وزیر نفت:ده ها چاه نفت مرده داریم/افزایش برداشت ۶ میلیارد بشکه ای با ۱% برداشت بیشتر

وزیر نفت گفت: اگر بتوانیم برنامه یک درصد افزایش برداشت از میدان ها را در طول برنامه پنجم محقق کنیم، می توانیم به ۶ میلیارد بشکه افزایش برداشت و در نهایت به اندازه ۶ سال بودجه کشور درآمد کسب کنیم.

رستم قاسمی در آیین آغاز به کار کنسرسیوم دانشگاهی ازدیاد برداشت از مخازن نفت و گاز کشور تاکید کرد: اگر چه در برنامه پنجم، افزایش یک درصدی ازدیاد برداشت از مخازن برای صنعت نفت پیش بینی شده است، باید بدانیم که وضعیت امروز ما در برداشت از مخازن نفت و گاز (۲۵ درصد) با نرخ معمول آن در جهان (۳۷ درصد) فاصله بسیاری دارد.

وی افزود: اگر بخواهیم این فاصله را یک درصد یک درصد کاهش دهیم، به طور قطع زمان زیادی باید صرف شود؛ درحالی که می توانیم با اتکا به دانش متخصصان دانشگاهی و مراکز علمی، گام بزرگی در زمینه کاهش این فاصله برداریم.

قاسمی به نمودار برداشت از چاه های کشور در ۱۰۰ سال گذشته اشاره و تصریح کرد: در طول این مدت برداشت از برخی مخازن نفتی از ۲۳ هزار بشکه در روز کاهش چشمگیری یافته است که این موضوع، ضرورت توجه به بحث ازدیاد برداشت را بیشتر می کند.

وزیر نفت با اشاره به وجود میدان هایی چون فردوسی که بیشترین حجم نفت سنگین درجای (۳۴ میلیارد بشکه) جهان را دارند، گفت: به دلیل نبود روش های مناسب، تنها ۷ تا ۸ درصد از ذخایر این میدان برداشت می شود.

قاسمی با بیان این که مجموعه صنعت نفت برای رسیدن به خودکفایی در همه بخش های مورد نیاز شکیبایی را پیشه کرده است، تاکید کرد: امروز صنعت نفت در بحث ازدیاد برداشت نه تنها نیازمند استفاده از روش های کنونی است که به ابداع روش های ویژه و بدیع نیز نیاز دارد.

وزیر نفت با اشاره به وجود ده ها چاه مرده و کاهش فشار مخازن نفت و گاز کشور گفت: ویژگی مخازن کشور و حجم نفت و گاز درجای موجود در آنها، موضوع ازدیاد برداشت را به یک ضرورت برای صنعت نفت تبدیل کرده است.

/۳۱۳۱

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.