یکهزار میلیارد ریال برای ساخت شهرک ها و نواحی صنعتی قزوین هزینه شده است

۲۱ام بهمن ،

به گزارش ایرنا،ˈعبدالقهار ناصحیˈ عصر شنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه افزود: هم اکنون ۲۵ شهرک، ناحیه صنعتی و طرح توسعه در استان قزوین وجود دارد که از این میان، زمین شهرک ها و نواحی صنعتی شامل آراسنج، حیدریه، فازهای یک، دو و سه کاسپین، فاز یک خرمدشت، فاز یک و دو لیا، آبیک، دانسفهان و آوج آماده واگذاری به سرمایه گذاران است.

وی با اشاره به اینکه چهار شهرک صنعتی خصوصی شامل البرز، برلیان، ایران خودرو و مروارید نیز در استان در حوزه بخش خصوصی مجوز گرفته اند، گفت: پیش از انقلاب شکوهمند اسلامی تنها شهر صنعتی البرز در استان مستقر و فعال بود در حالی که برکت پیروزی انقلاب و استقرار نظام مقدس جمهوری اسلامی، این رقم به ۲۵ شهر و ناحیه صنعتی افزایش پیدا کرده است.

ناصحی با اشاره به آغاز واگذاری زمین به متقاضیان سرمایه گذاری بخش صنعت در سه شهرک و ناحیه صنعتی استان قزوین از امسال، گفت: کار عقد قرارداد و واگذاری زمین به متقاضیان در شهرک های صنعتی حکیمیه، شال و ناحیه اسفرورین آغاز شده است و واگذاری زمین در ناحیه صنعتی نیکویه نیز بزودی آغاز می گردد.

این مسوول با اشاره به تملک زمین برای ساخت شهرک صنعتی کوهین و ناحیه صنعتی رازمیان، از تملک زمین و طراحی ساخت فاز سوم شهرک صنعتی لیا خبر داد و گفت: کار احداث این بخش، از اوایل سال آینده آغاز خواهد شد.

مدیر عامل شرکت شهرک های صنعتی استان قزوین افزود: احداث ناحیه صنعتی معلم کلایه در حال اجرا است و عملیات اجرایی ساخت ناحیه صنعتی طارم نیز پس از اتمام مرحله طراحی و تملک زمین آغاز می باشد.

وی با اشاره به اینکه در ۱۰ ماهه امسال ۱۱۵ میلیارد ریال برای ساخت شهرک ها و نواحی صنعتی شامل تملک زمین، طراحی و ساخت زیرساخت ها هزینه شده است، اظهار کرد: این درحالی است که سال قبل حدود ۱۰۲ میلیارد ریال برای این کار اختصاص پیدا کرد که نشانگر افزایش ۱۳ درصدی سرمایه گذاری برای ساخت شهرک ها و نواحی صنعتی در استان نسبت به سال قبل است.

ناصحی با اشاره به عقد یک هزار و ۵۰ قرارداد شرکت شهرک های صنعتی استان قزوین با متقاضیان سرمایه گذاری برای ایجاد واحدهای تولیدی،گفت: میزان اشتغال و سرمایه گذاری پیش بینی شده برای این قراردادها ۳۵ هزار و ۸۳۴ نفر اشتغال با سرمایه گذاری ۱۹ هزار و ۶۲۰ میلیارد تومان بوده است.

مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان قزوین یادآور شد: از میان قراردادهای عقد شده با سرمایه گذاران، ۵۴۷ واحد فعال و بهره بردار در شهرک ها و نواحی صنعتی استان با ۱۵ هزار و ۹۵۴ نفر اشتغال و هشت هزار و ۳۳۰ میلیارد ریال سرمایه گذاری مشغول به فعالیت می باشند.

این مسوول گفت: در حال حاضر ۵۰۰ واحد تولیدی مراحل مختلف ساخت و ساز خود را پشت سر می گذارند که پیش بینی می کنیم ظرف سه سال آینده نیمی از آنها با مجموع سرمایه گذاری چهار هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال با شش هزار نفر اشتغال به بهره برداری برسند.

وی همچنین قزوین را در جذب سرمایه گذاری خارجی در شهرک ها و نواحی صنعتی کشور پس از استان های آذربایجان شرقی و خراسان رضوی دارای رتبه سوم خواند و گفت: هم اکنون ۱۷ طرح تولیدی با سرمایه گذاری ۷۴ میلیون و ۷۷۴ هزار دلار توسط خارجی ها از جمله سرمایه گذارانی از کشورهای کره جنوبی، لهستان، اردن، پاکستان، هند، ترکیه، آلمان و ایتالیا در شهرک و نواحی صنعتی استان قزوین مشغول به فعالیت می باشند.

ناصحی در ادامه به تشریح فعالیت های آموزشی و خدماتی شرکت شهرک های صنعتی به واحدهای تولیدی و کارکنان آنها پرداخت و گفت: در حوزه صنایع کوچک ۴۲۹ دوره آموزشی برای کارکنان واحدها برگزار شده است که هفت هزار و ۵۸۱ نفر در آن ها شرکت داشته اند.

این مسوول با اشاره به اجرای ۶۴ تور صنعتی توسط شرکت شهرک های صنعتی، گفت: یک هزار و ۱۵۴ نفر در این تورها با دستاوردهای صنعتی بخش های مختلف داخل و خارج از استان آشنا شده اند.

مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان قزوین با اشاره به وجود ۲۴۰ میلیارد ریال اعتبار برای ارایه تسهیلات فنی و اعتباری به صنایع کوچک در استان، گفت: تاکنون از این رقم ۱۹۰ میلیارد ریال به واحدهای کوچک پرداخت شده است و باقی در مراحل پرداخت می باشد.

ناصحی در ادامه با اشاره به تدوین نقشه خوشه بندی صنعتی استان قزوین، گفت: در حال حاضر خوشه های بسته بندی، فرآورده های انگور، زیتون و قطعات خودرو تشکیل شده اند که حدود ۲۹۵ واحد تولیدی که ۱۸۵ واحد در شهرک ها و نواحی صنعتی استان مستقر می باشند را در برمی گیرند.

وی یادآور شد: هدف از تشکیل این خوشه ها که به واحدها و کارگاه هایی که در یک حوزه صنعتی در یک منطقه فعالیت می کنند، اطلاق می گردد، در مجموع جلب مشارکت برای افزایش سهم درآمد و بازاریابی بهتر می باشد.

مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان قزوین با اشاره به اینکه طبق قانون باید اداره امور شهرک ها به بخش خصوصی واگذار شود، گفت: در استان قزوین در حال انجام مقدمات واگذاری اداره امور شهرک های صنعتی کاسپین، آراسنج، حیدریه، لیا و ناحیه صنعتی دانسفهان هستیم.

ناصحی گفت: با واگذاری امور اداره شهرک های یاد شده به بخش خصوصی، شرکت شهرک های صنعتی به عملکرد این بخش در خصوص اداره شهرک ها نظارت خواهد شد.

وی در ادامه به طرح های آماده بهره برداری شرکت شهرک های صنعتی استان قزوین اشاره کرد و گفت: طرح توزیع برق به شهرک صنعتی شال، ناحیه صنعتی نیکویه، شبکه روشنایی شهرک صنعتی خرمدشت، شبکه مخابرات ناحیه صنعتی آوج و خرمدشت آماده بهره برداری می باشند.

ناصحی همچنین با اشاره به اینکه بزودی عملیات اجرایی ساخت ناحیه صنعتی طارم آغاز خواهد شد، در پایان از آماده بودن ۲۰ واحد تولیدی مستقر در شهرک ها و نواحی صنعتی استان قزوین برای بهره برداری خبر داد و گفت: این واحدها با سرمایه گذاری مجموع ۴۴۰ میلیارد ریال و اشتغال ۶۰۰ نفر آماده افتتاح می باشند.

۷۳۹۲/ ۶۱۴

انتهای پیام /*

Economic@irna.ir


www.irna.ir
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.