گسترش شهرک های تخصصی صنایع تکمیلی پتروشیمی

معاون سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران گفت: با ایجاد شهرک های صنعتی تخصصی ، توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی را گسترش می دهیم و فعالیت این واحدها را آسان خواهیم کرد.

به گزارش سرویس اقتصادی باشگاه خبرنگاران و به نقل از شبکه اطلاع رسانی نفت و انرژی (شانا) ، ایرج موفق اظهار داشت : سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران تفاهمنامه ای با شرکت ملی صنایع پتروشیمی نهایی و امضا کرده است و برای ساماندهی صنایع تکمیلی پتروشیمی در نظرداریم با ایجاد شهرک های تخصصی پتروشیمی در مناطق مختلف کشور در جلوگیری از خام فروشی بر توسعه تکمیلی پتروشیمی تاثیرگذار باشیم.

ایرج موفق ادامه داد: کشور را به ۱۲ منطقه تقسیم کردیم و کارگروه مشترک در ۱۲ منطقه حضور خواهد داشت، همچنین استان های همجوار در این ۱۲ منطقه مشارکت خواهند کرد. 

موفق گفت: با ایجاد ارزش افزوده در صنعت پتروشیمی، سود این صنعت را می توان به داخل کشور منتقل کرد؛ پیامد این موضوع، ایجاد اشتغال و افزایش شغل در کشور خواهد بود.

 وی تصریح کرد: زمینه بسیار خوبی برای توسعه صنایع تکمیلی وجود دارد و وضع پتروشیمی ایران هم اکنون در منطقه منحصر بفرد است.

معاون سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران اظهار داشت : ایجاد شهرک های تخصصی پتروشیمی جلوی بسیاری از دلالی ها و عرضه نامتوازن محصولات پتروشیمی را خواهد گرفت و شهرک های صنعتی به دلیل محصور بودن و وجود نظام جامع کنترلی می تواند ورود و خروج خوراک واحدهای صنایع تکمیلی را کنترل کند و این موضوع قابل ساماندهی است.

وی افزود: این کنترل سبب خواهد شد تا از جابجایی مواد و واسطه گری های احتمالی جلوگیری شود و تولید روند شفافی داشته باشد.

ایرج موفق گفت : تاکنون چهار جلسه کارگروه مشترک برگزار شده و استان های خوزستان و بوشهر به عنوان دو قطب شهرک های تخصصی پتروشیمی به علت نزدیکی به مراکز بالادستی انتخاب شده است و خوراک واحدهای پتروشیمی پایین دستی( فراوری و تولید محصولات نهایی ) ، آسان تر تامین خواهد شد.

موفق گفت: منطقه عسلویه در استان بوشهر یکی از قطب های توسعه ای صنایع تکمیلی خواهد بود و واحدهای پایین دستی در اطراف عسلویه در آینده نزدیک آغاز به کار خواهد کرد.

 معاون سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران افزود: فناوری های نوین در توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی نیز تاثیرگذار خواهد بود و شرکت های پتروشیمی می توانند در این شهرک صنایع تکمیلی موردنیاز سایر پتروشیمی ها را در حوزه فناوری تامین کند. 

وی ادامه داد: ایجاد شهرک های صنعتی تخصصی محلی مناسب برای توسعه صنعت خواهد بود و زنجیره تولید از بالادست ( مواد خام) به پایین دست می تواند تکمیل شود و خام فروشی به ویژه خام فروشی نفت و محصولات پتروشیمی را به حداقل برساند.

موفق گفت : با برنامه ریزی های انجام شده فضا به سمتی خواهد رفت که با استفاده از فناوری های نوین و بومی سازی شده امکان حضور صنایع تکمیلی پتروشیمی در کشور گسترش و به تدریج این واحدها افزایش یابد./عب


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.