روابط آمریکا و پاکستان همچنان چالش برانگیز است

هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه آمریکا روز یکشنبه اعلام کرد به رغم بازگشایی مسیرهای زمینی انتقال تدارکات برای نیروهای امریکایی مستقر در افغانستان از پاکستان، روابط اسلام آباد و واشنگتن همچنان برای دو طرف چالش برانگیز است.

به گزارش سرویس بین الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاری رویترز ؛ کلینتون هفته گذشته به علت کشته شدن بیست و چهار سرباز پاکستانی در حمله هوایی ناتو در ماه نوامبر عذرخواهی کرد و این کشور نیز در واکنش، مسیرهای زمینی را که برای جنگ تحت رهبری آمریکا در افغانستان حیاتی است، بازگشایی کرد.

این تحول، یکی از مشکلات را برطرف کرد ولی روابط آمریکا و پاکستان احتمالا به علت دیگر مسائل همچنان متشنج باقی خواهد ماند.

این مشکلات شامل مخالفت پاکستان با حملات هواپیماهای بدون سرنشین آمریکایی به مواضع ستیزه جویان در خاک آن کشور و اتهامات واشنگتن در خصوص چشم پوشی یا حتی کمک اسلام اباد به جنگجویان مخالف آمریکا است.

کلینتون پس از دیدار با حنا ربانی کهر وزیر امور خارجه پاکستان اعلام کرد دو طرف دلگرم شده اند که «مشکلات اخیر را پشت سر گذاشته اند».

وی با اعلام این مطلب، در عین حال به مشکلاتی در روابط این دو کشور اذعان کرد.

وزیر خارجه آمریکا در کنفرانسی خبری در توکیو، اعلام کرد: «من بارها گفته ام که این رابطه ای ضروری ولی چالش برانگیز است. وضع همانگونه است و هیچ دلیلی وجود ندارد که من باور کنم این رابطه دیگر مشکلاتی برای ما ایجاد نخواهد کرد».

کلینتون که به همراه کهر در کنفرانس کشورهای کمک کننده به افغانستان در توکیو شرکت کرده است، افزود: «ولی من فکر می کنم این رابطه ای است که به نفع آمریکا و همچنین به نفع پاکستان است».

وزیر خارجه آمریکا خاطر نشان شد مسئله مهمی که وی در خصوص آن با همتای پاکستانی خود گفتگو کرده است، «لزوم شکست دادن شبکه های تروریستی بوده است که ثبات پاکستان و افغانستان و همچنین آمریکا و متحدان این کشور را تهدید می کنند».

کلینتون و کهر پس از گفتگوهای دوجانبه خود، با زلمای رسول وزیر امور خارجه افغانستان دیدار کردند.


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.