک ماه گذشته اطلاع یابد؛ این اتاق همان اتاقی است که پیش از آن الحقیقه طی آن از قصد معارضان سوری برای بمبگذاری در سازمان اطلاعات هوایی سوریه در القصاع و مقر اداره امنیت جنایی در منطقه البرامکه در ۱۷ مارس گذشته و دو روز پیش از اجرای عملیات از آن آگاه شده بود و دو روز بعد صحت این اطلاعات و میزان موثق بودن آن، برای مخاطبان این پایگاه به اثبات رسید.


BarackObama.ir

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.