کودک‌ تان را بسیار راحت خواب کنید

فروردین ۱۴۰۳
ممتاز نیوز : کودکان برای به تختخواب نرفتن همیشه بهانه‌ای دارند. آنها فکر می‌کنند باید همیشه بیدار بمانند تا بیشتر بتوانند بازی کنند. اگر از آنها سوال کنید، هیچ‌وقت دوست ندارند بخوابند. در واقع آنها لزوم خواب را برای سلامت‌شان نمی‌دانند،‌ همان‌طور که لزوم تغذیه را نمی‌دانند، بنابراین این شما والدین میباشید که باید اوقات خواب را برای فرزندتان مانند بازی‌هایی که او دوست دارد،‌ برنامه‌ریزی کنید و از او بخواهید وارد این بازی شود.

جدولی با جایزه برای کودک شما

به گزارش ممتاز نیوز به نقل از مجله سیب سبز؛ روی در اتاق هر کدام از فرزندان‌تان یک جدول کاغذی چسبانده و یک عروسک کوچک روی چارت بچسبانید. وقتی کودک بعد از خاموش شدن چراغ‌ها به تختخواب رفت می‌توانید آن عروسک را صبح روز بعد یک خانه در جدول جلو ببرید. وقتی به آخر جدول رسید خانواده می‌تواند یک جشن کوچک راه بیندازد و کودک را به طور مثال به سینما ببرد. می‌توانید برای آغاز از یک جدول ۵خانه‌ای برای کودک ۳ساله‌تان و ۱۰ خانه‌ای برای کودک ۵ ساله‌تان استفاده کنید. اما هر وقت هرکدام جایزه‌ای به دست آورد دوخانه به جدولش اضافه کنید. این کار را می‌توانید برای دیگر چالش‌هایی که با فرزندتان دارید مانند خوردن سبزی‌ها هم انجام دهید.

نخوابد،اما…

این حقه‌ای است که بسیار راحت می‌توانید به کار بگیرید. می‌توانید به کودک‌تان بگویید که اگر می‌خواهد، می‌تواند بیدار بماند اما باید در تخت خودش باشد. او اولش فکر می‌کند که راهی برای فرار پیدا کرده است اما هر روز به شما خواهد گفت «مامان یادم رفت دیشب توی تختم بیدار بمونم.»

یک کار جادویی کنید

می‌توانید سقف اتاق فرزندتان را پر از برچسب‌های ستاره کنید و وقتی به تختخواب رفت از او بخواهید ستاره‌ها را بشمارد. این روش تقریبا همیشه جواب می‌دهد.

فکرهای بد

اگر فرزندتان از تاریکی می‌ترسد، می‌توانید گوشه‌های اتاق را به اشیای خیالی پر کنید. به طور مثال کوهی بزرگ، خانه‌ای خیالی، یک شیرینی بزرگ و زیبا، حیوانات بامزه و… با کمک این تکنیک او با افکاری مثبت همراه خواهد شد و با نگرانی کمتری به خواب خواهد رفت.

براساس زمان‌بندی پیش بروید

در تلاش برای انجام تکالیف مدرسه، شام و گذران وقت با خانواده ممکن است وقت کم بیاورید و مجبور شوید فرزندتان را بیدار نگه ‌دارید اما یک راه راحت‌تر هم وجود دارد؛ ساعت را روی یک ربع قبل از خواب رفتن فرزندتان قرار دهید و از او بخواهید در این ۱۵ دقیقه کارهایی مانند مسواک زدن، قرار دادن کتاب‌ها در کیف مدرسه و لباس پوشیدن را انجام دهد و بعد سر وقت به تختخواب برود.

چه داستانی برایش بگویید

ممکن است فرزندتان از شما بخواهد برایش داستان تعریف کنید اما شما برای تعریف داستان زمان کم بیاورید بنابراین باید کتاب‌ها را به ۳ دسته کوتاه، نیمه بلند و بلند تقسیم کنید و اگر کودک‌تان کتاب بلندی را برداشت به او بگویید امشب زمان لازم برای تمام کردن آن دارید یا نه! به این ترتیب او برای شنیدن داستان‌های بلند تلاش می‌کند زودتر به تختخواب برود.

درباره روز حرف بزنید

بعد از گذراندن یک روز خوب با فرزندتان حتما نمی‌خواهید شب را با دعوا و عصبانیت تمام کنید، بنابراین بهتر است دربارهٔ روز خوبی که با او گذرانده‌اید حرف بزنید و آن قسمت‌هایی که خوشحال‌تان کرده با او در میان بگذارید. او آغاز به پرسش از شما خواهد کرد که «مامان امروز از چی خوشت اومد؟» به او بگویید که چطور از خواندن کتاب برای او لذت برده‌اید یا وقتی را که با هم به حل پازل گذرانده‌اید چقدر دوست داشته‌اید. بعضی روزها پیدا کردن یک خاطره خوب سخت است اما به هر حال حتما چیز خوبی در این روز بوده است این ترتیب هم او و هم خود شما با احساس بهتری به تختخواب خواهید رفت.

health Rss :salamatnews.com
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.