کاهش نرخ خرمای صادراتی به بهای افزایش سود تاجران…

به گزارش تفسیری ممتازنیوز به نقل از خبر گزاری ایسنا در تاریخ شنبه ۲۰م آبان ۹۱،

10-496.jpg

دبیر انجمن خرمای ایران گفت: در حالی که کمبود خرما و افزایش قیمت آن در بازار داخل در پی صادرات بی‌رویه این محصول به قیمت دلخواه تاجران زنگ خطری برای کشور است، مسوولان امر باید نظارت و کنترلی بر قیمت صادراتی و نرخ فروش این محصول در بازار داخلی داشته باشند.

علی اصغر موسوی در گفت‌وگو با خبرنگار کشاورزی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) اظهار نمود: حدود ۲۰۰ هزار تن برداشت خرما نسبت به سال قبل افزایش داشته اما به دلایلی همچون آفت‌زدگی کیفیت آن روند نزولی دارد.

وی از افزایش قیمت خرما در سال جاری خبر داد و افزود: در پی افزایش قیمت خرما میزان تولید هم بیشتر شده است.

به گفته موسوی افزایش نرخ ارز سبب رشد ۵۰ درصدی صادرات خرما در سال جاری شده که این روند شاید در کوتاه‌مدت آثار مثبتی برای تولیدکننده داشته باشد اما در بلندمدت جز ضرر چیزی برای آنان در پی نخواهد داشت چراکه افزایش صادرات، کمبود برای مصرف داخلی و افزایش قیمت آن را به همراه دارد.

زنگ خطر کاهش قیمت جهانی خرمای ایرانی

موسوی درباره تأثیر افزایش نرخ ارز بر قیمت جهانی خرما، تصریح نمود: قیمت‌های جهانی به سبب بالا رفتن نرخ ارز، کاهش یافته و درصورت فقدان نظارت و کنترل بر تعیین قیمت محصولات و کالاهای ایرانی در بازارهای خارجی، فروش خرما با قیمت‌های پائین سبب افت نرخ کالا و آسیب دیدن بازار خرمای ایران می‌شود. این درحالی است که از پنج سال قبل تاکنون تلاش‌ها و بها‌های بسیاری صورت گرفته تا قیمت خرما از ۲۰ سنت به یک دلار و ۲۰ سنت افزایش یابد اما مجدادا در حال بازگشت به قیمت اولیه است.

دبیر انجمن خرمای ایران با اشاره به اینکه کشورهایی مانند تونس و مراکش قیمت‌های حداقلی برای صادرات مشخص می‌کنند، گفت: دولت باید همچون دیگر کشورها برای صادرات کالاهای خود حداقل قیمت را تعیین کند تا هر صادرکننده‌ای نتواند کالای صادراتی کشور را برای سود بیشتر خود به هر قیمتی در بازارهای جهانی عرضه کند و قیمت آن را کاهش دهد.

انتهای پیام


ایسنا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.