واکنشها به سرنگونی جنگنده نظامی ترکیه توسط سوریه/ بحران جدی در روابط آنکارا – دمشق

خبرگزاری آریا-پدافند هوایی سوریه روز جمعه یک فروند هواپیمای نظامی متعلق به ترکیه را به دلیل ورود غیرقانونی به حریم هوایی سوریه سرنگون کرد.
به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری آریا، پدافند سوریه یک جنگنده اف – ۴ترکیه را که روز جمعه وارد حریم هوایی سوریه شده بود سرنگون کرد . براساس گزارشهای ارسالی دو فروند جنگنده ترکیه وارد حریم سوریه شد که یکی از آنها از شلیک پدافندهای سوریه گریخت اما یکی از این جنگنده هامورد اثبات قرار گرفت و سرنگون شد. تلاش برای یافتن لاشه ها و دو خلبان این هواپیما در دریای مدیترانه ادامه دارد . ترکیه و سوریه هر دو این خبر را تایید کرده اند.

واکنشها
عبدالله گل، رئیس‌جمهور ترکیه گفته است جت جنگنده‌ای که روز جمعه (دوم تیر) هدف نیروهای سوریه قرار گرفت، احتمالا حریم هوایی سوریه را نقض کرده است.
 گل گفته است که پرواز جنگنده‌ها با سرعت زیاد برای عبور از محدوده‌ای کوتاه از یک منطقه مرزی امری عادی است.
مقامات نظامی سوریه اعلام کرده‌اند که این جنگنده وارد حریم هوایی سوریه شده بود و “مطابق مقرراتی که در چنین موقعیت‌هایی اعمال می‌شود”، با آن برخورد شده و جنگنده در آب‌های مدیترانه سقوط کرده است.
نیروهای دریایی سوریه و ترکیه در حال جستجو برای یافتن دو خلبان این جنگنده هستند.
عبدالله گل به خبرگزاری رسمی ترکیه (آناتولی) گفت: “وقتی سرعت (جت‌های جنگنده) را برفراز دریا در نظر بگیرید … این عادی است که جنگنده‌ها بعضی وقت‌ها از خطوط مرزی دو کشور (همسایه) رد شوند.”
او اضافه کرد: “چنین روندهایی، اقدامات مغرضانه‌ای نیست و به دلیل سرعت جنگنده‌ها، خارج از کنترل روی می‌دهند.”
در عین حال، گل گفت که این حادثه نمی‌تواند نادیده گرفته شود و “اقدامات لازم انجام خواهد شد.”
 رئیس مجلس ترکیه نیز در واکنش به خبر سرنگونی جنگنده ارتش این کشور اظهار داشت که این ماجرا را بررسی کرده و برای حفظ حقوق دولت ترکیه تلاش می کنیم.
 جمیل چیچک، رئیس مجلس ترکیه در گفت‌وگو با خبرنگاران در مورد حادثه سرنگونی یک فروند جنگنده ارتش ترکیه توسط پدافند هوایی سوریه اظهار داشت دولت آنکارا این ماجرا را با خونسردی بررسی کرده و برای حفظ حقوق دولت ترکیه تلاش خواهد کرد.
از سوی دیگر اگمن باغیش، وزیر امور اتحادیه اروپای ترکیه نیز از مردم کشورش خواست تا خونسردی خود را در این ماجرا حفظ کنند.
وی تاکید کرد که دولت ترکیه هر کاری لازم باشد در این زمینه صورت خواهد داد.

از سوی دیگر وزیر امور خارجه ترکیه با وزرای امور خارجه ایران و ۵ کشور دیگر درباره سرنگونی هواپیمای نظامی ترکیه در خاک سوریه ، رایزنی کرد …
به گزارش  تلویزیون دولتی ترکیه، ` احمد داود اوغلو ` در پی سرنگونی هواپیمای نظامی این کشور در سوریه با وزرای امور خارجه ایران، آمریکا، روسیه، عربستان سعودی، فرانسه و انگلیس تلفنی گفت و گو کرد .
داود اوغلو همچنین شنبه شب در تماس با `کاترین اشتون `مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و ` نبیل العربی` دبیر کل اتحادیه عرب درباره سرنگونی هواپیمای نظامی ترکیه در آبهای سرزمینی سوریه گفت و گو و نقطه نظرات ترکیه را در این مورد، یادآور شد.
شامگاه روز جمعه، به دنبال برگزاری نشستی اضطراری به ریاست رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه، این کشور اعلام کرد که بعد از مشخص شدن تمام جزئیات، برای واکنش قاطع درباره این موضوع تصمیم‌گیری خواهد کرد.
در همین حال در پی سرنگونی هواپیمای نظامی ترکیه در آب های سرزمینی سوریه،وزیر امور خارجه ایران خواستار خویشتنداری ترکیه و سوریه شد.
 وزیر امور خارجه ایران در تماس تلفنی با همتای ترک خود خواستار خویشتن داری و حفظ آرامش طرفین برای حل موضوع شد.
علی اکبر صالحی، وزیر امور خارجه ایران شنبه شب در تماس تلفنی با احمد داود اوغلو همتای ترک خود ضمن دعوت از طرفین به آرامش و خویشتن داری، ابراز امیدواری کرد با درایت، سعه صدر و گفت وگو میان دو طرف، این مساله مورد ارزیابی قرار گرفته و با حل و فصل مسالمت آمیز آن، آرامش و ثبات منطقه حفظ شود.

پیش از این، خبرگزاری رسمی سوریه (سانا)، به نقل از یک سخنگوی ارتش این کشور گزارش داده بود که نیروهای دفاع هوایی این کشور روز جمعه، ۲۲ ژوئن، آنچه را “هدفی ناشناس که وارد حریم هوایی سوریه شده بود” خوانده شد، سرنگون کرده‌اند.
بر اساس اعلام ترکیه، جنگنده‌ای که سرنگون شده، از نوع اف-۴ بوده است.
مقامات ارتش سوریه گفته‌اند که این هواپیما در ارتفاع کم و با سرعت زیاد “در حریم هوایی آب‌های ساحلی سوریه در حال پرواز بود.”
یک سخنگوی ارتش سوریه گفت که فقط بعد از سرنگون کردن این هدف بود که مشخص شد آنچه هدف قرار گرفته، یک جنگنده متعلق به ترکیه بوده است.
او اضافه کرد که این هواپیما بعد از آن که هدف توپخانه نیروهای دفاعی سوریه قرار گرفت، در آب‌های ساحی استان لاذقیه سقوط کرد.
`پاسخ قاطع`
جنگنده اف-۴ ترکیه بر فراز مدیترانه در جنوب غرب استان ختای ترکیه در نزدیکی آب‌های ساحلی سوریه ناپدید شده است.
ارتش ترکیه اعلام کرده است که ارتباط رادیویی با اف-۴ را حدود ۹۰ دقیقه بعد از آغاز پرواز آن و زمانی که بر فراز ختای بود، از دست داده است.

 


خبرگزاری آریا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.