پیشگام مهندسی زلزله ایران: مقاوم سازی بافت‌های فرسوده در کشور نباید روندی مقطعی داشته باشد

گردآوری توسط گروه عمران ممتازنیوز

http://www.bananews.ir/پیشکسوت دانش مهندسی زلزله در ایران با تاکید بر ضرورت برخورد معقول با مساله بازسازی و مقاوم سازی اظهار داشت: روند مقاوم سازی بافتهای فرسوده در ایران باید روندی دائمی باشد نه آنکه هر گاه زمینلرزه ای مانند زلزله ۱۳۸۲ بم رخ می دهد موجی از درخواست برای مقاوم سازی برخاسته و سپس فرو بنشیند.

به گزارش ممتاز (BanaNews.ir) مهندس علی اکبر معین فر، پایه گذار شبکه شتابنگاری ایران و عضو هیات موسس انجمن ژئوفیزیک ایران در سال ۱۳۵۴ که در نشست انجمن در یادمان دهمین سالروز زلزله پنجم دی ماه ۱۳۸۲ بم در محل موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران سخن می‌گفت، ضمن عرض تسلیت و ابراز تاسف از جان باختن بیش از سی هزار نفر از هموطنان در زلزله بم به موقعیت این شهر در نقشه پهنه بندی خطر زلزله ایران و تعیین خطر نسبی بالا برای این شهر در این نقشه قبل از رخداد زلزله ۱۳۸۲ اشاره کرد و گفت: همیشه یکی از چالش ها در نقشه های پهنه بندی خطر به ویژه پس از رخداد زمینلرزه ها، این نکته است که آیا این میزان خطر نسبی اعلام شده در این محدوده زلزله زده از قبل درست برآورد شده است یا نه.

این استاد پیشکسوت مهندسی زلزله که آغازگر تدوین بسیاری از آیین نامه ها و دستورالعمل‌های فنی ساختمان از جمله آئین‌نامه زلزله ایران در دهه ۱۳۴۰ بوده در ادامه به اهمیت رعایت حداقل‌های مطرح شده در آئین نامه های زمینلرزه اشاره و تصریح کرد: بسیاری از ساختمان‌هایی که در زلزله های ایران فروریخته وموجب تلفات شده اند، ساختمانهایی بوده اند که حداقلهای مهندسی ارائه شده در آیین نامه ۲۸۰۰ در آنها رعایت نشده اند.

وی همچنین بر اهمیت برخورد معقول با مقوله بازسازی و مقاوم سازی تاکید و خاطرنشان کرد: همزمان با این مساله باید به واقعیت بافت های فرسوده سنتی در بسیاری از شهر ها و روستاهای ایران توجه کرد و با توقعی معقول نسبت به بازسازی و نوسازی این بافتها توجه داشت. بسیاری از بافت شهری و روستایی در ایران متاسفانه از همین بافت فرسوده شکل گرفته و بسیار از این شهر ها و روستاها در نواحی لرزه خیز و با ریسک بالای زلزله واقع شده اند.

موسس شبکه شتابنگاری کشور در پایان به شتاب زمینلرزه بم اشاره کرد و گفت: با این که زمینلرزه بم حدود یک درجه از زلزله ۱۳۷۵ طبس (با بزرگای ۷٫۴) کوچکتر بود، ولی عملا به سبب قرار گیری شهر بم در مجاورت کانون زلزله و عمق کم زلزله بم، شتاب حداکثر به ویژه در مولفه قائم در زلزله بم به حدود یک g (معادل شتاب جاذبه زمین) رسید شبیه به آنچه در شتابنگاشت زلزله طبس ملاحظه شد. ایستگاه شتابنگاری بم در محل فرمانداری سابق بم و ایستگاه شتابنگاری طبس در محل بیمارستان طبس واقع بود و هر دو شتابنگاشت از اهمیت بین‌المللی از نظر مشخص کردن وضعیت جنبش شدید زمین در حوزه نزدیک کسل در یک زمینلرزه شدید برخوردارند.

بنانیوز – ممتاز، خبرها صنعت ساختمان کشور، عمران – معماری – شهرسازی
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.