پیشگیری از بیماری‌های ریوی

جام جم آنلاین: خوانندگان می‌توانند با ارسال پیامک به سامانه ۳۰۰۰۰۷۰۶ سوالات خود را در موارد مختلف مطرح و در برنامه زنده «دکتر سلام» که هر شب ساعت ٢١ از شبکه آموزش پخش می‌شود، پاسخ خود را دریافت کنند.

امروز دکتر اصلانی، فوق تخصص بیماری‌های ریوی و استاد دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌الله‌الاعظم به پرسش ما پاسخ می‌دهد.

چگونه می‌توانیم خود را از آسیب بیماری‌های ریوی مصون نگاه داریم؟

اولین و مهم‌ترین مسأله‌ در بیماری ریوی توجه به هوایی است که آن را وارد ریه‌ها می‌کنیم. ترک سیگار می‌تواند عامل مهمی در بهبود وضعیت ریه‌های ما باشد، ضمن این که افراد اطراف شخص سیگاری نیز به همان اندازه در‌معرض آسیب بیماری‌های ریوی هستند.

ورزش‌های منظم، پیاده‌روی، شنا و کوه‌پیمایی، بیماری‌هایی مثل آسم و ابتلا به بیماری‌های جدی‌تر مثل سرطان ریه را کاهش می‌دهد بنابراین حتما ورزش را جزء‌جدایی‌ناپذیر زندگی قرار دهید. قطعا مقاومت بدن در بیشتر بیماری‌ها بخصوص بیماری‌های عفونی در بین ورزشکاران کمتر است.

تغذیه نامناسب نیز عامل مهم دیگری است که در تشدید بیماری‌های ریوی موثر است. سبزیجات و میوه‌‌ها که آنتی‌اکسیدن دارد در کاهش ابتلا به بیماری ریه موثر است.

همچنین نگهداری حیوانات یا گیاهانی که گل می‌دهند و دارای خاک هستند در اتاق خواب عامل ایجاد آلرژی است و موجب ابتلا به بیماری ریوی می‌شود.

داشتن محیط زندگی سالم و روش‌های صحیح زندگی از جمله ورزش، تغذیه مناسب و تنفس در هوای پاکیزه، در کاهش ابتلا به بیماری‌های ریوی مهم است.

شما می‌توانید با انجام اقداماتی که به آن اشاره شد ریه‌هایتان را سالم نگه دارید و از بیماری‌هایی مانند آسم و بیماری انسدادی مزمن ریه جلوگیری کنید.


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.