یک مدرس تفسیر قرآن: “آیات بینات” اشاره به معجزه بودن قرآن دارد

۲۹ آبان ،

یک مدرس تفسیر و روش تفسیر قرآن دانشگاه امام صادق(ع) گفت: ترکیب آیات بینات در آیه ۱۸۵ سوره بقره، به اعجاز قرآن‌کریم اشاره داشته و در حوزه نظری قرآنی وارد می‌شود.

به گزارش تفسیری خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه زنجان، محمدعلی لسانی فشارکی روز یکشنبه در نشست تفسیری «سوره شناسی» که در جهاد دانشگاهی زنجان برگزار شد، با اشاره به این‌که «آیه ۱۸۵ سوره بقره در قالب دو بخش، حوزه نظری و عملی قرآن‌کریم را توصیف می‌کند» گفت: قرآن‌کریم در این آیه به عنوان هدایت‌گر مردم (هدی‌للناس)، به «آیات بینات» به عنوان حوزه نظری و «والفرقان» به عنوان حوزه عملی قرآن‌کریم اشاره دارد.

وی افزود: ترکیب «آیات بینات» در آیه ۱۸۵ سوره بقره، به اعجاز قرآن‌کریم اشاره داشته و در حوزه نظری قرآن وارد می‌شود.

این مدرس تفسیر و روش تفسیر قرآن در دانشگاه امام صادق(ع)، با اشاره به این‌که «خداوند متعال در آیات سوره مبارکه اسراء، ۹ معجزه را برای حضرت موسی ع) اشاره فرموده است» اظهار کرد: خداوند متعال فراتر از این امر که بخواهد در سوره اسراء به صراحت بیان کند که حضرت موسی(ع) حاوی ۹ معجزه از سوی خداوند متعال است، ۶ هزار و ۲۳۶ معجزه را به عنوان «آیات بینات» برای پیامبر خاتم (ص) آورده است.

لسانی فشارکی تصریح کرد: خداوند متعال با بیان «فرقان» بودن قرآن‌کریم در آیه ۱۸۵ سوره بقره، بر حوزه عملی آن تأکید داشته و بیان می‌شود که قرآن‌کریم باید وارد حوزه عملی و کاربردی شود و این امر که در کتاب فروشی‌‎ها و کلاس و پایان‎نامه‌های دانشجویی باقی بماند، به حوزه عملی قرآن وارد نشده است.

وی با تأکید بر این‌که «سرتاسر سوره تعلیم و تربیت پیامبر اکرم(ص) این بوده است که قرآن کریم در چهره «فرقان» تعلیم داده شود» خاطرنشان کرد: هدف، جاری شدن و حضور قرآن‌کریم و حضور همگانی در مکتب قرآن است و «فرقان» بودن قرآن‌کریم هم همین وارد شدن آن به اجتماع و خانه است و نه انس هر چه بیشتر با آیات بیشتر و ختم قرآن در وقت کمتر.

این مدرس علوم قرآنی تأکید کرد: خداوند متعال در سوره مبارکه مائده این امر را اخطار می‎کند که مسلمانان، همانند یهودیان و مسیحیان دچار فراموشی نشوند و در حالی که بر سر مسافرته عظیم قرآن کریم قرار دارند، اندک بهره‎ای از «ماذکروا به» وحی، معنویت و کتاب آسمانی آنان را به راه فراموشی نسپارد و نسبت به بقیه مسافرته ناسپاسی نکنند.

لسانی‌فشارکی، رسول خدا(ص) را طبق آیات و روایات «اسوه حسنه» دانست و یادآور شد: در سیره پیامبر اکرم(ص) و اهل بیت(ع) هرگز ختم آیات قرآن در وقت اندک مورد انس با این کتاب آسمانی معرفی نشده است، بلکه طبق روایات مختلف از پیامبر اکرم(ص) مبلغ و معلم قرآن کسی است که آیه از ایشان آموخته و به دیگران بیاموزد.

وی عنوان کرد: تعداد و مداومت بر آیه و سوره‌ای از قرآن‌کریم، طبق سیره اهل بیت(ع) و پیامبر اکرم(ص)، همان «فرقان» شدن قرآن و وارد حوزه عمل شدن آن است.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.