یکی از رهبران شورشیان سلکا خود را رییس‌جمهوری آفریقای مرکزی خواند

۱فروردین ۱۳،

reuters-72.JPG

یکی از رهبران شورشیان سلکا خود را رئیس جمهور بالفعل جمهوری آفریقای مرکزی اعلام و مقررات منع آمد و شد را در پایتخت این کشور تشدید کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به گزارش خبرگزاری شینهوا، شورشیان سلکا یکشنبه شهر بانگی پایتخت جمهوری آفریقای مرکزی را تصرف کردند که در پی این تصرف مایکل دیوتودیا یکی از رهبران شورشیان سلکا قدرت را به دست گرفته و خود را رییس جمهوری این کشور آفریقایی اعلام کرد.

وی همچنین در مصاحبه‌ای با رادیو فرانسه گفت: من در این لحظه خود را رییس کشور آفریقای مرکزی می‌دانم.

همچنین خبرگزاری رویترز گزارش داد، ‌آمریکا، فرانسه و جمهوری چاد از رهبر این شورشیان خواستند تا به مفاد موجود در قرارداد صلح ماه ژانویه سال جاری که با فرانسوا بوزیزه به امضا رسانده بود، پایبند بماند.

اریک ماسی، سخنگوی شورشیان سلکا گفت: ما به مفاد این قرارداد احترام می‌گذاریم که بر اساس آن قرار بود شورشیان سلکا به ارتش کشور ملحق شوند.

وی افزود: “نیکلا تیاگای” اول وزیر کنونی جمهوری آفریقای مرکزی نیز در سمت خود باقی می‌ماند و کابینه نیز اندکی تغییر پیدا می‌کند.

سلکاها که متشکل از پنج گروه شورشی می باشند در زبان سونوگو به معنای “ائتلاف” بوده و بوزیزه را به نقض توافق ماه ژانویه سال جاری میلادی برای الحاق شورشیان به ارتش جمهوری آفریقای مرکزی متهم می‌کنند.

این درحالی است که دولت فرانسه پیشتر ۲۵۰ سرباز در این کشور آفریقایی مستقر کرده و ۳۰۰ سرباز دیگر را نیز قرار است به زودی برای تامین امنیت شهروندانش که در این کشور ساکن می باشند به آفریقای مرکزی اعزام کند.

لوران فابیوس، وزیر امور خارجه فرانسه نیز اعلام کرد که نیازی به خروج ۱۲۰۰ شهروند این کشور از آفریقای مرکزی که اکثرا در بانگی، پایتخت ساکنند، نیست.

وی به رادیو اروپا گفت: اوضاع تحت کنترل است.

همچنین فرانسوا اولاند رییس جمهوری فرانسه نیز با بان کی‌مون، دبیرکل سازمان ملل و ادریس دبی، رییس جمهوری چاد صحبت کرده تا در خصوص یافتن راه‌حلی برای پایان دادن به این بحران برپایه مفاد قرارداد ماه ژانویه سال جاری میلادی چاره‌ای بیندیشند.

فابیوس همچنین اعلام کرد: هم‌اکنون هیچ مقام قانونی در جمهوری آفریقای مرکزی وجود ندارد. علاوه براین، این مساله به فرانسه ارتباط ندارد که در امور این کشور آفریقایی مداخله کند.

وزارت امور خارجه آمریکا نیز از سلکاها خواست تا به تحقق مفاد قرارداد ماه ژانویه سال جاری میلادی پایبند بوده و به حمایت کامل از دولت اول وزیری این کشور بپردازند.

همچنین محل دقیق فرانسوا بوزیزه هنوز مشخص نیست و گزارش‌هایی تایید نشده از این مساله وجود دارد که وی در جمهوری دموکراتیک کنگو یا کامرون است.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.