شالویی: مجموعه ای فرهنگی در اصفهان با نام استاد کسایی نامگذاری می‌شود

در مراسم بزرگداشت هنرمند فقید نی ایران عنوان شد/

سینما پرس- گروه هفت هنر/ بزرگداشت زنده یاد حسن کسایی با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، خانواده استاد کسایی و جمع بسیاری از مسوولان، هنرمندان و مردم اصفهان ۱۲مردادماه در مجموعه فرهنگی، هنری استاد فرشچیان اصفهان برگزار شد.

به گزارش سینما پرس، در این مراسم با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، استاندار اصفهان، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان و استاد همایون خرم با اهدای لوح از خانواده زنده یاد کسایی تجلیل شد.

محمود شالویی؛ مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان با اشاره به جایگاه ارزشمند کسایی در موسیقی و هنر کشور گفت: حضور پرشور مردم، مسوولان و هنرمندان در مراسم تجلیل از کسایی بیانگر محبوبیت این هنرمند است و نام استاد کسایی همیشه در تاریخ این سرزمین ماندگار خواهد بود.

شالویی افزود: جایگاه استاد کسایی ایجاب می کند مجموعه ای فرهنگی در اصفهان به نام این هنرمند گرانقدر نامگذاری شود تا نام کسایی با نامگذاری همیشه باقی و زنده باشد گرچه کسایی با هنرش همیشه ماندگار است و در یادها خواهد ماند.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان با اشاره به گسترش و تقویت فعالیتهای فرهنگی، هنری در اصفهان گفت: با حمایتهای استانداری، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهر اصفهان راه اندازی می شود که به گسترش فعالیت ها کمک می کند.

سید محمد حسینی؛ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم گفت: استاد کسایی ثابت کرد که تقلید هرگز کسی را به بلندای هنر نمی رساند و این روحیه او را به هنرمندی تاثیرگذار تبدیل کرد. کسایی روحیه ابداع و خلاقیت داشت و بر آنچه دیگران به عنوان سرمایه باقی گذاشتند، افزود و سبک نویی ارائه کرد که تاثیرگذار باشد.

وی با اشاره به روحیه سختکوشی استاد کسایی گفت: استاد کسایی گرچه نبوغ و استعداد داشت اما سختکوشی و مداومت در کار او را به قله هنر رساند و او صدایی شفاف و بدون ناخالصی از نی درآورد. کسایی همواره به تعلیم و آموزش نیز پرداخت و همه نی نوازان امروز به طور مستقیم یا غیر مستقیم متاثر از کسایی هستند. یکی از فعالیت های ارزشمند او در آموزش نی، مجموعه آموزشی ردیف نی است که در هشتاد سالگی انجام داد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی باتشکر از مسوولان در برگزاری تجلیل از استاد کسایی و قدردانی از خانواده این هنرمند گفت: پیشنهاد نامگذاری مجموعه به نام استاد کسایی اقدام شایسته ای است.

وی در ادامه به جایگاه هنر در اصفهان اشاره کرد و گفت: نام اصفهان بلند آوازه است و هنرمندان اصفهانی در مجامع جهانی و هفته های فرهنگی در کشورهای دیگر حضور موثری دارند و امروز نیز جایگاه والای هنر را در اصفهان شاهد هستیم. هنرمندان اصفهان جز افراد سرآمد ایران عزیز هستند و نام بزرگان بسیاری در علم و فرهنگ و هنر را می توان در تخت فولاد مشاهده کرد که ضرورت دارد هنرمندان زندگی و اندیشه های بزرگان اصفهان را تصویر و ترسیم کنند.

حسینی افزود: می بایست در معرفی شخصیت های نامی اصفهان مانند علامه مجلسی، میرداماد، شیخ بهایی، هاتف اصفهانی، عبدالحسین سپنتا، تاج اصفهانی و … گامهای بلندی برداشته شود. اصفهان دارای مکتب های متعددی در آواز و نقاشی است مانند مکتب تاج در آواز و مکتب رضا عباسی و مرحوم امامی در نقاشی که نیاز است این مکتب ها و هنرمندان به نحو مناسبی معرفی شوند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه گفت: وظیفه ماست که بزرگان فرهنگ و هنر را معرفی کنیم و می توان برای معرفی هریک از شخصیت های شهرستان های استان اصفهان قطعه ای موسیقی یا سرود ساخته شود.

علیرضا ذاکر اصفهانی؛ استاندار اصفهان نیز در این مراسم گفت: استاد کسایی از بزرگان هنر کشور است و پاسداشت کسایی، پاسداشت هنر است.

ذاکر اصفهانی همچنین به فعالیتهای فرهنگی و هنری اصفهان اشاره کرد و گفت: با توجه به ارتباط و تعامل مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان با هنرمندان امیدواریم شاهد رویدادها و حرکتهای موثری در فرهنگ و هنر استان و شهرستانهای استان باشیم.

ساسان سپنتا؛ هنرمند و مدرس موسیقی نیز در این مراسم درباره شخصیت و جایگاه هنری استاد کسایی و سیر فعالیت های وی سخن گفت.

در این مراسم فیلمی درباره زندگی و فعالیتهای هنری و کلیپی درباره استاد حسن کسایی پخش شد و یکی از شاگردان استاد کسایی نی نوازی کرد.

هنرمندانی از جمله همایون خرم، پرویز شیخ طادی، جهانگیر بهشتی، ملک مسعودی، جهانبخش سلطانی، زاون قوکاسیان، حسن اکلیلی، هوشنگ جزی زاده، جلیل جوکار و … در این مراسم حضور داشتند.

انتهای پیام/ص/ن.ف

انتهای خبر / خبرگزاری سینمای ایران/ کد خبر ۳۵۷۸۱


خبرگزاری سینمای ایران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.