کوپن الکترونیکی یا کارت کالا چیست؟ | شرایط و زمان توزیع کوپن الکترونیکی ۹۷

در گذشته کوپن های کاغذی برای تهیه کالاهای اساسی مانند روغن، برنج، قند و شکر بین مردم توزیع شده بود و سال ها از حذف شدن این طرح گذشته است اما برای عبور از شرایط کنونی کوپن ها دوباره به سیستم اقتصادی کشور برگردانده می شوند اما این بار به شکل کوپن الکترونیکی و یا کالا کارت.

کوپن الکترونیکی چیست ؟

به گفته احمد میدری، معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، در سال ۹۷ برای ۱۰ میلیون نفر کوپن الکترونیکی صادر میشود و قرار است همان کارت بانکی که افراد با آن یارانه دریافت می کنند به کالا کارت تبدیل شود تا به این ترتیب آنها بتوانند با مراجعه به فروشگاه ها سهمیه کالاهای اساسی خود را تهیه کنند. در این طرح کوپن الکترونیکی به مردم ارائه می‌شود و افراد هیچ دسترسی به پول نقدی نداشته و در اصل این کارت‌ها تضمین برای رسیدن کالاهای اساسی وارداتی با یارانه ارزی به دست مصرف‌کنندگان نهایی است.»

کوپن الکترونیکی

افرادی که کوپن الکترونیکی به آنها تعلق بگیرد و یا کارت کالا داشته باشند، مانند کوپن کاغذی قادر نیستند از پول نقد کالاها استفاده کنند بلکه کوپن، شیوه غیر ارزی برای تهیه کالاهای اساسی مورد نظر است.

شاید این خبر هم مفید باشد: سبد کالا جدید و آخرین اخبار سبد کالا و زمان توزیع در سال ۹۷

ایده کوپن الکترونیکی یا کارت کالا به دلیل اطمینان از تامین کالهای اساسی مردم و در جهت بهینه ساختن یارانه ارزی مطرح شده است.

چطور از کارت کالا یا کوپن الکترونیکی استفاده می شود؟

کوپن الکترونیکی همان کارت بانکی است که یارانه هر خانواده به آن واریز می شود و بعد از واریز وجه کوپن، افراد واجد شرایط می توانند به فروشگاه های مشخص شده بروند و با استفاده از کالا کارت کالای مورد نیاز خود را دریافت کنند.

کوپن الکترونیکی یا کارت کالا به چه کسانی تعلق می گیرد؟

زیرساخت های اجرای طرح کوپن الکترونیکی آماده است و قرار است کالا کارت ها به صورت الکترونیکی سالی سه تا چهار بار شارژ شود. به گفته معاون وزیر رفاه به ۱۰ میلیون نفر یا هشت دهک از افراد جامعه کالاکارت به صورت کوپن الکترونیک تعلق خواهد گرفت. این طرح با همکاری بانک مرکزی به اجرا در خواهد آمد.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اظهار داشت: «در طرحی که از طرف این وزارت خانه به معاون اول رییس‌جمهور ارسال‌ شده قرار است بزودی کالا کارت جهت تامین کالای اساسی به مردم داده شود.»

به گفته هادی ابوی، دبیر کل کانون عالی انجمن های صنفی کارگران؛ با توجه به این که امروز بیشترین فشار اقتصادی روی قشر کارگر می باشد طی جلسه ای که با سرپرست وزارت کار صورت گرفته پیشنهاد اعطای سبد کالای اساسی غیر نقدی به صورت کوپن الکترونیکی یا بن به کارگران ارائه شده است.

شرایط دریافت کوپن الکترونیکی یا کارت کالا

هادی ابوی پیشنهاد می دهد: دولت طرح اعطای کوپن الکترونیکی را در چند مرحله و با اولویت قرار دادن کارگران و اقشار ضعیف جامعه اجرا میکند و در مرحله اول طرح، افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی و بیمه‌شدگان تامین اجتماعی که دارای کد بیمه هستند در اولویت توزیع قرار بگیرند.

می توانید اطلاعات جامع درباره کوپن الکترونیکی و پاسخ به سوالات را در همین صفحه دنبال کنید:

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.