چرا واکسن نوزاد را باید سر موقع زد؟

۱۳م آذر ،


واکسیناسیون کودک باید بر اساس جدول تنظیم شده ای که پس از تولد نوزاد، در کارت رشد او توسط بیمارستان به والدین داده می گردد، سر موقع انجام شود. معمولا وقتی کودک را به خانه بهداشت می برند تا واکسن به او تزریق شود، نوبت واکسن بعدی در آنجا به والدین گفته می گردد که باید با دقت آن را به خاطر بسپارند.


تزریق واکسن به کودک

شکی نیست که سطح آگاهی والدین از ضروری بودن تزریق واکسن به نوزادشان بسیار بیشتر از قبل شده است و شاید تنها درصد اندکی از جامعه، به سبب ترس از عواقب واکسن و نداشتن آگاهی کافی در این زمینه، اقدام به تزریق واکسن های ضروری برای نوازادشان نکنند.

به هر حال والدین باید بدانند که چه واکسن هایی برای نوزادشان ضروری است و آنها را از ابتلا به چه بیماری های خطرناکی محافظت می کند.

واکسن هایی که به نوزاد تزریق می گردد و یا به شکل قطره (مثل قطره فلج اطفال) به او خورانده می گردد، اغلب میکروب ضعیف شده و یا کشته شده یک بیماری است که محققان پس از مدت ها مطالعه و بررسی، به ساخت آن واکسن دست یافته اند.

هنگامی که میکروب ضعیف شده و یا کشته شده یک بیماری به بدن نوزاد وارد می گردد، سیستم ایمنی بدن او آغاز به تولید آنتی بادی هایی علیه آن میکروب می کند تا آن را از بین ببرد و چون این میکروب توسط متخصصین، تضعیف و یا کشته شده است، بدن موفق به از بین بردن آن می گردد.

اما هدف اصلی از تزریق واکسن به کودک آن است که با از بین رفتن میکروب بیماری، آنتی بادی هایی که علیه آن در بدن کودک ساخته شده اند، باقی می مانند و در صورتی که آن میکروب، یک بار دیگر وارد بدن کودک شود، هرگز به آن بیماری مبتلا نخواهد شد.

نوزادی که به دنیا می آید، بلافاصله پس از تولد باید طبق یک برنامه تنظیم شده، واکسن های مختلفی را در زمان های مختلف دریافت کند، زیرا محققین بیماری های خطرناک و کشنده ای را که سبب مرگ و میر و یا صدمات جدی به نوزادان می گردد را بررسی کرده اند و با ساخت واکسن آنها، مصونیت های لازم را برای نوزادان به وجود می آورند.

تزریق سر موقع واکسن به کودک اهمیت بسیاری دارد و نباید زودتر یا دیرتر از زمان تعیین شده واکسن لازم را تزریق کرد

واکسن های لازم برای کودکان

برخی از انواع واکسن هایی که طی دوران نوزادی و کودکی تزریق می گردد، عبارتند از:

– هپاتیت ب

– واکسن سه گانه یا ثلاث: این واکسن نوزاد را در برابر سه بیماری دیفتری، کزار و سیاه سرفه مصون می دارد.

واکسنHIB  : مصونیت در برابر بیماری های مننژیت و پنومونی

– فلج اطفال

– آنفلوانزا

– MMR : مصونیت در برابر سرخک و سرخجه و اوریون

– آبله مرغان

توصیه ها

۱- واکسیناسیون کودک باید بر اساس جدول تنظیم شده ای که پس از تولد نوزاد، در کارت رشد او توسط بیمارستان به والدین داده می گردد، سر موقع انجام شود. بنابراین والدین عزیز باید بدانند که به طور مثال اگر واکسن هپاتیت را باید طی سه دوره به کودک بزنند، حتما سه دوره را به طور کامل انجام دهند و مدت زمان بین تزریق واکسن ها را نیز مد نظر داشته باشند.

معمولا وقتی کودک را به خانه بهداشت می برند تا واکسن به او تزریق شود، نوبت واکسن بعدی در آنجا به والدین گفته می گردد که باید با دقت آن را به خاطر بسپارند.

۲- تزریق سر موقع واکسن به کودک اهمیت بسیاری دارد و نباید زودتر یا دیرتر از زمان تعیین شده واکسن لازم را تزریق کرد، زیرا تزریق زودتر از موعد، اثرات منفی بر روی نوزاد خواهد گذاشت و تزریق دیرتر از موعد نیز از اثرات واکسن به طور قابل ملاحظه ای کم می کند. به عنوان مثال وقتی باید یک واکسن کودک را در دو ماهگی او تزریق کرد، باید سر دو ماهگی او را به خانه بهداشت برد تا واکسن لازم به او تزریق شود.

۳- بعضی اشخاص معتقدند که تزریق بعضی واکسن ها احتمال ابتلا به اوتیسم را در کودکان بالا می برد که این مطلب صحیح نمی باشد و اگر والدین به پیشنهاد های پزشکان عمل کنند، مشکلی پیش نخواهد آمد.

۴- ارتباط مستقیمی بین عدم واکسیناسیون نوزاد و بیماری های ناتوان کننده و گاهی کشنده و مرگبار وجود دارد .

زهره لطیفی

بخش سلامت ممتاز


مطالب مرتبط:

۷ نکته برای واکسیناسیون کودکان

بعد از زدن واکسن کودک چه باید کرد؟

چگونه بفهمیم کودکمان به واکسن حساسیت دارد؟

ترس از واکسن طبیعی است

… درحال بارگذاری


سایت موسسه فرهنگی تبیان > بخش سلامت
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.