کره‌شمالی کارکنانش را از منطقه صنعتی مشترک با کره جنوبی خارج می‌کند

۲۰فروردین۱۳،

afp3-52.jpg

کره شمالی اعلام کرد، تمامی کارکنان را از منطقه صنعتی مشترک با کره جنوبی خارج می‌کند و اجرای عملیات‌ را به حالت تعلیق در می‌آورد و “جنگ طلبان” خارجی را مقصر تشدید تنش‌ها می‌داند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، این اطلاعیه در بحبوحه گزارش‌هایی در خصوص افزایش فعالیت‌ها در پایگاه اینترنتی آزمایش اتمی کره شمالی و یک تهاجم موشکی انتشار یافت اما دولت کره جنوبی پیش‌بینی‌ها در خصوص قریب الوقوع بودن چهارمین آزمایش اتمی پیونگ یانگ را رد کرد.

کیم یانگون، یکی از مقام‌های ارشد حزب حاکم در بیانیه‌ای که توسط خبرگزاری رسمی کره شمالی انتشار یافت، اعلام کرد: کره شمالی تمامی کارمندان خود را از منطقه صنعتی “کائسونگ” خارج خواهد کرد. پیونگ یانگ همچنین به طور موقت انجام عملیات در این منطقه را به حالت تعلیق درمی‌آورد و این مساله را بررسی می‌کند که آیا این منطقه می‌تواند به کار خود ادامه دهد یا آن را تعطیل کند.

منطقه صنعتی کائسونگ در سال ۲۰۰۴ به عنوان سمبل بی‌همتای همکاری اقتصادی میان مرزی ساخته شد. با وجود مالیات‌ها و عایدات بر درآمدها و همچنین کاهش دستمزد ۵۳ هزار کارگر این منطقه صنعتی یک منبع مالی نامطلوب برای کره شمالی محسوب می‌شود.

این در حالی است که پیونگ یانگ از روز چهارشنبه هفته قبل دسترسی کره جنوبی به منطقه صنعتی کائسونگ را مسدود کرد و این امر سبب شد که ۱۳ مورد از ۱۲۳ کارخانه کره جنوبی فرآیند تولید محصولات خود را متوقف کنند.

وزارت اتحاد مجدد دو کره اعلام کرد: این خروج یک جانبه به هیچ وجه قبل قبول نیست و کره شمالی باید مسئولیت تمامی پیامدهای آن را برعهده بگیرد.

سخنگوی این وزارتخانه اعلام کرد: دولت کره جنوبی خونسردی خود را حفظ می‌کند اما به شدت با این اقدام نامعقول و سنجیده کره شمالی برخورد خواهد کرد، ما تمام تلاش خود را برای تامین امنیت مردم کشورمان انجام می‌دهیم و از اموال و دارایی‌های خودمان محافظت می‌کنیم.

وزارت امور خارجه آمریکا روز دوشنبه اعلام کرد، اگر کره شمالی این منطقه صنعتی را تعطیل کند مایه تاسف خواهد بود.

پاتریک ونترل، معاون موقت سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در کنفرانسی خبری گفت: این اقدام به کره شمالی کمک نمی‌کند تا به خواسته‌های خودش برای بهبود شرایط اقتصادی و زندگی مردمش دست یابد.

از هفته قبل که کره شمالی دسترسی به این منطقه صنعتی را مسدود کرده، بیش از ۳۰۰ تن از مردم کره جنوبی این منطقه را ترک کرده و به سئول بازگشته‌اند. وزارت اتحاد مجدد دو کره اعلام کرد، ۴۷۵ تن از شهروندان کره جنوبی همچنان در این منطقه صنعتی حضور دارند.

کیم یانگون در بیانیه خود همچنین اعلام کرد: چگونگی روند این شرایط در روزهای پیش رو کاملا به رفتار مقام‌های کره جنوبی بستگی دارد.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.