نگاهی به قیمت خودروها در بازار و تفاوت آن با قیمت کارخانه

نگاهی به قیمت خودروها در بازار و تفاوت آن با قیمت کارخانه

در حالیکه مسوولان در هفته‌های اخیر بر رشد تولید و در نتیجه کاهش قیمت خودرو در بازار تاکید کرده‌اند، قیمت خودرو در بازار همچنان به‌طور غیرطبیعی و حبا‌ب گونه بالاست.

به گزارش «عصرخودرو»  به نقل از ایسنا، به گفته فعالان بازار دلیل اصلی این وضعیت، کاهش عرضه از سوی خودروساز به دلیل کاهش تولید است که احتمالا در آینده رشد تولید و عرضه باعث خالی ‌شدن حباب قیمت‌ها خواهد شد. البته سازمان‌های نظارتی نیز باید پاسخگوی قیمتهای فعلی در بازار باشند.

به هر حال در حال حاضر در محصولات گروه خودروسازی سایپا، قیمت بازار سایپا ۱۴۱ حدود ۹ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان، سایپا۱۳۲ حدود ۱۰ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان و سایپا۱۳۱ حول و حوش ۱۰ میلیون تومان است. این در حالی است که قیمت کارخانه‌ای سایپا۱۴۱ حدود ۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، سایپا۱۳۲ حدود ۱۰ میلیون تومان و سایپا۱۳۱ نیز حدود ۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است.

هم‌چنین در حال حاضر قیمت فروش تیبا در برخی نمایندگی فروش سایپا در حالی حدود ۱۴ میلیون تومان عنوان می‌شود که قیمت کارخانه‌ای این خودرو حول و حوش ۱۲ میلیون و ۸۵۰ هزار تومان است.

تندر ۹۰ پارس خودرو نیز اگرچه در مدل E1 آن یافت نشده و قیمت E2 فول آن در بازار حدود ۲۳ میلیون تومان بوده، اما قیمت کارخانه‌ای این خودرو حدود ۱۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است.

مگان نیز در مدل ۲۰۰۰ اتوماتیک آن به قیمت حدود ۵۰ میلیون تومان در بازار عرضه می‌شود، اما قیمت کارخانه‌ای آن حدود ۳۷ میلیون تومان است. قیمت ماکسیما اتوماتیک نیز در برخی از نمایندگی‌های فروش در حالی حدود ۷۱ میلیون تومان است که قیمت کارخانه‌ای این محصول حول و حوش ۵۷ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان است.

تیانا فول آپشن نیز در بازار به قیمت حدود ۹۰ میلیون تومان و تیانا معمولی حول و حوش ۸۳ میلیون تومان عرضه می‌شود، در حالیکه قیمت کارخانه‌ای مدل فول این خودرو حدود ۸۰ میلیون تومان و معمولی ۷۴ میلیون تومان است.

اما در محصولات گروه صنعتی ایران خودرو، در حالی پژو ۲۰۶ تیپ۲ به قیمت حدود ۲۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان و تیپ۶ حول حوش ۳۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان عرضه می‌شود که قیمت کارخانه‌ای تیپ۲ این خودرو حدود ۱۶ میلیون تومان و قیمت کارخانه‌ای تیپ۶ این خودرو نیز حدود ۲۰ میلیون تومان است.

پژو ۲۰۶ صندوق‌دار نیز در مدل V8 آن حدود ۲۶ میلیون و ۶۰۰ تومان و مدلV9 حدود ۳۳ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان در برخی نمایندگی‌های ایران خودرو عرضه می‌شود. این در حالی است که قیمت کارخانه‌ای مدل V8 حدود ۱۹ میلیون تومان و مدلV9 حدود ۲۲ میلیون تومان است.

تندر ۹۰ ایران خودرو نیز در مدل E1 به قیمتی حدود ۲۰ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان و E2 به قیمت حدود ۲۲ میلیون تومان عرضه می‌شود. البته نرخ کارخانه‌ای تندر ۹۰ E2 حدود ۱۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و تندرE1 حدود ۱۵ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان است.

اما پژو ۴۰۵ نیز در حالی در برخی نمایندگی‌های فروش ایران خودرو به قیمت حدود ۱۷ میلیون تومان فروخته می‌شود که قیمت کارخانه‌ای این خودرو حول و حوش ۱۴ میلیون تومان است.

پژو پارس سال به قیمت حدود ۲۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان عرضه می‌شود، در حالی که قیمت کارخانه‌ای آن حدود ۱۸ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان است.

اما سمند SE در حالی به قیمت حدود ۱۵ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان در بازار عرضه می‌شود که قیمت کارخانه‌ای آن حدود ۱۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است.

سمند LX نیز در حالی به قیمت حول و حوش ۱۸ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان فروخته می‌شود که قیمت کارخانه‌ای آن حدود ۱۶ میلیون و ۲۰۰ تومان است.

سوزوکی گراند ویتارا نیز در تیپ ۸ آن به قیمت حول و حوش ۸۰ میلیون تومان در بازار عرضه می‌شود. البته قیمت کارخانه‌ای این خودرو حدود ۵۸ میلیون تومان است.

البته باید توجه کرد که قیمتهای یاد شده نسبی بوده و با توجه به عدم پایبندی فروشندگان به عرضه محصولات با قیمت کارخانه‌ای و تعدد مدل در برخی خودروها، بعضا قیمت پیشنهادی فروشندگان مختلف دارای درصدی تفاوت و نوسان است.


منبع:عصرخودرو

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.