کاهش ۱۸ درصدی حجم بارش ها در حوضه های آبریز اصلی کشور

پنجشنبه ۱۴ اردیبهشت – ۱۱:۲۱:۰۹ ق.ظ

نظرات شما ارسال به دیگران چاپ بدون عکس چاپ با عکس
نظرات شما ارسال به دیگران چاپ بدون عکس چاپ با عکس

مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران اعلام کرد:

بزرگنمایی:  

خبرگزاری آریا- مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران از کاهش ۱۸ درصدی حجم بارش های شش حوضه آبریز اصلی کشور خبر داد.
به گزارش سرویس اقتصادی آریا،  “محمد حاج رسولی ها” امروز (چهارشنبه)، با تشریح آخرین وضعیت حوضه های آبریز اصلی کشور، گفت: حجم بارش ها در شش حوضه اصلی کشور در مقایسه با دوره درازمدت با کاهش ۱۸ درصدی مواجه است.
وی درخصوص وضعیت شش حوضه آبریز اصلی کشور در سال آبی جاری، اظهار داشت: در حوضه دریای خزر طی سال آبی جاری ۱۹ درصد رشد مثبت بارش اتفاق افتاده است.
مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران ادامه داد: اما این وضعیت در حوضه خلیج فارس دارای ۳۸ درصد رشد منفی است و در حوضه دریاچه ارومیه نیز نشان دهنده وجود ۱۶ درصد رشد منفی بوده است.
حاج رسولی ها خاطرنشان کرد: در حوضه مرکزی کشور نیز طی سال آبی جاری چهار درصد کاهش حجم بارندگی اتفاق افتاده است و این میزان در حوضه مرزی شرقی ۱۱ درصد منفی بوده اما در حوضه سرخس یک درصد وضعیت بارش ها بهبود یافته است.
حاج رسولی ها حجم بارش حوضه های دریای خزر، خلیج فارس، دریاچه ارومیه، مرکزی، مرزی شرق و سرخس را به ترتیب ۳۶۹، ۲۱۴، ۲۲۸، ۱۲۹، ۶۷ و ۱۸۹ میلیمتر اعلام کرد و گفت: در هفته گذشته در حوضه های دریای خزر، مرکزی، مرزی شرق و سرخس به ترتیب ۹، پنج، هشت و ۲۵ میلیمتر بارش رخ داده است.
به گفته این مقام مسئول، در هفته گذشته در حوضه دریاچه ارومیه و خلیج فارس بارشی رخ نداده است.
حاج رسولیها تصریح کرد: بارش در حوضه های مختلف در سال آبی جاری نوسان های زیادی دارد و بارش ها در حوضه های خلیج فارس با ۳۸ درصد کاهش و خزر با ۱۹ درصد افزایش موجب شده است تا وضعیت یکسانی از لحاظ بارش در کشور وجود نداشته باشد.
وی همچنین استان گلستان را رکورددار بیشترین رشد بارش ها در سال آبی جاری در بین سایر استان ها نامید و گفت: در زمان کنونی حجم بارش های استان گلستان در مقایسه با میانگین درازمدت ۴۵ درصد بیشتر است.
وی استان های تهران و مازندران را نیز استان هایی با افزایش بارش معرفی کرد و گفت: در زمان کنونی استان گلستان با ۵۲۴ میلیمتر، تهران با ۳۵۴ و مازندران با ۷۲۸ میلیمتر بارش از استان های پربارش کشور هستند.
وی همچنین استان ایلام را رکوردار بیشترین کاهش بارش ها در سال آبی جاری در بین سایر استان ها نامید و گفت: در زمان کنونی حجم بارش های استان ایلام در مقایسه با میانگین درازمدت ۵۹ درصد کمتر است.
این مقام مسئول، استان های هرمزگان و سیستان و بلوچستان را نیز استان هایی با بیشترین کاهش بارش معرفی کرد و گفت: در زمان کنونی استان هرمزگان با ۵۸ درصد کاهش بارش و سیستان و بلوچستان با ۴۸ درصد کاهش بارش، جزو استان هایی با بیشترین کاهش حجم بارش هستند.
مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران همچنین درخصوص آخرین وضعیت دریاچه ارومیه گفت: در زمان کنونی تراز سطح آب دریاچه ارومیه ۲۴/۱۲۷۱ متر است و این میزان در مدت مشابه سال آبی گذشته ۵۲/۱۲۷۱ متر بوده است که نشان از افت ۲۸ سانتیمتری سطح آب دریاچه ارومیه دارد.
وی حجم کل آورد رودخانه های حوضه آبریز دریاچه ارومیه را از ابتدای سال آبی جاری تاکنون ۱۷/۹۱۵ میلیون مترمکعب اعلام کرد و گفت: رودخانه های زولا، نازلو، روضه، شهر چائی، باراندوز، گادار، مهاباد، سیمینه رود و زرینه رود رودخانه های بخش غربی حوضه آبریز دریاچه ارومیه هستند.

 

 

کد خبر: ۲۰۱۲۰۵۰۳۱۱۲۱۰۹۰۹۳


خبرگزاری آریا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.