نکاتی برای سلامتی در گرد و غبار هوا

متاسفانه در هفته‌های اخیر شاهد تشدید آلودگی هوا و هجوم گردوغبار و ریزگردها به شهرهای جنوبی کشورمان، به‌خصوص اهواز، بوده‌ایم. بی‌مناسبت ندیدم به سهم خودم در یادداشتی به اصول مراقبت از پوست و خطرهایی که سلامت پوست و موی هموطنانمان را در این نواحی تهدید می‌کند، یادآور شوم تا بدانید که در این هوای آلوده چه خطرهایی پوست شما را تهدید می‌کند و چگونه می‌توانید از خود مراقبت کنید.
 
ابتدا به آثار کوتاه‌مدت ریزگردها بر پوست اشاره می‌کنم. گویا پوست هدف اصلی این آلاینده‌های محیطی است زیرا علاوه بر بروز آلرژی‌های تنفسی، ایجاد و تشدید آثار مخرب آلودگی بر قلب و عروق و ارگان‌های داخلی، حتی آلرژی‌های پوستی، خارش و رد پا و نشانه‌های تخریبی آلاینده‌ها بر پوست را بیشتر می‌بینیم.
 
 
ساکنان شهرهای آلوده باید بدانند به وجود آمدن انواع حساسیت‌ها، کهیر، اگزماهای دست و صورت، درماتیت تماسی، تشدید آکنه و ترک لب به دلیل خشکی بیش از حد هوا، تیرگی رنگ پوست و حتی بی‌رنگ شدن پوست در برخی مناطق (ویتیلیگو) در کسانی که زمینه ژنتیکی ابتلا به آن را دارند، از جمله آثار کوتاه‌مدت این آلودگی است.

کندتر شدن روند ترمیم زخم‌ها یا سفید شدن محل زخم یا قسمتی که آفتاب‌سوخته شده هم مشکل دیگری است از همین دست که به‌خصوص در افرادی که بیماری سیستم ایمنی دارند و افراد مبتلا به دیابت جدی تلقی می‌شود. رابطه مستقیم سرطان‌های پوست با اشعه فرابنفش آفتاب نیز ثابت شده است. به‌دلیل اثر تخریبی آلاینده‌ها و حذف لایه ازن این معضل بزرگ یعنی رسیدن این اشعه مضر آفتاب به سطح زمین و جذب آن به‌وسیله پوست بیشتر از قبل است.

 
 
نکاتی برای سلامتی در گرد و غبار هوا
 
 
این اثر را می‌توان جزو یکی از عوارض درازمدت آلودگی‌ هوا دانست. شواهد علمی نشان می‌دهد این ریزگردها و ذرات آلاینده که در آلودگی هوا تشدید می‌شوند، می‌توانند به پیری زودرس پوست منجر شود. ریزش غیرطبیعی موها و گودی و تیرگی پوست اطراف چشم و آغاز انواع بدخیمی‌های پوستی به دلیل وجود همین ریزگردها نیز از دیگر عوارض دیررس است.

به هم خوردن تعادل هورمون‌های بدن نیز اثر دیررسی است که می‌تواند تاثیر مستقیمی بر پوست داشته باشد؛ از بروز و تشدید آکنه تا کدورت پوست…

 
اما چه باید کرد؟
 
تا می‌توانید در روزهایی که وجود این ریزگردها بیشتر است از حضور در فضای باز بپرهیزید. به‌خصوص کودکان، خانم‌های باردار سالمندان و بیماران بهتر است در منزل بمانند. اگر مجبورید از منزل خارج شوید، حتما ضدآفتاب و مرطوب‌کننده بزنید و دستکش نخی بپوشید و اگر زخمی روی پوست شما وجود دارد، حتما روی آن پمادهای ضدعفونی‌کننده بزنید و پانسمان کوچکی روی زخم بگذارید تا از عوارض سوءجذب این آلاینده‌ها در امان بماند. بعد از بازگشت به خانه حتما دست‌های خود را بشویید و ترجیحا از شوینده‌های غیرصابونی استفاده کنید.
 
 
پن‌های مختلف مناسب‌تر از شوینده‌های صابونی‌اند. بعد از شستشو هم باید از مرطوب‌کننده ملایم استفاده کنید. حتی‌المقدور تماس‌های دستی نداشته باشید و از نوازش کودکان با دست‌های آلوده بپرهیزید.
 
 
استحمام روزانه و شستن موها ضرورت دارد. شستن مو با آب می‌تواند ریزگردها را از روی مو بشوید اما برای از بین بردن دیگر آلاینده‌ها حتما نیاز دارید از شامپواستفاده کنید. همان‌طور که پوستتان را با پوششی از ضدآفتاب و مرطوب‌کننده حفظ می‌کنید، روی موها هم پوششی داشته باشید تا در فضای باز، فرصت جذب کمتری به عوامل محیطی مخرب بدهید. استفاده از شیر و لبنیات تازه و تغذیه سالم نیز می‌تواند کمک‌کننده باشد.

 

دکتر محمدعلی نیلفروش‌زاده، متخصص پوست و دانشیار دانشگاه علوم پزشکی تهران
 

تهیه و تنظیم : مجله ممتاز نیوز

 
منبع : هفته نامه سلامت
 
 

نوشته نکاتی برای سلامتی در گرد و غبار هوا اولین بار در ممتاز نیوز پدیدار شد.

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.