رسانه های چین: غرب در مذاکرات مسکو آزمایش می شود

به گزارش ایرنا، سخنان مسوولان ایرانی ، سفر لاوروف به تهران و مواضع رسمی چین در قبال موضوع هسته ای امروز در بخش مطالب مهم مطبوعات و سایت های خبری این کشور قرار گرفت.

در گزارش رسانه های چین آمده است : ایران ابراز امیدواری کرده گفت و گوهای پیش رو گامی به پیش برای برطرف کردن اختلاف ها باشد .

در همین حال اخبار رسانه ای حاکی است که تهران نگران طرف مقابل است که بنوعی مسیر پیشرفت در گفت و گوها را به خاطر برخی ملاحظات کند کرده است.

خبرگزاری رسمی چین نوشت: دور بعدی گفت و گوهای ایران و پنج به علاوه یک روزهای ۱۸ و ۱۹ ژوئن در مسکو برگزار می شود.

از سوی دیگر رسانه های چین از قول ‘ کاظم جلالی ‘ نماینده مجلس ایران آورده اند که مذاکرات مسکو آزمایشی برای غرب است که نشان دهد تا چه اندازه به دنبال نتایج واقعی و مثبت است.

‘ ایران مواضعی شفاف و اهدافی صلح آمیز از برنامه هسته ای دارد و این رهیافت در مذاکرات مسکو مورد تایید قرار خواهد گرفت.’

خبرگزاری چین به نقل از ‘ مهدی ثنایی ‘ از استادان دانشگاه تهران آورده است : تهران و مسکو روابط بسیار خوبی دارند. اصولا ایران و روسیه دو کشور با همکاری های اقتصادی و سیاسی و فرهنگی گسترده هستند .

از قول وی آمده است: مذاکرات آتی بین ایران و شش قدرت دیگر آزمایش بزرگی برای سیاست خارجی روسیه نیز به حساب می آید. به خصوص که در کادر رهبری این کشور تغییراتی پدید آمده است.

رسانه های چین همچنین گزارش دادند ‘ سرگئی لاوروف ‘ وزیر امور خارجه روسیه راهی ایران می شود تا با مقام های تهران در باره مذاکرات مسکو و روابط دو کشور بحث و تبادل نظر کند.

در همین حال مطبوعات اظهارات ‘ لیو وی مین ‘ سخنگوی وزارت خارجه چین را که خواستار نرمش و واقع بینی همه طرف ها در مذاکرات شده منعکس کردند.

وی افزود : همه طرف ها باید به نگرانی های یکدیگر احترام بگذارند و بدانند که مساله هسته ای ایران فقط از طریق مذاکره قابل حل و فصل است.

این سخنگو گفت : ما به رویکرد مذاکره ، صلح و رایزنی ها پایبند هستیم . چین برای یافتن راه حل مناسب و جامع از طریق گفت و گو برای این موضوع تلاش خواهد کرد.

چین و روسیه هفته گذشته در حاشیه اجلاس سران شانگهای در پکن با انتشار بیانیه ای تاکید کردند هیچ ابزار زورمدارانه ای را برای حل موضوع هسته ای ایران نمی پذیرند و فقط گفت و گو و رایزنی را به عنوان راه حل دنبال می کنند.

هر دو کشور تحریم های یک جانبه غرب علیه ایران را مخرب تلاش های جامعه بین المللی برای حل و فصل اختلاف ها دانسته اند.

آساق ** ۲۷۵ ** ۲۱۰۰

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۱۷۸۶۷۱


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.