وزارت صنعت و تجارت مسوول همه مشکلات تولید و توزیع نیست

یک فعال اقتصادی اقتصادی با بیان اینکه گرانی و مشکلات حوزه تولید با استیضاح وزیر برطرف نمی‌شود، گفت: باید این واقعیت را پذیرفت که بخش تولید و صنعت برآیند حوزه های مختلف است و نباید مسئول همه مسائل تولید را وزارت صنعت، معدن و تجارت دانست، بلکه روابط بین‌الملل تا نظام پولی، مالی، بانکی، بازار، فرهنگ و صدها عامل دیگر در این موضوع نقش و تاثیر دارند.

پیمان پژوهنده – تولیدکننده و فعال اقتصادی، در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، افزود: در شرایط کنونی که علاوه بر تحریم های اقتصادی، کمبود نقدینگی واحدهای بزرگ صنعتی از جمله خودروسازی‌ها، فولادسازی‌ها، لوازم خانگی، صنایع کوچک و متوسط از یک سو و شرایط ارزی کشور از سوی دیگر روزهای سختی را برای بخش تولید کشور ایجاد کرده، استیضاح وزیر متولی بخش تولید و تجارت مشکل این بخش را حل نمی کند.

این فعال اقتصادی با اشاره به موضوعاتی همچون تنظیم بازار، ‌گرانی‌های موجود در جامعه و مشکلات تولید که از محورهای استیضاح غضنفری اعلام شده است، گفت: بخش تولید و صنعت با تعامل حوزه های مختلف به پویایی می‌رسد و نمی توان همه مشکلات بخش تولید را به وزارت صنعت، معدن و تجارت نسبت داد.

عضو هیات مدیره خانه صنعت معدن و تجارت جوانان با تاکید بر اینکه شرایط کشور ایجاب می کند با تعامل و همکاری با دولت امور تولید و تجارت را پیش ببریم، گفت: استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت در سال تولید ملی قابل قبول نیست و در روند امور این وزارتخانه کلیدی اختلال ایجاد می‌کند.

پژوهنده، رسیدن به نصاب ۴٫۷ درصد متوسط سالانه بهره وری کل عوامل تولید در بخش صنعت و معدن را از جمله اقدامات صورت گرفته در سال های اخیر عنوان کرد و ادامه داد: درست است که از وزارت صنعت، معدن و تجارت به عنوان متولی بخش تولید انتظار می‌رود که برای حل این مسائل تلاش کند، اما اینکه وزیر به تنهایی می تـواند مشکل را حل کند، اصلاً توقع بجایی نیست.

وی با بیان اینکه موضوعات تولید و تجارت باید به صورت عمومی و با تعامل دستگاههای ذیربط حل شود، افزود: مباحثی مثل استیضاح مشکل را حل نمی کند. باید همه دست به دست هم دهیم تا مشکلات به صورت جدی حل شود.

عضو هیات مدیره خانه صنعت معدن و تجارت جوانان، به مشکلات بخش تولید که ظرف یکی دو سال گذشته و همزمان با هدفمندی یارانه‌ها به وجود آمده است، اشاره کرد و گفت: خوشبختانه با وجود مشکلات فراوان و شرایط دشوار داخلی و تحریم، بخش تولید روی پای خود ایستاده است و شاهد رشد هفت برابری میزان سرمایه گذاری در حوزه صنعت و معدن در هفت سال گذشته با ۱۰۶هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری هستیم.

وی افزود: این موضوع زمانی نمود پیدا می کند که بدانیم این میزان سرمایه گذاری در سال‌های ۱۳۷۷ تا ۱۳۸۳ با مشکلات به مراتب کمتر فقط حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان بوده است.

مدیرعامل شرکت راهبران صنایع ایران، درعین حال خواستار تعامل فعالتر وزارت صنعت معدن و تجارت با تشکلها و بخش خصوصی در سیاستگذاری و تصمیم گیری های صنعتی، توجه ویژه به تامین زیرساخت های صنعتی کشور از قبیل توسعه شهرکهای صنعتی، تامین برق، گاز و آب موردنیاز بخش تولید شد.

انتهای پیام


ایسنا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.