۹۷۰ نفر در کشور به «تب کریمه کنگو» مبتلا هستند / خطر ابتلا به بیماری های منتقله از ناقلان ۵۰ درصد مردم جهان را تهدید می کند

معاون بهداشت وزارت بهداشت در همایش کنترل بیماری های منتقله توسط ناقلان گفت: ۵۰ درصد مردم جهان در معرض خطر ابتلا به بیماری های منتقله توسط ناقلان قرار دارند.

سیاری

به گزارش گروه سلامت ممتازنیوز به نقل از خبرگزاری دانا(داناخبر)، دکتر علی اکبر سیاری معاون بهداشتی وزیر بهداشت  گفت: سالانه تعداد یک میلیون نفر در دنیا بر اثر ابتلا به این بیماری ها جان خود را از دست می دهند.

وی با تاکید به این که این بیماری ها واکسن و درمان موثری هم ندارند افزود: این بیماری ها با توسعه و از طرفی با فقر و عقب‌ماندگی نیز در ارتباط هستند و علم و تکنولوژی بشر را نیز به بازی می گیرند.

دکتر سیاری با اشاره به اینکه در کشور با سه بیماری بالفعل مواجه هستیم گفت: بیماری مالاریا، لیشمانیوز و تب کریمه کنگو از بیماری هایی هستند که شبکه‌های بهداشتی درمانی کشور با هوشیاری کامل آنها را کنترل کرده‌اند.

وی مهمترین راه مبارزه با این بیماری ها را توانمندسازی و آموزش به مردم دانست و افزود: مبارزه با ناقلان، بهسازی محیط زندگی به خصوص در روستاها، بهسازی فضاهای کشاورزی، صنعتی، توانمند ساختن سیستم مراقبت جهت تشخیص، درمان و اطلاع‌رسانی از اقداماتی است که باید از طریق شبکه‌های بهداشتی درمانی انجام شود.

سیاری همچنین حساس‌سازی مسوولان و همکاری های بین‌بخشی را نیز از مهمترین اقدامات شبکه‌های بهداشتی درمانی ذکر کرد و گفت: اولین بار در کشور در سال ۱۳۷۸ یک مورد تب کریمه کنگو گزارش شد که سریعا با انجام نمونه‌گیری دستورالعمل های لازم آماده شد و با کمک سازمان جهانی بهداشت توانستم به مرحله‌ای برسیم که این بیماری را کنترل کنیم.

وی افزود: تا امروز ۹۷۰ مورد از این بیماری در کشور گزارش شده که در کشور ما میزان مرگ و میر کمتر از ۱۷ درصد بوده است و این آمار از آمار مرگ و میر مبتلایان در دنیا خیلی کمتر است.

معاون بهداشت با بیان این که شبکه‌های بهداشتی درمانی کشور ما بسیار فعال، زنده و پویاست افزود: کشور ما با داشتن اندیشمندان و شبکه‌های بهداشتی درمانی فعال توانسته است در طول دو دهه، بیماری مالاریا را به طور کامل تحت کنترل درآورد به طوری که در سال فقط ۴۰۰ مورد مالاریا در کشور گزارش شده است.

دکتر سیاری با بیان این مطلب که در حال حاضر سالانه در دنیا ۲۲ میلیون نفر به مالاریا مبتلا می شوند و ۷۰۰ هزار نفر در اثر این بیماری می میرند، افزود: شبکه‌های بهداشتی درمانی با توجه به توسعه در کشور و همچنین دانشمندان با کمک سازمان جهانی بهداشت توانستند این بیماری را تحت کنترل خود درآورند و این نشان دهنده نقش مهم شبکه‌های بهداشتی درمانی فعال کشور در کنترل بیماری هاست.

وی با اشاره به این خطر بالقوه این بیماری بر وجود دارد به آمادگی شبکه‌های بهداشتی برای مقابله با بیماری تاکید کرد و گفت: پشه‌ها هر لحظه منتظرند که به ما حمله کنند بنابراین شبکه‌های بهداشتی ما باید هر لحظه آماده، پویا و فعال باشند تا با این تهدیدهای بزرگ مبارزه کنند.

مطالب مرتبط

شیوع بیماری های منتقله از طریق ناقلان در مناطق محروم و حاشیه نشین بیشتر است / کاهش بروز مالاریا در کشور


خبرگزاری دانا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.