انتقاد وکلای مدافع زندانیان بگرام از آمریکا به‌دلیل نقض حقوق بشر

afp-74.jpg

جمعی از وکلای شبکه جهانی عدالت در حمایت از زندانیان زندان بگرام در افغانستان ضمن متهم کردن آمریکا به نقض حقوق بشر اعلام کردند که در طول یک دهه گذشته صدها نفر در این زندان شکنجه شده و بسیاری هم بدلیل این شکنجه‌ جان خود را از دست داده‌اند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، کنترل زندان بگرام واقع در شمال کابل که افراد مشکوک به همکاری با طالبان را در خود جای داده است در حدود دو هفته پیش از آمریکا به دولت افغانستان سپرده شد؛ از این‌رو حدودا سه هزار زندانی محبوس در زندان بگرام به افغانستان تحویل داده شدند، در حالی که هنوز مسئولیت نگهداری ۶۰۰ زندانی افغان و ۵۰ زندانی خارجی در کنترل آمریکا باقی مانده است.

شبکه جهانی عدالت (IJN) مستقر در نیویورک، موسسه‌ای است که به قربانیان نقض حقوق بشر در دنیا کمک‌های قانونی می‌دهد.

وکلای مدافع زندانیان بگرام در این شبکه در گفت‌وگو با خبرنگاران در کابل تاکید کردند که آمریکا یکی از بزرگ‌ترین ناقضان حقوق بشر در دنیاست.

براساس اظهارات آنان، برخی از زندانیان در این بازداشتگاه بر اثر شکنجه جان خود را از دست داده‌اند و در طول شش‌ سال گذشته این وکلا قادر به برقراری ارتباط با زندانیان نبوده‌اند.

تینا فاستر مسئول این موسسه در این‌باره گفت: دولت افغانستان با گرفتن مسئولیت زندان بگرام توانست حاکمیت ملی خود را ثابت و یکی از زندان‌های غیرقانونی آمریکا در این کشور را مسدود کند.

وی در ادامه تاکید کرد که زندانیان در بازداشتگاه بگرام شکنجه می‌شده‌اند و مسئولان این زندان حقوق بشر را زیر پا گذاشته‌اند.

فاستر با بیان اینکه بر اساس حقوق بین‌الملل و قوانین افغانستان «حبس اجرایی» غیر قانونی است،‌ از دولت افغانستان خواست تا هر چه سریع‌تر اجرای این قانون را متوقف کند.

«حبس اجرایی» در واقع به مسئولان این اجازه را می‌دهد که افراد مشکوک به تروریست بودن را بدون هرگونه اتهام و محاکمه و برای مدت‌زمان نامعلومی بازداشت کنند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، تینا فاستر همچنین اظهار کرد که بسیاری از این افراد بدون شواهد و مدارک کافی از سوی آمریکایی‌ها بازداشت و در زندان بگرام حبس شده‌اند و آنها تنها متهم به داشتن رابطه با گروه‌های القاعده و طالبان هستند.

بر اساس این گزارش، دولت افغانستان خواستار واگذار شدن مسئولیت زندانیان باقیمانده در بگرام به این کشور است.

انتهای پیام


ایسنا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.