مزیت ایران در خودکفایی تولید برنج

گردآوری شده توسط گروه اقتصاد ممتاز نیوز:

دبیر انجمن حمایت از برنج ایران تأکید کرد: کشاورزی برنج ایران استعداد تأمین همه نیازهای داخلی را دارد و باید بستر تحقق آن فراهم شود.

به گزارش ممتاز به نقل از گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران ،‌جمیل علیزاده شایق در مصاحبه با رادیو اقتصاد گفت: در سال حمایت از تولید ملی نقشه راه خودکفایی برنج و بی نیازی از واردات را به نهادهای مسئول اجرایی و دانشگاهی ارائه کردیم که هنوز هیچ اقدامی گزارش ممتاز به نقل از نشده است. 

وی همچنین بر ضرورت ساماندهی زمان و فرمول اعلام خرید تضمین برنج تأکید کرد : خودکفایی با گسترش تولید برنج پر محصول با عملکرد دو برابری در مقایسه با ارقام محلی امکان پذیر است و کیفیت بالایی نیز دارد. 

علیزاده شایق اعلام نرخ خرید تضمینی برنج در شهریور هر سال برای یک سال بعد را روشی اقتصادی ندانست و گفت : باید فرمول اقتصادی با محاسبه نرخ تورم ، تدوین و اعمال 

شود.

دبیر انجمن حمایت از برنج ایران با بیان اینکه تولید برنج در کشور وضع خوبی دارد و بیش از دو میلیون و ۳۰۰ هزار تن تولید می شود ،  گفت: ۶۰۰ هزار هکتار زیر کشت برنج قرار دارد و با حمایت از تولید برنج پرمحصول و همچنین کشت های دوباره (رتون) می توانیم بخش زیادی از نیاز کشور را تامین کنیم و از واردات هم بی نیاز شویم.

دبیر انجمن حمایت از برنج ایران همچنین مکانیزاسیون، زیرسازی اراضی، تسطیح و یکپارچه سازی و نوسازی مزارع را مهم خواند و گفت : برای خودکفایی باید به الزمات ان هم توجه کنیم و در زمینه توسعه تولید ارقام پرمحصول کیفی در ۲۰ سال اخیر تلاش زیادی شده است.

کشت دوم در شالیزارها نیز موسوم به کشت رتون ( به فتح ر) یا برداشت دوم هم رایج شده است و باید توسعه یابد.

برنج رتون به معنی پرورش دوباره ساقه های برنج است که پس از برداشت محصول اول در اواخر مرداد ، کشاورزان دوباره از همان زمین محصول برداشت می کنند.

کاهش ۵۰ درصدی مصرف آب و نهاده های کشاورزی ، کیفیت بالا و عطر و طعم مناسب از ویژگی های برنج رتون است.

به ازای هر هکتار زمین به طور متوسط یکهزار و ۲۰۰ کیلوگرم برنج رتون تولید می شود.

در این نوع کشت هزینه‌ها بسیار کاهش می‌یابد زیرا نیازی به نشای مجدد نیست و از طریق همان نشای اول محصول دوم پربرداشت رشد می‌کند.

محصول رتون در طول مدت زمان کوتاه‌تر و پس از برداشت محصول قابل برداشت است.

حدود ۶۰ درصد شلتوک برنج رتون به برنج سفید تبدیل می‌شود.

برنج رتون (دوباره نوج ) به صورت بیولوژیکی و بدون استفاده از سموم تولید می شود و به داشتن ارزش غذایی زیاد ، کیفیت بهتر و عطر و طعم مناسب مشهور است.

۶۳۰ هزار هکتار در کشور شالیزار داریم که ۵۲۰ هزار هکتار سطح کشت مطمئن و ۱۱۰ هزار هکتار هم غیرمطمئن است.

شالیزارهای غیر مطمئن در شرایط خشکسالی محصول نمی دهد برای اینکه برنج یک کشاورزی پر آب است و باید همیشه غرقاب شود.

عمده محصول این برنج در استان های مازندران و گیلان و بخشی هم در استان گلستان تولید می شود اما استان های اصفهان، چهارمحال و بختیاری، خراسان رضوی و خراسان شمالی، قزوین، زنجان، آذربایجان شرقی، لرستان، ایلام، سیستان وبلوچستان هم برنج کاری دارند امااندک است و به مصرف خود کشاورزان می رسد.

در اردبیل، کردستان و کرمانشاه هم برنج کاشت می شود.

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.