برلوسکنی رویای بازگشت به قدرت

جام جم آنلاین: بی‌تردید برای سیلویو برلوسکنی، نخست‌وزیر سابق ایتالیا تحمل این مسأله که جانشین او یعنی ماریو مونتی این روزها در صف مقدم رهبران اروپایی می‌ایستد، کار دشواری است.

مونتی در روزهای اخیر با افراد مهمی از جمله آنگلا مرکل صدراعظم آلمان، فرانسوا اولاند رییس‌جمهور فرانسه و ماریانو راخوی نخست‌وزیر اسپانیا در رم ملاقات‌هایی داشته و این دیدارها قاعدتا بر وزن و اهمیت سیاسی وی افزوده است و البته سیلویو برلوسکنی یا همان میلیاردر معروف و غول رسانه‌ای و سلف مونتی نیز دلتنگ آن دیدارها و نشست‌های مهم خواهد بود.

این سیاستمدار جنجال‌برانگیز این روزها و در همان حالی که مونتی برای نجات یورو گام‌هایی برمی‌دارد، بار دیگر به سخن آمده است.

ظاهرا برلوسکنی به عنوان یک سیاستمدار بازنشسته ۷۵ ساله احساس می‌کند بار دیگر از سوی مونتی به مبارزه فرا خوانده ‌شده است.

وی در مصاحبه‌ای که بتازگی منتشر شد، گفت: «قصد دارم تا وقتی مردم ایتالیا بخواهند رییس محافظه‌کاران باقی بمانم».

قرار بر این بود که دولت مونتی تنها برای یک دوره گذار تشکیل شود و شاید همین مسأله رویای بازگشت به قدرت را در سر برلوسکنی زنده نگه داشته است.

جناب شوالیه در آن مصاحبه افزود: «من هر روز با تمام توان و البته مثل همیشه برای یافتن راه‌هایی نوین برای اداره کشور کار می‌کنم.»

این هم البته یکی از همان ادعاهای همیشگی برلوسکنی به شمار می‌رود. ادعاهای او همواره در حد حرف بوده و عملی در پی نداشته است. بی‌تردید اکثر مردم ایتالیا نمی‌توانند ادعای این سیاستمدار جنجالی را مبنی بر این‌که هر روز و با همه توان خود را وقف ایتالیا می‌کند باور کنند، زیرا او بود که سال ۲۰۰۸ برای یکی از نزدیکان خود اعتراف کرد نخست‌وزیری را شغل زمان‌های بیکاری و مشغولیت ثانویه خود به حساب می‌آورد.

این مصاحبه البته بخشی از کتابی جدید در مورد روبرتو جلمینی، شهردار سابق میلان شد و «آنچه برلوسکنی به آن اعتقاد ندارد: صداقت در قدرت» نام گرفت.

برلوسکنی که برای چند ماه از نظرها پنهان بود به این ترتیب بار دیگر خودی نشان می‌دهد. او در گفت‌وگویی دیگر با نشریه وال‌استریت جورنال ضمن حمله به دولت ماریو مونتی گفت: «آن روزی که دست از حمایت این دولت تکنوکرات برداریم، بسیاری از آرای از دست رفته را دوباره به دست خواهیم آورد.»

از سوی دیگر نشریه آمریکایی «نیویورکر بلات» نیز از برلوسکنی به عنوان بازیگری مهم در عرصه سیاسی ایتالیا یاد کرد و البته یک شوالیه از اسب افتاده!

و حال برخی از این بیم دارند که چه بسا این شوالیه شکست خورده واقعا بار دیگر قصد داشته باشد سرنوشت ایتالیا را در دست بگیرد. در این روزها در رم با نگرانی از یک طرح پنهانی منسوب به برلوسکنی صحبت می‌شود. مجله هفتگی لوسپرسو چندی پیش گزارش داد سندی محرمانه میان نمایندگان مجلس سنا توزیع شده است که عملیات پرچم سه رنگ صورتی نام دارد.

ظاهرا این طرحی است که بر مبنای آن باید فهرست جدیدی در انتخابات آینده رای بیاورد و ستاره جنجالی چپ‌های ایتالیا یعنی ماتئو رنتزی شهردار فلورانس نخست‌وزیر شود. اما نکته جالب این‌که بر پایه این سند چپ‌ها پذیرفته‌اند با انتخاب برلوسکنی برای مقام ریاست‌جمهوری ایتالیا موافقت کنند.

با این حال هنوز در صحت و سقم این داستان تردیدهای زیادی وجود دارد. رنتزی نیز بلافاصله این شایعه را تکذیب کرد، اما با وجود این در یک مورد تردیدی وجود ندارد و آن این که اردوگاه برلوسکنی در این فکر است به هر صورت شوالیه را از پیگرد قضایی محافظت کند و رسیدن به بالاترین مقام سیاسی ایتالیا این خواسته را برآورده خواهد کرد.

مصونیت قضایی

البته برلوسکنی به صورت رسمی اعلام کرده تمایلی به این مقام ندارد، اما بسیاری از ناظران این ادعا را باور نمی‌کنند.

برلوسکنی ۷۵ ساله حتی در مقام رییس‌جمهور هم می‌تواند برای حضور در دادگاه رسیدگی به اتهامات تحت فشار قرار بگیرد زیرا دو پرونده از پرونده‌های متعدد وی قبلا به جریان افتاده که یکی از آنها همان پرونده اتهام سوءاستفاده جنسی از یک دختر کم‌سن و سال است.

این دو پرونده روز به روز روند جدی‌تری به خود می‌گیرد. اگر برلوسکنی رییس‌جمهور شود، می‌تواند به دلایل متعدد از حضور در دادگاه سر باز زند، پس می‌توان نتیجه گرفت این مقام برای شوالیه چندان هم بی‌اهمیت نیست.

نخست‌وزیر پیشین ایتالیا این روزها بار دیگر در مورد بحران یورو صحبت می‌کند و گاه نسخه‌هایی کهنه و آزموده شده برای غلبه بر این مشکل ارائه می‌دهد. او چند روز پیش در صفحه فیس‌بوک خود نوشت: «ترک حوزه یورو یک تابو یا کفرگویی نیست» و سپس در محفلی دیگر از یک واحد جدید لیره سخن گفت و ادعا کرد این ایده از سوی چند مشاور آلمانی که موافق خروج ایتالیا از حوزه یورو هستند به وی ارائه شده است. البته هویت و نام‌های این مشاوران آلمانی را فاش نکرد.

برلوسکنی در آغاز ماه ژوئن نیز پیشنهاد کرده بود بانک مرکزی ایتالیا به چاپ یورو و حتی لیره جدید اقدام کند تا به این صورت کشور از رکود خارج شود. اما یک روز پس از آن در تغییر موضعی آشکار همه حرف‌های خود را پس گرفت و گفت همه آن صحبت‌ها تنها یک شوخی بوده است.

اما جناب شوالیه بار دیگر راه‌حل‌های جدیدی برای بحران یورو ارائه می‌دهد. او در جریان همایش جوانان حزب متبوعش گفت بانک مرکزی اروپا باید تقویت شده و پول جدید منتشر کند، اما آلمان از این کار جلوگیری می‌کند، وی افزود: «دیگر کشورها باید دست به دست هم دهند و آلمان را از سیستم یورو کنار بگذارند.»

منبع: اشپیگل آنلاین


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.