۱۳ هزار میلیارد تومان حجم سرمایه گذاری طرح های مهر ماندگار در وزارت صنعت، معدن و تجارت

۱۳ هزار میلیارد تومان حجم سرمایه گذاری طرح های مهر ماندگار در وزارت صنعت، معدن و تجارت

شبکه ایران/ سید رضا فاطمی امین، معاون برنامه ریزی وزیر صنعت، معدن و تجارت که مسئول پیگیری طرح های مهر ماندگار در این وزارتخانه است در خصوص پروژه های مهرماندگار، میزان سرمایه گذاری، زمان بهره برداری، تامین منابع و مشکلاتی که برای تکمیل این پروژه ها وجود دارد به سوالات ما پاسخ گفت:
تکمیل چه تعداد پروژه در قالب طرح های مهر ماندگار در وزارت صنعت به تصویب رسیده است؟
در قالب طرح های مهر ماندگار ۱۸۸ پروژه در لیست وزارتخانه قرار دارد که از این تعداد طرح ۲۰ پروژه به اتمام رسیده و آماده افتتاح است. از مجموع این طرح ها، ۱۰۰ پروژه دیگر نیز در حال آماده شدن است که تا پایان امسال به بهره برداری می رسد.
زمانبندی اتمام این پروژه ها به چه صورتی است؟ تکلیف طرح هایی که تا پایان امسال تکمیل نمی شود چیست؟
بر اساس برنامه ریزی که برای تکمیل طرح های مهر ماندگار در وزارت صنعت، معدن و تجارت انجام گرفته از مجموع ۱۸۸ طرح امسال ۱۲۰ طرح قطعا به بهره برداری می رسد و برنامه ریزی برای بهره برداری از طرح های باقی مانده، ۴ ماه اول سال آینده و قبل از پایان دولت دهم است.
معیار انتخاب طرح ها و اولویت بهره برداری از آن ها چیست؟
از مجموع پروژه های مهر ماندگار وزارت صنعت سعی بر این بوده که اتمام طرح هایی که قابلیت تکمیل شدن در مدت زمان کمتری را دارند در اولویت قرار بگیرد. در مجموع پروژه ها، طرح های بزرگی وجود دارد که پیشرفت فیزیکی قابل قبولی دارند اما به دلیل مشکل تامین مالی اتمام آن به تاخیر افتاده است این نوع طرح های پروژه هایی هستند که با تامین نقدینگی زمان اتمام آن ها کوتاه است. در واقع اگر تامین مالی این پوژه ها انجام نمی گرفت تکمیل آن ها ممکن بود تا پایان سال ۹۲ نیز طول بکشد. وزارت صنعت طوری برنامه ریزی کرده تا طرح هایی که قابلیت بهره برداری زودتر را دارند در اولویت قرار بگیرند حتی در برخی موارد، تعدادی از پروژه ها با تغییر برنامه زمان بندی با سرعت بیشتری در حال ساخت است.
به عنوان مثال ۴ طرح فولادی مهم در قالب مهر ماندگار با تامین سرمایه تا پایان امسال تکمیل می شوند.
حجم سرمایه گذاری برای تکمیل مجموع طرح های مهر ماندگار در وزارت صنعت چقدر است؟
مجموعا حجم سرمایه گذاری برای تکمیل تمام پروژه ها ۱۳ هزار میلیارد تومان است ولی تمام این سرمایه مربوط به طرح های امسال نیست. این حجم سرمایه برای طرح هایی که قرار است سال آینده تکمیل شوند و یا طرح هایی که از سال ها قبل مانده اند نیز اختصاص دارد. تمام طرح های مهر ماندگار با توجه به مصوبه قانونی که دارد و از آنجا که در طرح های مهر ماندگار، پروژه جدیدی شروع نمی شود، تمام پروژه های جاری در چارچوب قانون و بودجه تامین اعتبار می شود.
این میزان سرمایه از چه منابعی تامین شده است؟
تامین منابع طرح های مهر ماندگار در وزارت صنعت فقط از طریق بانک انجام می گیرد.
منابع صندوق توسعه ملی به این طرح تعلق می گیرد؟
منابع صندوق توسعه ملی فقط به طرح های غیر دولتی که سهم دولت در آنها کمتر از ۲۰ درصد است، اختصاص می یابد.
منبع دیگری وجود ندارد؟ مثلا فروش اموال مازاد یا اوراق مشارکت؟
خیر. چون از مجموع ۱۸۸ طرح مهر ماندگار وزارت صنعت ۱۵۷ طرح خصوصی و فقط ۳۱ طرح دولتی است( مثل طرح های فولادی، اکتشافی و معدنی) بنابراین تامین مالی این پروژه ها فقط از طریق بانک است و فروش اموال مازاد یا اوراق مشارکت برای تامین سرمایه انجام نمی شود. اما با توجه به افزایش قیمت ارز، قطعا نیاز نقدی برای اتمام طرح های بیش از این عدد است.
بنگاه های تولیدی و صنعتی نیز با این مشکل مواجه هستند؟
بله. با اینکه از ابتدای امسال تا کنون ۳۲ درصد منابع بانک ها به این بنگاهها داده شده، اما نوسانات قیمت ارز و مشکلاتی که در تامین کالا وجود دارد، نیاز مالی بنگاه ها برای تامین سرمایه در گردش را افزایش داده بطوری که حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان برای تامین سرمایه بنگاه ها نیاز است. البته با وجود این مشکلات، دولت همچنان از سرمایه‌گذاران فعال صنعتی حمایت می کند. از طرف دیگر در قالب هدفمندی یارانه ها می توان گفت بیشتر از ۹۰ درصد مشکلات کوچکی که مربوط به نوسازی و تجهزات صنایع تولیدی بوده حل شده و بهره وری در این واحدها افزایش یافته است.
البته فرصت های سرمایه گذاری زیادی در کشور وجود دارد که سودآوری آنان بسیار بالا است. توصیه ما به سرمایه گذاران بویژه به بخش خصوصی این است که برای سرمایه گذاری در طرح های تولیدی و صنعتی به دنبال طرح های عادی و متعارف نباشند چون طرح هایی که اشباع شده اند حاشیه سودآوری کمی دارند.
در واقع حمایت دولت از سرمایه گذاران به این صورت است که اطلاعات و پیشنهادهایی به سرمایه گذارن می دهد تا در انتخاب طرح های خود برای سرمایه گذاری به سراغ طرح های ترجیحی بروند، طرح هایی که در کشور به تولیدات آن نیاز است. برخی طرح هستند که با سرمایه گذاری ۵۰ میلیون تومان کاملا سودآور هستند چون به تولیدات آن نیاز داریم.
همچنین دولت طرح هایی و پروژه هایی را در قالب طرح های نیمه تمام یا طرح های مهر ماندگار در اولویت قرار داده که پیشرفت مناسبی داشته اند و این طرح ها را برای دریافت وام در اولویت الف قرار داده است.
 

 


شبکه ایران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.