واردات کنجاله سویا به قیمت تمام شده آغاز شد


واردات کنجاله سویا به قیمت تمام شده آغاز شد

۰۹:۵۳ (پنج شنبه ۲۵ خرداد )
اخبار مرتبط
نسخه چاپی نسخه چاپی

مدیرعامل موسسه جهاد استقلال از آغاز واردات گسترده‌ کنجاله سویا خبر داد و گفت: این محصول از کشور هند در حال واردات به ایران است و هر ۱۵ روز یکبار یک کشتی وارد و به قیمت تمام‌شده در اختیار تولید‌کنندگان قرار می‌گیرد.

محمدرضا شافعی‌نیا امروز در نشستی خبری اظهار کرد: با توجه به این‌که کنجاله سویا یکی از نهاده‌های مهم تولید در بخش دامداری و مرغداری محسوب می‌شود و قیمت آن بحرانی شده برای واردات این محصول از اسفند‌ماه اقدام شده که طی یکی‌ ـ دو روز آینده اولین محموله‌ وارداتی به میزان ۱۸ هزار تن توزیع خواهد شد و پس از آن نیز هر ۱۵ یکبار این واردات ادامه خواهد داشت.

وی با اشاره به واردات ۲۷ هزار تنی کنجاله سویا در محموله‌ دوم تصریح کرد: تا رفع مشکل گرانی کنجاله سویا و هم‌چنین نرمال‌شدن وضعیت بازار واردات این محصول ادامه خواهد داشت.

به گفته‌ مشاور وزیر جهاد کشاورزی سالانه یک تا ۱٫۵ میلیون تن کنجاله سویا در صنعت دامداری و مرغداری نیاز است که ۹۰ درصد از این میزان باید از طریق واردات باید تامین شود.

وی گفت: با توجه به افزایش قیمت این محصول به کیلویی ۱۶۰۰ تومان، برای واردات و شکستن قیمت‌های بازار آزاد اقدام شده است.

به گفته‌ شافعی‌نیاز امسال ۲۰۰ تا ۵۰۰ هزار تن کنجاله سویا، ۲۰۰ هزار تن جو و یک میلیون تن ذرت وارد می‌شود که به قیمت تمام‌شده در اختیار تولید‌کنندگان قرار خواهد گرفت.

وی افزود: این محصول حدودا کیلویی ۸۵۰ تا ۸۶۰ تومان در اختیار تولید‌کنندگان قرار می‌گیرد.

مدیرعامل موسسه جهاد استقلال گفت: کلیه اقدامات بیمه کشاورزی و صنایع وابسته برای تصویب انجام شده است، اما به دلیل این‌که طبق اعلام بیمه مرکزی سرمایه‌ اولیه این بیمه از ۴۰ میلیارد تومان به ۴۰۰ میلیارد تومان باید افزایش یابد و تشکل‌های کشاورزی که تشکیل‌دهنده‌ بیمه هستند، توانایی ندارند این طرح مصوب نشد که در حال پیگیری برای کاهش مبلغ بیمه کشاورزی و صنایع وابسته‌ی آن هستیم.

وی با بیان این‌که تاکنون هیچ چتر حمایتی بیمه‌ای اختصاصی به بخش کشاورزی نداشته‌ایم، گفت: در صورت کاهش سرمایه‌ این بیمه سریعا اجرایی خواهد شد که براساس آن تمام موارد مربوط به تولید و تولید‌کننده اعم از محصول، ماشین‌آلات، کشاورز، محل زندگی تولید‌کننده، دامداری، بیمه عمر، بیمه تکمیلی و … را در بر می‌‌گیرد و برای رفاه آینده‌ی تولید‌کنندگان بخش کشاورزی خواهد بود.

شافعی‌نیا اظهار کرد: طرح زنجیره تولید که در همه جای دنیا اجرایی شده، به عنوان راهکار توسعه‌ بخش کشاورزی در کشور ما نیز به مجلس ارائه شده است که در صورت تصویب این طرح هماهنگی در تولید، بازار، نهاده‌ها، صنایع به وجود خواهد آمد و در کاهش قیمت‌ها تاثیر بسزایی خواهد داشت.

مدیرعامل موسسه جهاد استقلال با تاکید بر این‌که اگر زنجیره تولید نباشد، مشکلات فعلی ادامه خواهد داشت و هر یک از بخش‌های تولید تا مصرف جداگانه برای خود کار می‌کنند.

وی با انتقاد از این موضوع که به جای این‌که بازار‌یابی و بازار‌رسانی حمایت برای تولید باشند به یک معضل برای تولید تبدیل شده‌اند، گفت: در حالی که هر کیلو پیاز در محل تولید ۹۰ تومان است در بازار مصرف ۸۰۰ تومان فروخته می‌شود، جای سوال است که این کجای الفبای اقتصاد است که تنها راه حل این معضل تصویب طرح زنجیره تولید به منظور هماهنگی در بخش‌های مختلف تولید، بازار، بسته‌بندی و … است.

شافعی‌نیا از کاهش ۲۹ درصدی واردات محصولات کشاورزی و کاهش ۶۰ درصدی واردات میوه در سال جاری نسبت به سال گذشته خبر داد.

مدیرعامل موسسه جهاد استقلال اعلام کرد: سالانه بیش از یک میلیارد دلار به رقم صادرات محصولات کشاورزی اضافه می‌شود.

مشاور وزیر جهاد کشاورزی درباره‌ این‌که علی‌رغم داشتن مازاد گوشت مرغ، قیمت این محصول بالا است، گفت: در اقتصاد امروز بحث عرضه و تقاضا و ذخیره‌سازی محصول منسوخ شده و قیمت‌ها به گونه‌ای عرضه می‌شود که اقتصادی باشد، لذا با افزایش هزینه‌های تولید قیمت تمام‌شده نیز افزایش می‌یابد. از سوی دیگر به منظور کاهش قیمت‌ها باید نظام بازار و بازار‌رسانی اصلاح شود که زنجیره‌ی تولید به عنوان تنهاترین راهکار در این زمینه محسوب می‌شود.

.

.

.

.

.

ایسنا


Foodna RSS Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.