چند نکته برای خواب خوش و راحت

خواب به اندازه غذا، هوا و آب برای شما ضروری است. با این حال ممکن است که شما در زندگی خود اختلال در خواب را تجربه کنید. یک سوم بزرگسالان گاهگاهی درجاتی از بیخوابی را گزارش می‌دهند. ممتاز نیوز اگر…

خواب به اندازه غذا، هوا و آب برای شما ضروری است. با این حال ممکن است که شما در زندگی خود اختلال در خواب را تجربه کنید. یک سوم بزرگسالان گاهگاهی درجاتی از بیخوابی را گزارش می‌دهند.

ممتاز نیوز اگر در خوابیدن مشکل دارید، چندین تغییر در روش زندگی میتواند در کسب مجدد رضایت در الگوی خواب شما کمک کند.
روشهای مفید ارائه شده در زیر را امتحان کنید.

هرگز بیش از اندازه نخوابید
هرگز به دلیل کمبود خواب شب، بیش از اندازه نخوابید. این مهمترین قانون است. هر روز در ساعت مشخصی بیدار شوید، مخصوصا در صبح شبهایی که دچار کم خوابی بوده‌اید. تا دیر وقت خوابیدن، ‌فقط برای یکی، دو روز می تواند ساعت فیزیولوژیک شما را در چرخه دیگری قرار دهد. این مسئله شما را متعاقبا خواب آلوده ( کسل ) خواهد کرد و دیرتر بیدار خواهید شد.
هرگز به دلیل کمبود خواب شب، بیش از اندازه نخوابید
ساعت فیزیولوژیک خود را میزان کنید
نور، به شروع مجدد حالت فعال روزانه شما کمک می‌کند. بنابراین وقتیکه بیدار می‌شوید، بیرون بروید و کمی از نور آفتاب استفاده کنید . یا اگر این امر برایتان مشکل است، تمامی چراغها را دراتاق خود روشن کنید. سپس دور اتاق برای چند دقیقه‌ای قدم بزنید. ساق پاهای شما همچون پمپی عمل می‌کنند که خون رابه گردش در می‌آورند و به منظور کمک به پیشبرد کارهای روزانه، اکسیژن بیشتری به مغز شما می‌رساند.
ورزش
در طول روز از لحاظ فعالیت‌های بدنی فعال باشید. این عمل مخصوصا در روز بعد از شب همراه بابد خوابی، مهم است. زمانیکه کمتر می‌خوابید، بایستی در طول روز فعالتر باشید. فعالیت کمتر داشتن یکی از بدترین چیزهایی است که یک شخص بیخوابی کشیده می‌تواند انجام دهد. بنظر می‌رسد که ورزشهای پر تحرک ( پیاده روی سریع، شنا، راهپیمایی و غیره ) در لحظات پایانی بعد از ظهر به خواب راحت تر کمک کند. همچنین ، افرادی که دچار بیخوابی هستند تمایل به عدم تحرک در یکی دو ساعت قبل از خواب دارند. مقداری نرمش انجام دهید. نرمش روزمره به افراد زیادی کمک کرده است.
چرت نزنید
در روز بعد از بیخوابی اصلا چرت نزنید.وقتیکه احساس خواب آلودگی کردید، بلند شوید و کاری انجام دهید. راه بروید، تختخواب را درست کنید یا کارهای عقب افتاده را انجام دهید.
در هنگام مطالعه ، مرتبا بلند شوید( هر سی دقیقه یکبار یا حتی بیشتر لازم بود) دور اتاقتان قدم بزنید. کمی نرمش انجام دهید. این کار به هدایت اکسیژن به مغز شما و به هوشیاری بیشتر کمک خواهد کرد.
برنامه به رختخواب رفتن خود را تنظیم کنید
اولا سعی کنید در حدود همان ساعت همیشگی هر شب به تختخواب بروید.منظم باشید بیشتر افراد در ساعت هفت صبح ، دوازده ظهر و شش بعد از ظهر گرسنه می شوند، چرا که برای سالها در این ساعات غذا خورده‌اند. رفتن به موقع به رختخواب در حدود همان زمانیکه هر شب می‌روید می‌تواند خواب را مثل گرسنگی منظم کند.
راهکارهای دیگر
اتاق خواب

ـ همیشه ساعت خواب ثابتی داشته باشید
سی دقیقه یا یک ساعت قبل از خواب، مطالعه را کنار بگذارید و وارد بحثها یا فعالیت‌های محرک نشوید. کاری انجام دهید که باعث آرامش شود. کتابی که نیاز به فکر ندارد، بخوانید تماشای یک برنامه تلویزیونی هیجان انگیز را کنار بگذارید. بعضی افراد در محیط پاکیزه ومرتب بهتر می‌خوابند، ‌بنابراین آنها لحظه قبل از رفتن به تختخواب، ‌دوست دارند اتاقشان را تمیز و مرتب کنند پس خودتان آنچه را که همیشه باعث پیشبرد خواب شما می‌شود کشف کنید.

ـ حمام گرم بله، دوش نه
قبل از رفتن به تختخواب، یک حمام طولانی با آب بگیرید. این عمل به آرامش شما کمک می‌کند و عضلات شما را تسکین می‌دهد. ولی از طرف دیگر، دوش گرفتن شما را به بیدار ماندن متمایل می‌سازد. افرادی که دچار بیخوابی هستند بایستی از دوش گرفتن در بعداز ظهر اجتناب کنند.

ـ فهرستی از آنچه می خواهید انجام دهید بنویسید
یک دسته کاغذ و یک قلم را دردسترس بگذارید. اگربه چیزی فکر می‌کنید که می‌خواهید آنرا به خاطر بسپارید یادداشت کنید. سپس همان چیز را که به آن فکر می‌کردید از ذهنتان خارج کنید به دلیل نگرانی از فراموش کردن آن مسئله لازم نیست در جای خود بیدار بمانید.
بنظر می‌رسد که ورزشهای پر تحرک ( پیاده روی سریع، شنا، راهپیمایی و غیره ) در لحظات پایانی بعد از ظهر به خواب راحت تر کمک کند

ـ نرمش کردن و آرامش
بعضی از افراد پی برده‌اند که اگر همیشه، قبل از رفتن به تختخواب، برای چند دقیقه به نرمش کردن بپردازید درایجاد خواب، مؤثر واقع می‌شود. بعضی دیگر روشهای آرامش بخش را تمرین می‌کنند. بطور معمول کتا بخانه‌ها یا کتاب فروشیها، کتابهایی راجع به گسترش نرمش کردن و آرامش یافتن دارند.

ـ خوردن یا نخوردن
بعضی از مراکز خواب درمانی به منظور کمک به هوشیاری شما در طول روز، یک صبحانه و ناهار سبک توصیه می‌کنند. آنها معتقدند که غذای سرشب را بعنوان غذای اصلی هر روزه خود در نظر بگیرید. این برنامه غذایی را حداقل چهار ساعت قبل از رفتن به رختخواب تنظیم کنید، به این ترتیب دستگاه گوارش بطور معقولانه‌ای تازمان آماده شدن شما برای خواب ‌، آرام خواهد شد.

ـ شیر گرم ؟
یک لیوان شیرگرم هنگام خواب به بعضی از افراد کمک می‌کند . شیر حاوی آمینو اسید و ترپیتو فان ضروری می‌باشد که سروتونین، ماده شیمیایی، مغز را تحریک می‌کند که یک نقش کلیدی در ایجاد خواب را بازی می‌کند. یک قطعه نان گندمی خالص به تاثیر آن می‌افزاید یا می‌توانید آنرا با خوردن قبل از خواب امتحان کنید. یک قطعه نان گندمی به جذب ترپیتوفان کمک خواهد کرد.

بدخوابی
ـ اجتناب از کافئین وغذاهای حاوی تیروزین زیاد
کافئین، ماده‌ای است در قهوه، چای، شکلات، …که ایجاد تحریک زیاد و بیداری می کند. بعضی از متخصصان، مردم را تشویق به اجتناب از خوردن غذاهای حاوی تیروزین می‌کنند، برای مثال پنیر‌های حاصل از تخمیر شیر ( پنیر چدار بدترین نوع آن است ولی ماست مناسب می باشد ) و کالباس و … باعث دوره های خواب غیر طبیعی، نامنظم و بیداری مکرر در صبح زود می‌شود.

ـ قرصهای خواب
بسیاری از افراد وقتی با مشکل بی خوابی مواجه می شوند از قرصهای خواب استفاده می کنند اما مطالعات نشان داده که استفاده از این قرصها در طولانی مدت بسیار مضر و زیان آور است. دلایلی که برای اجتناب از خوردن قرصهای خواب مطرح می‌شوند عبارتند از: الگوهای خواب آشفته، ‌فراموشی کو‌تاه‌مدت، صدمه به مهارتهای حرکتی و …. همچنین تحقیقات دیگر نشان می‌دهند که رایجترین قرصهای خواب تجویز شده به حافظه کوتاه مدت، ‌زمان عکس العمل، تفکر و هماهنگی بینایی ـ حرکتی ( همچون رانندگی کردن ) صدمه می زنند.

منبع: پیام مشاور

روانشناسی خانواده

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.