چیز دیگری هم انتظار داشتید؟

۱۵خردادماه،

فیلم ترسناک ۵ ثابت می کند که هیچ تغییر و تحولی در ژانر کمدی پارودیک به وجود نیامده و این ژانر را هم باید به ژانرهای مرده سینما اضافه کرد.

باشگاه خبرنگاران- کارگردان: مالکوم دی. لی. بازیگران: اشلی تیسدال (جودی ساندرس). سایمون رکس (دن)، اریکااش (کندرا بروکس)، کاترین بودن (ناتالی)، چارلی شین (خودش)، لیندسی لوهان (خودش). ۸۶ دقیه. درجه نمایشی: PG-13

چیز دیگری هم انتظار داشتید؟

راجر ایبرت، منتقد شهیر و فقید سینما، ده سال پیش درنقدی بر فیلم فیلم ترسناک ۳ (دیوید زوکر) به درستی نوشت: “سازندگان این نوع فیلم ها معنای مسخره کرده را خوب فهمیده اند، اما هیچ آشنایی با طنز و هجو هوشمندانه ندارند. مسئله اصلی این است که همه ساله چندین فیلم کمدی پارودیک ساخته می شود، بدون اینکه شاهد نوآوری یا تحول خاصی در این ژانر باشیم.” پس از سپری شدن ده سال از گفته های راجر ایبرت، فیلم ترسناک ۵ ثابت می کند که هیچ تغییر و تحولی در ژانر کمدی پارودیک به وجود نیامده و این ژانر را هم باید به ژانرهای مرده سینما اضافه کرد.

اولین فیلم ترسناک در سال ۲۰۰۰ به کارگردانی کینین آیوری و ایانز با یک بودجه اندک ۱۹ میلیون دلاری ساخته شد و تنها در طی سه روز اول اکران عمومی خود بیش از ۴۵ میلیون دلار فروخت. فیلم های بعدی مجموعه در سال های ۲۰۰۱، ۲۰۰۳ و ۲۰۰۴ به روی پرده آمدند و همگی نیز پولساز بودند. شرکت “دیمنشن فیلمز” حالا پس از هفت سال وقفه فیل اش یاد هندوستان کرده و قسمت پنجم فیلم ترسناک را روانه اکران عمومی کرده است.

در قسمت پنجم تقریباً هیچ اثری از بازیگران و سازندگان اولیه مجموعه دیده نمی شود. 

آنا فاریس که با بازی در مجموعه فیلم های فیلم ترسناک به شهرت رسید حالا جای خود را به اشلی تیسدال داده و کارگردان تازه کاری به اسم مالکوم دی .لی نیز تکیه بر صندلی کارگردانی کینین آیوری و ایانز زده است.

داستان نیم بند فیم ترسناک ۵ در باره زن و شوهری به اسامی جودی (اشلی تیسدال) و دن (سایمون رکس) است که پس از اینکه فرزند تازه به دنیا آمده خود را از بیمارستان به خانه می آورند با پاره ای فعالیت های غیرعادی در خ انه شان روبرو می شوند جودی و دن برای یافتن ریشه این فعالیت های غیرعادی دوربین های مداربسته را در گوشه و کنار خانه نصب می کنند. دیری نمی گذرد که آن ها پی می برند که هدف اعمال شریرانه یک روح شریر قرار گرفته اند.

فیلم ترسناک ۵ با یک بودجه اندک ۱۹ میلیون دلاری ساخته شده است جالب است که فیلم اول مجموعه نیز با یک بودجه ۱۹ میلیون دلاری ساخته شده بود: از همین جا می توان پی برد که میزان تورم در آمریکا طی سیزده سال قبل برابر صفر بوده است و(و مقایسه کنید این را با بالا رفتن تصاعدی هزینه های فیلمسازی در کشور خودمان) به هر حال فیلم های مجموعه فیلم ترسناک بودجه های اندکی دارند و به همین خاطر ساختن آن ها ریسک چندانی برای شرکت سازنده اش ندارد، فیلم ها به بازیگران درجه اول نیاز ندارند و به فیلمنامه های ظریف و هوشندانه ای نیز هیچ احتیاجی ندارند، تنها چیزی که کفایت می کند، تماشای چند فیلم ترسناک معروف و غیر معروف و بازسازی پارودیک صحنه هایی از این فیلم هاست. در فیلم ترسناک ۵ طیف وسیعی از فیلم های ترسناک و غیر ترسناک پارودی شده اند: از فعالیت غیر عادی و مامان و قوی سیاه گرفته تا خیزش سیاره میمون ها و سرآغاز. جالب اینجاست که در فیلم ترسناک پنج فیلمی مسخره شده که هفته قبل اکران عمومی شده است. ظاهرا سازندگان فیلم بر اساس تبلیغ تلویزیونی فیلم مردگان شیطانی، آن را به اصطلاح دست انداخته اند و از این جالب تر، دست انداختن فیلمی است که هم اکنون در حالتولید است: فیلمی به اسم Fifty shades of Grey.

فیلم ترسناک ۵ بدون نمایش برای منتقدان به روی پرده سینماها آمد. ظاهرا تنها مانور تبلیغاتی شرکت سازنده فیلم، تمرکز بر حضور افتخاری چارلی شین و لیندسی لوهان در فیلم ترسناک ۵ بوده است فیلم ترسناک ۵ با شوخی های احمقانه آمیخته با مایه های سطح پایین اش تنها می تواند برای قشر خاصی از تماشاگران جوان، که مشتری دائمی این نوع فیلم ها می باشند،َ جالب باشد. هر چند که تصور نمی رود کسی از قسمت پنجم چنین مجموعه نازلی انتظاری بیش از این داشته باشد./ی۲

منبع:ماهنامه دنیای تصویر.


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.