یبوست سبب شایع سردردهای مزمن/ میوه، سبزی و روغن زیتون مفید برای رفع یبوست

۰۵م آذر ،

digestion.jpg

یک متخصص دستگاه گوارش گفت: اشخاصی که بخش عمده غذاهای مصرفی آنها شامل مواد پروتئینی و کم فیبر است بیشتر در معرض ابتلا به یبوست و سردرد می باشند.

دکتر سید محمود اسحاق حسینی در گفت وگو با خبرنگار سلامت ایسنا منطقه دانشگاه علوم پزشکی تهران، با بیان اینکه یکی از علل مهم سردردهای مزمن یبوست است، گفت: هر انسان کامل در روز ۱ تا ۲ بار دفع دارد و اگر این تعداد به ۲ بار در هفته برسد در اصطلاح فرد دچار یبوست می‌شود و در صورت عدم درمان سردردهای وی ادامه خواهد یافت.

وی با بیان اینکه به طور معمول اشخاص در سنین بالا دچار یبوست می‌شوند، تصریح کرد: این اشخاص به اختلالات فونکسیونل، ارگانیک و حرکتی و ترانزیتی و اختلال در محتویات روده مبتلا می‌شوند که بروز این دسته از اختلالات سبب کاهش فعالیت دستگاه گوارش می‌شود و فرد را دچار یبوست و سردردهای مزمن می‌کند.

این متخصص دستگاه گوارش خاطرنشان کرد: بیماری سیروز کبدی و اختلالات انعقادی سبب لخته شدن خون در مغز می‌شود که در صورت خارج نکردن آن فرد دچار سردردهای مزمن، تومور مغزی و اختلال در بینایی خواهد شد.

دکتر اسحاق حسینی با اشاره به اینکه مصرف غذاهای کم فیبر و پروتئینی سبب یبوست و سردرد می‌شود، افزود: اشخاص در سنین بالا می‌توانند با مصرف سبزی و میوه و جوانان با مصرف زیتون و روغن زیتون از مبتلا شدن به یبوست و سردرد ناشی از آن جلوگیری کنند.

وی مصرف بعضی داروها نظیر داروهای ضدافسردگی، آنزایتی و پارکینسون را از دیگر عوامل ابتلا به یبوست دانست و گفت: به طور کلی اشخاص می‌توانند با مصرف مایعات، تغییر در رژیم غذایی و مصرف ملین‌های حجم دهنده مثل پودرپسیلیوم و موسیلیوم در کوتاه مدت از ابتلا به یبوست جلوگیری کنند.

وی در پایان با بیان اینکه قرار گرفتن در یک محیط تاریک تاثیری در آرام کردن سردرد ندارد، تاکید کرد: داروی کدئیین از دسته مخدرها است و احتمال ابتلا به یبوست در اشخاصی که از این دارو به منظور رفع سردرد استفاده می‌کنند بیشتر است.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.