پاکستان به دلایل امنیتی یکی از مسیرهای عبوری خودروهای ناتو را بست

به گزارش ایرنا به نقل از منابع خبری محلی , شبه نظامیان گروه طالبان محلی سه شنبه با حمله به یکی از خودروهای تدارکاتی ناتو در منطقه جمرود در ایالت خیبر پختونخوای پاکستان , راننده آن را به قتل رساندند.

مقامات امنیتی افزودند: مسیر عبوری خودروهای ناتو از منطقه جمرود تا اطلاع ثانوی و راه اندازی طرح امنیتی برای تامین امنیت خودروهای تدارکاتی ناتو بسته خواهد ماند.

بختیار خان یکی از مقامات دولتی در این ایالت نیز گفت: مسیر تردد خودروهای ناتو در منطقه جمرود به دلایل امنیتی بطور موقت بسته شده است.

وی افزود: مقامات امنیتی در این منطقه به دلیل نگرانی از حملات مجدد شبه نظامیان به خودروهای حامل اجناس تدارکاتی ناتو یکی از مسیرهای عبوری این خودروها به سمت افغانستان را مسدود کردند.

این مقام دولتی تصریح کرد: مسیر عبوری خودروهای ناتو به زودی باز خواهد شد اما تا زمان بازگشایی مجدد آن کامیون‌هایی که برای دهها هزار نفر از نیروی نظامی ناتو مستقر در افغانستان اجناس تدارکاتی حمل می‌کنند نباید به مرز نزدیک شوند.

از سوی دیگر وزارت امور خارجه پاکستان نیز پنجشنبه شب در بیانیه ای اعلام کرد که پیش نویس تفاهم نامه میان پاکستان و نیروهای خارجی مستقر در افغانستان برای حمل تجهیزات نظامی ارتش پاکستان تهیه شده است .

بر اساس این بیانیه، پاکستان اعلام کرده که خودروهای ناتو اجازه خواهند داشت به جز اجناس تدارکاتی نیروهای ناتو , تنها اسلحه و مهمات مورد نیاز ارتش افغانستان را از خاک پاکستان انتقال دهند.

بر اساس اعلام وزارت امور خارجه پاکستان تفاهم نامه ای نیز قرار است بزودی بین مقامات پاکستان و ناتو به امضا برسد .

دولت پاکستان در نشست روز گذشته اعضای کابینه دولتی به ریاست راجا پرویز اشرف نخست وزیر این کشور این تفاهم نامه را بر اساس توصیه پارلمان ملی پاکستان بمنظور تعیین نوع روابط با آمریکا و نیروهای خارجی مستقر در افغانستان تصویب کرد.

دولت پاکستان در اواسط تیرماه گذشته پس از هفت ماه در پی عذرخواهی وزیر امور خارجه آمریکا از کشته شدن ۲۴ نظامی پاکستان پس از حمله بالگردهای نظامی ناتو به پست مرزی سلاله , تصمیم به بازگشایی مسیر تردد خودروهای تدارکاتی ناتو گرفت.

این تصمیم پاکستان با اعتراض گسترده احزاب سیاسی و مذهبی همراه بود.

آساق ** ۱۰۹۵

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۴۸۵۲۵


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.