گفتگوی آریا با دبیرانجمن خودروسازان ایران: افزایش بدهی خودروسازان ،واحدهای تولیدی را در آستانه تعطیلی قرار داده است

خبرگزاری آریا- نعمت بخش از حمایت بسیار ضعیف صنعت کشور در سال تولید ملی انتقاد کرد و گفت: عده ای می خواهند صنعت کشور را با مخاطره مواجه سازند.
احمد نعمت بخش دبیر انجمن خودروسازان ایران در گفتگو با خبرنگار اقتصادی آریا، در رابطه با کاهش ۳۶ درصدی تولید خودرو و ادعای برخی ها مبنی بر گلخانه ای بودن صنعت خودرو اظهارداشت:این افراد شاید به علت اینکه تعرفه واردات خودرو ۹۰ درصد است این ادعا را کرده اند و فکر می کنند دولت از این صنعت حمایت زیادی می کند در صورتی که  این میزان تعرفه در مقابل با تعرفه سایر کالاهای صنعتی آنچنان بالانیست.
وی در ادامه با اشاره به تعرفه اقلامی چون کفش ۱۲۰% ،کاشی ۱۰۰% و تعرفه کلیه پوشاکها ۱۰۰% تصریح کرد:این صنایع به مانند صنعت خودرو پیچیده نیست چرا که برای ساخت  یک خودروچندین هزار قطعه  بکار می رود و هر کدام از قطعات از تکنولوژی خاص  برخوردار است و در صورت نبودن حتی یک قطعه آن، نمی توان خودرو را به بازار عرضه کرد.
نعمت بخش ادامه داد:تعرفه لاستیک ۵۰% بوده و خود خودروسازان که می خواهند قطعات منفصله از خارج وارد کنند باید تعرفه ۶۴ درصدی بپردازند و با توجه به تعرفه کامل خودرو که ۹۰% است فقط ۲۶% از صنعت خودرو حمایت می شود.
دبیرانجمن خودروسازان ایران با بیان این مطلب که فعالان این صنعت اصراری روی تعرفه ۹۰% ندارند،خاطرنشان کرد:بارها به وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرده ایم که کل تعرفه ها را طی زمان بندی۵ ساله بدون اشاره به نوع کالا در یک جدول کاهش دهند تا بدین وسیله کلیه سرمایه گذاران رشته های صنعتی چشم انداز۵ سال آینده  خود را  از نظر میزان  حمایت دولت در زمینه تعرفه ملاحظه و تصمیم گیری نمایند.
وی همچنین با اشاره به دلایل افت ۳۶ درصدی تولید خودرو در کشور گفت:مسائلی چون تحریم،مشکل شدن نقل و انتقال پول به خارج و کمبود نقدینگی در صنعت خودرو از مهمترین عوامل کاهش تولید است.
نعمت بخش در ادامه با بیان اینکه وابستگی کشور برای تامین خیلی از قطعات خودرو به حداقل رسیده است،افزود:در حال حاضر پژو  ایران را تحریم نکرده است، ولی نمی توانیم پول قطعات ارسالی را به دلیل  خود مشکلات نقل و انتقال پول به پژو پرداخت کنیم.
وی با بیان اینکه در دیگر کشورهای دنیا به صنعتگران به نسبت فروشی که دارند ۸۰ درصد آن را به صورت تسهیلات ارزان قیمت تسهیلات  پرداخت می شود،یادآورشد:سال گذشته فروش صنعت خودرو بالغ بر ۲۵ هزار میلیاردتومان بود که انتظار داریم ۸۰% آن را به صورت تسهیلات بانکی پرداخت شود.
دبیرانجمن خودروسازان ایران اظهارداشت:شرایط کسب و کار در کشور با شرایط دیگر کشورها قابل مقایسه نیست چرا که در دیگر کشورها شرکت های لیزینگی فعال بوده و به علت اینکه بیشتر مردم نمی توانند به صورت نقدی خودرو خریداری کنند به آنها خدمات می دهند.
وی در ادامه اشاره کرد:طی جلسه ای که با معاون اول رئیس جمهور داشته ایم این موضوع مطرح شد که سود ۱۷ درصدی شرکت های لیزینگی کم بوده و صرفه اقتصادی ندارد، چرا که خود دولت اوراق مشارکت را با سود ۲۰ درصد ارائه می دهد.
نعمت بخش با بیان اینکه ۳۸۰۰ میلیارد تومان تسهیلات  شرکت ایران خودرو  و سایپا بابت لیزینگ فروش اقساطی خود صرف شده است،اعلام کرد: این عامل خود باعث کمبود پول و نقدینگی در شرکتهای خودروسازی شده و باعث بالارفتن بدهی خودروسازان به قطعه سازان گردیده است ، به طوری که اغلب قطعه سازان در حال تعدیل نیرو و حتی تعطیلی واحدکاری خود هستند.
این مقام مسئول در ادامه عنوان کرد:طی جلسه ای که یک ماه پیش در جلسه کارگروه حمایت از تولید، شورای پول و اعتبار و شورای سیاست گذاری خودرو برگزار شد، مقرر گردید تا بانک مرکزی ۲ هزار میلیارد تومان تسهیلات به  شرکت ایران خودرو و سایپا بدهند، ولی بعد از گذشت یکماه به علت بروکراسی اداری هنوز اقدامی در این خصوص صورت نگرفته است و تازه پس از یکماه  معاون اول رییس جمهور به رییس کل بانک مرکزی ابلاغ نموده است.
وی افزود:اخیرا متوجه شدیم که بانکها سقف تسهیلاتی خود را که برای شرکت های خودروسازی کاهش داده اند و در تعجب هستیم که در سال حمایت از تولید ملی چرا این اتفاق صورت گرفته و چه قصد و غرضی در پشت پرده آن وجود دارد.
نعمت بخش ادامه داد:این عمل موجب کاهش تولید و افزایش  قیمت  خودرو  در بازار و افزایش فاصله قیمتی خودرو از کارخانه تا بازار می شود که  افزایش  رانت  خواری و دلال  بازی را  در این  رشته صنفی  را در پی  خواهد داشت.
وی در رابطه با این موضوع که آیا می توانیم این عمل را به یک فتنه اقتصادی مرتبط دانست یا نه؟ گفت: ما نمی توانیم کسی را متهم کنیم ولی با وجود عملکردها تا حدودی ذهن ها به سمتی می رود که عده ای می خواهند صنعت کشور را با مخاطره مواجه سازند.
 


خبرگزاری آریا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.