جلیلی: ایران در مذاکرات مسکو بر حق غنی سازی اورانیوم تاکید کرد

به گزارش خبرنگار ایرنا، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران سه شنبه شب در جمع خبرنگاران با بیان اینکه نشست مسکو به گفت وگوهای جدی و طرح دیدگاه های تفصیلی ایران اختصاص داده شد، اظهار داشت: در این نشست به صراحت اعلام کردیم که غنی سازی حق مسلم ایران است و غنی سازی اورانیوم برای مصرف صلح آمیز یک حق مسلم محسوب می شود.

وی افزود: بطور مستدل و با استفاده از اسناد حقوقی ثابت کردیم بسیاری از رفتارهای خلافی که علیه ایران اعمال می شود، غیرقانونی است و باید متوقف شود.

جلیلی گفت: به صراحت اعلام کردیم چرا قطعنامه های شورای امنیت را غیرقانونی می دانیم و دلایل آن را بطور کامل مطرح کردیم.

وی در ادامه اضافه کرد: پس از گفت وگوهای بغداد رسانه های جهان می داند که ما اعلام کردیم اگر گفت وگوها بخواهد موفق باشد باید جلسات کارشناسی تشکیل شود.

دبیر شورای عالی امنیت ملی خاطرنشان کرد: این گفت وگوها وقتی می توانند موفق باشند که در فواصل بین برگزاری گفت وگوها جلسات کارشناسی تشکیل شده تا بتواند دیدگاه های دو طرف را به هم نزدیک کند.

جلیلی گفت: ما از فاصله نشست بغداد تا مسکو پنج نامه برای آنان نوشتیم و تاکید کردیم که لازمه موفقیت در مذاکرات تشکیل جلسات کارشناسی است.

وی افزود: این نظر را در استانبول هم مطرح کردیم وقتی که خانم اشتون در برگزاری جلسات کارشناسی اذعان کردند. اما به هر حال طرف مقابل پس از دو ماه تاخیر توافق کرد که جلسات کارشناسی برگزار شود. با این حال ما از این امر استقبال می کنیم و آن را حائز اهمیت می دانیم.

دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران خاطرنشان کرد: ویژگی های این دور از مذاکرات این بود که مباحث به صورت جدی تر و فراتر از همیشه مطرح شد.

وی افزود: نشست مسکو به گفت وگوهای جدی و طرح دیدگاه های تفصیلی ایران اختصاص داده شد و در گفت وگوها با توجه به جامعیت مباحث جمهوری اسلامی ارزیابی دقیق و جامعی از آنچه که در بغداد توضیح داده بودند، ارائه کردیم.

جلیلی گفت: آنها تاکید کردند که برای ارائه نظرات خود در این مورد احتیاج به زمان دارند. به نظر من آنها امروز در معرض یک آزمون مهم برای جلب اعتماد ملت ایران قرار گرفته اند و باید در مسیری که همکاری با ملت ایران است، قدم بردارند.

وی افزود: در این روند بهانه ای برای تشدید تحریم ها و مخالفت با فعالیت های صلح آمیز هسته ای ایران وجود ندارد.

وی تصریح کرد: با دلایلی که اعلام شد، هیچ منطقی برای مخالفت با مسیر پیشرفت ملت ایران وجود ندارد. ما امیدواریم از فرصت ایجاد شده استفاده کنند و از بن بست خارج شوند. ما آمادگی داریم در مباحث کارشناسی هم از نظر حقوقی و هم از نظر سیاسی حقانیت دیدگاه های جمهوری اسلامی را بیان کنیم و گفت وگوها را از حالت گفت وگو برای گفت وگو خارج کنیم و فاصله بین دیدگاه ها را کاهش دهیم.

جلیلی در ادامه گفت وگو با خبرنگاران خاطرنشان کرد: آنها اعلام کردند جلسات کارشناسی در ۱۲ تیرماه برگزار شود، ولی از آنجایی که این روز روز تلخی برای مردم ایران بود و در این روز ناو آمریکایی هواپیمای ایرانی را هدف قرار داد با تعیین این روز مخالفت کرده و قرار شد روز دیگری را انتخاب کنیم.

وی افزود: پس از آنکه جلسات کارشناسی بتوانند مجموعه دیدگاه های جمهوری اسلامی مبتنی بر پنج محور را مطالعه کند. می توانیم امید داشته باشیم جلسه کارشناسان و معاونین بتواند در این خصوص نتایج قابل قبولی ارائه کند تا من و خانم اشتون بتوانیم برای زمان و مکان دور بعدی گفت وگوها تصمیم گیری کنیم.

وی اضافه کرد: این جلسات باید در راستای گفت وگو و همکاری باشد و هر گونه رفتار خلاف این مسیر غیر سازنده خواهد بود و پاسخ متقابل خواهد داشت.

دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران در ادامه سخنان خود خاطرنشان کرد: فتوای مقام معظم رهبری فرصت بزرگی برای خلع سلاح جهانی ایجاد کرده است.

وی همچنین خاطرنشان کرد:حق ملت ایران برای دسترسی به غنی سازی اورانیوم و چرخه سوخت هسته ای باید به رسمیت شناخته شود.

وی افزود: این می تواند گام اول آنها باشد همان طور که ما در رابطه با خلع سلاح هسته ای موضع خود را در عالی ترین سطح اعلام کردیم آنها هم باید حقوق ما را به رسمیت بشناسند.

جلیلی گفت: گام های اعتمادساز و همکاری در برخی موضوع ها ظرفیت مطرح شدن در این بخش را دارند. ما به سوخت ۲۰ درصد احتیاج داریم چون این سوخت مصرف بیماران زیادی را تامین می کند، اما متاسفانه این سوخت در اختیار ما قرار داده نشد و ما بر اساس حقوق ان.پی.تی خود و با اتکا به دانشمندان خود توانسته ایم نیاز خود را تامین کنیم.

وی اضافه کرد: این دوره از مذاکرات صریح تر، جدی تر و غنی تر از همیشه انجام شد و ما لازمه پیشرفت و موفقیت گفت وگوها را در احترام به توافق هایی می دانیم که پیش تر به دست آمده است.

جلیلی گفت: ما تاکید داریم که در بحث محورهای اعلام شده از سوی ایران که همان اعتماد سازی، شفاف سازی ، از بین رفتن تسلیحات کشتار جمعی و همکاری های متعارف هسته ای است، می توانند همکاری های متقابل را شکل دهند.

وی افزود: تا به این ترتیب گام های متقابل صورت گیرد و گام هایی که نافی حقوق ملت ایران نباشد، از جمله اقداماتی که علیه ایران انجام شده کنار گذاشته شود و حق غنی سازی اورانیوم ۲۰ درصد به رسمیت شناخته شود.

دبیر شورای عالی امنیت ملی در پایان از میزبانی خوب روس ها تشکر و قدردانی کرد.

تیم های مذاکره کننده ایران و گروه ۱+۵ به سرپرستی ‘سعید جلیلی’ دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران و ‘کاترین اشتون’ مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روزهای دوشنبه و سه شنبه چهار دور مذاکره در باره موضوع های پیشنهاد شده از سوی دو طرف گفت وگو کردند.

اروپام/۲۰۱۶**۲۲۴۲**۵۱۸**۱۳۶۸**

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۱۹۰۷۶۶


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.