نمایندگی رسمی برای خودروهای آمریکایی نداریم/با آمریکا تجارت مستقیم داریم

۰۶اردیبهشت،

معاون مدیرکل دفتر مقررات صادرات و واردات سازمان توسعه تجارت گفت: تاکنون حتی یک مورد گواهی فعالیت نمایندگی از شرکت‌های آمریکایی ثبت نشده است که این موضوع مربوط به واردات خودروهای آمریکایی هم می‌شود.

ساسان خدایی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، دربارهٔ گزارش‌های انتشار یافته مبنی بر ورود خودروهای آمریکایی به ایران در آینده نزدیک توضیح داد: ممکن است خودروهای آمریکایی وارد مناطق آزاد کشور شده باشند اما موردی مبنی بر واردات رسمی خودروهای آمریکایی به خاک اصلی نداشته‌ایم.

او با اشاره به این‌که کلیه خودروهای وارداتی باید ضوابط چهارگانه را رعایت کنند، در پاسخ به این سوال که آیا امکان واردات خودروهای آمریکایی از خاک این کشور به ایران به صورت مستقیم وجود دارد؟ گفت: طبق قانون ما فقط اجازه واردات مستقیم از رژیم اشغالگر قدس را نداریم و در مورد سایر کشورها منع قانونی وجود ندارد. در مورد آمریکا نیز اگرچه رابطه تجاری مستقیم شاید چندان وجود نداشته باشد، اما کالاهای تجهیزات پزشکی به صورت مستقیم از این کشور وارد ایران می‌شوند.

خدایی در پاسخ به این سوال که فرایند واردات خودروهای آمریکایی به مناطق آزاد چگونه است؟ گفت: آمار واردات در مناطق آزاد در آمار گمرک ایران وجود ندارد و ممکن است خودروهای آمریکایی وارد این مناطق نیز شده باشند.

به گزارش ایسنا، در شرایطی که سال‌ها از قطع رابطه ایران و آمریکا می‌گذرد، زمزمه‌های واردات خودروهای آمریکایی از این کشور به ایران شنیده شده است. براین اساس یک شرکت واردکننده داخلی از بازگشت مجدد خودروهای آمریکایی جنرال‌موتورز و برندهایی چون کرایسلر، شورلت، جی.ام.‌سی و بیوک به ایران خبر داده است.

در این زمینه یکی از کارمندان این شرکت در تهران به خبرنگار ایسنا گفت: این خودروها شامل دو نوع جیپ و برندهایی چون کرایسلر، شورولت، جی.ام.‌سی و بیوک است که هم‌اکنون در حال ورود به گمرک مرز ارس است.

وی از برگزاری نمایشگاه‌هایی از این خودروها ظرف یک تا دو ماه آینده در تهران خبر داده و تاکید کرد که تمام این خودروها با پلاک ایران و نه پلاک موقت عرضه خواهند شد.

این کارمند شرکت ائل خودروی ارس در پاسخ به این سوال که آیا واردات خودروهای آمریکایی و عرضه آن با پلاک ایران عجیب نیست گفت: بسیار‌ها در تماس با شرکت چنین اظهاراتی را داشته‌اند اما ما در حال انجام این کار هستیم!

در این شرایط یک واردکننده خودرو در کشور نیز گفت: طبق قانون خودروهای آمریکایی جز در مناطق آزاد امکان تردد در دیگر نقاط کشور و دریافت پلاک ایران را ندارند بنابراین عرضه آنها در تهران غیر ممکن به نظر می‌رسد.

وی خاطرنشان کرد: البته هر واردکننده‌ای می‌تواند خودروهای آمریکایی را از کشورهای همسایه جمع‌آوری کرده و وارد مناطق آزاد کند.

در همین حال قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت دربارهٔ آغاز واردات خودروهای آمریکایی به ایران ابراز بی اطلاعی کرد.

مسعود موحدی با اشاره به این‌که گزارشی دربارهٔ واردات خودروهای آمریکایی به ایران نشنیده‌ است، گفت: واردات کلیه خودروهای با حجم موتور بالای ۲۵۰۰ سی.سی چه آمریکایی و چه غیر آمریکایی ممنوع است.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.