روزهای پرتحرک دیپلمات‌های ایران

جام جم آنلاین: در هفته اخیر سفیران و دیپلمات‌های ایرانی روزهای پرتحرکی را پشت سر گذاشته‌اند.

در شرایطی که ایران با مذاکرات خود در ترکیه، مصر و وین ثابت کرد که در پی حل مشکلات با استفاده از روش‌های دیپلماتیک است برخی از کشورها همچنان در پی سنگ‌اندازی در این مسیر هستند.

فعالیت دیپلماتیک ایران در این هفته حکایت از آن دارد که سیاست خارجی کشورمان بر اصل استفاده از روش‌های دپیلماتیک و گفت‌وگو قرار دارد و بر خلاف تبلیغات رسانه‌های غربی درباره کشورمان این غرب است که همواره با ابزار تهدید و ارعاب در مقابل ایران ظاهر شده و بر روش‌های دیپلماتیک پایبند نیست و سیاست ایران‌هراسی را ترویج می‌کند.

از منظر ایران در فضای کنونی بین‌الملل، ارزش و اهمیت کشورها با مولفه‌هایی همچون قدرت نرم، سیاست‌های مستقل و معقول و حجم مشارکت در فعالیت‌های خیرخواهانه بین‌المللی سنجیده می‌شود و ایران نشان داده است که در هیچ شرایطی به‌دنبال رویارویی و تقابل با کشورها نیست.

اما در چنین شرایطی دولت کانادا با تاثیر پذیری از سیاست‌های آمریکا با توجه به اختلاف نظر سیاسی با تهران تصمیم به تعلیق روابط با ایران می‌گیرد و از آخرین گزینه در اولین مرحله استفاده می‌کند.

می‌توان گفت چنین رویکردی نه تنها از سوی بخش عمده‌ای از طبقه نخبه مطلع از فرآیندها و کشاکش‌های بین‌المللی پذیرفتنی نیست بلکه از منظر افکار عمومی نیز قابل درک نیست و تنها وجهه استقلال کانادا را زیر سوال برده و نشان می‌دهد که در این منظر اوتاوا بیش از تهران به خود زخم زده است.

کتایون مافی – گروه سیاسی


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.