نکاتی در مورد سقط جنین

کودک سالم
سال ششم، شماره ۱۹۲، دوره جدید،
شماره ۹، مـرداد۹۱
عرضه در روزنامه فروشی های سراسر کشور

نکاتی در مورد سقط جنین

از دست دادن جنین برای خانم‌ها و البته اعضای خانواده بسیار سخت و غیرقابل تحمل است. هنگامی که یک زن باردار می‌شود و رشد جنین را در رحم خود احساس می‌کند. حس شگفت‌انگیز و شادی خاصی دارد. این حس همان احساس مادر شدن است. ولی هنگامی که بارداری به شکست برمی‌خورد و سقط جنین اتفاق می‌افتاد، به سرعت همه رویاهای او درهم شکسته می‌شود و او دوران بسیار سختی را هم به لحاظ جسمی و هم روانی خواهد داشت که لازم است اعضای خانواده از او به شدت مراقبت و به لحاظ ذهنی و جسمی او را حمایت کنند. اگر باردار هستید، باید بسیار مراقب علائم سقط جنین باشید. 

سقط جنین چیست؟

زمانی که جنین به هر دلیلی نتواند به طور مستقل به زندگی خود در رحم ادامه دهد، خانم باردار دچار خونریزی شده و سقط خود به خودی صورت می‌گیرد. هرگونه لکه‌بینی و خونریری واژینال، به خصوص در ماه‌های اولیه بارداری می‌تواند نشانه‌ای از سقط جنین باشد. خونریزی واژینال در اوایل حاملگی بسیار رایج است. 

علل سقط جنین

 زنانی که دچار کمبود هورمون پروژسترون هستند، به خصوص در نیمه دوم سیکل قاعدگی (فاز لوتئال) ممکن است با خطر سقط مواجه شوند.  در بیش از نیمی از سقط جنین‌ها در ۱۳ هفته اول، اختلالات کروموزومی دیده می‌شود. احتمال سقط در بارداری با مشکل ژنتیکی ۹۵ درصد است که در این موارد جنین خود به خود سقط می‌شود.  حدود ۱۵ درصد از سقط جنین‌ها در سه ماهه دوم به دلیل ناهنجاری‌های رحمی و فیبروم و یا مشکلات دهنه رحم رخ می‌دهد. این شرایط منجر به تولد نوزاد نارس نیز می‌شود.  مطالعات نشان می‌دهد که ۱۹ درصد از سقط جنین‌های رخ داده در طول سه ماهه دوم ناشی از مشکلات بند ناف است. مشکل در جفت نیز ممکن است به سقط جنین منجر شود.  اختلالات سیستم ایمنی مانند آنتی‌بادی‌‌های ضدفسفولیپدها نیز می‌توانند موجب لخته شدن خون در جفت و کاهش سرعت جریان خون در بدن جنین و در نهایت مرگ آن بشود.  عفونت‌هایی مثل سیفلیس، مایکوپلاسما، توکسوپلاسموز و مالاریا نیز می‌تواند موجب سقط جنین شود.  آبله مرغان از دیگر بیماری‌ها و علت پنجم سقط جنین‌ است.  سن یکی از دلایل دیگر سقط است. بالا بودن سن مادر خود می‌تواند ایجاد مسائل دیگری همچون بهداشت ضعیف، بیماری، عدم تعادل هورمونی را به همراه داشته باشد که همه این عوامل خود با یک حاملگی سخت همراه خواهند بود.

علائم سقط جنین

  فقدان علائم حاملگی همچون تهوع و یا تورم سینه  خونریزی و یا لکه‌بینی که هر لحظه شدیدتر می‌شود.  خروج لخته‌های بزرگ و غلیظ خون از بدن  درد و گرفتگی قسمت انتهایی و تحتانی شکم که ممکن است به اندام تناسلی و یا کفل نیز منتقل شود. 

نکاتی برای جلوگیری از سقط جنین

  از انجام کارهای سنگین خودداری کرده و استراحت کنید. البته در برخی موارد استراحت نیز تأثیری بر پیشگیری از بارداری نخواهد داشت.  از ورود هر جسم خارجی به داخل واژن خودداری کنید؛ حتی تامپون  هیچ رابطه جنسی نداشته باشید تا علائم ظرف مدت یک هفته کاملاً از بین بروند.  در برخی شرایط ممکن است، گروه خونی مادر و جنین ناسازگار باشد. اگر نمونه خونی مادر RH منفی باشد اغلب اوقات با مشورت پزشک دارویی تجویز می‌شود تا از تعامل خون مادر و جنین پیشگیری شود.  مصرف کافئین را کاهش دهید.  مراقب فشار خون و دیابت خود باشید.  در صورت ابتلا به عفونت‌های باکتریایی و یا ویروسی به سرعت به فکر درمان باشید.  حتماً به توصیه‌های پزشک خود عمل کنید و بدون مشورت او هیچ دارویی را خودسرانه مصرف نکنید.

 

تسکین درد در زمان سقط جنین

اجازه دهید که با گذشت زمان درد شما کاهش یابد. عجله‌ای برای خلاص شدن از این درد نداشته باشید؛ چرا که هیچ چوب جادوئی برای خاموش کردن این درد و این احساس بد وجود ندارد. باید این واقعیت را بپذیرید و با شرایط زندگی کنار بیایید. اصلاً احساس گناه نکنید؛ چرا که شما اصلاً مقصر نبوده‌اید و هر زنی یک روزی مادر می‌شود. مطمئن باشید.  در مورد احساسات خود صادق باشید، زنی که فرزند خود را از دست داده، ممکن است طیف متنوعی از احساسات را مانند غمگینی، افسردگی، گناه، خشم، تنهایی و شوک تجربه کند. این احساسات طبیعی هستند و تحت شرایط طبیعی در زندگی رخ می‌دهند و باید به آنها اذعان داشته باشید.  از خودتان مراقبت کنید. این حادثه خارج از کنترل شما بوده است. مراقبت از خودتان نه تنها برای شما، بلکه برای همسرتان، پدر و مادر و حتی فرزندان دیگرتان نیز مهم است.  با یک مشاور صحبت کنید و از اطرافیان‌تان بخواهید که به لحاظ روانی شما را حمایت کنند و به شما عشق بورزند. از رفت و آمد با افراد حساس و منفی‌گرا در این دوران خودداری کنید. احساسات خود را روی یک کاغذ و یا دفتر خاطرات بنویسید.  احساسات خود را بیرون بریزید و افکار منفی را از خود دور کنید که می‌تواند به راحتی شما را به سمت افسردگی سوق دهد.  اگر احساس کردید که نمی‌توانید اندوه خود را با کمک همسر و اعضای خانواده از بین ببرید، حتماً به یک روانپزشک و یا مشاور مراجعه کنید. خود را سرگرم کنید و فعالیت‌ها و بازی‌های سرگرم‌کننده انجام دهید. انجام کارهای موردعلاقه‌تان، ذهن‌تان را از غم و اندوه دور می‌کند. به کلاس موسیقی و یا باشگاه ورزشی بروید. 


نشریه نی نی Nini Mag.

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.