روسیه: نشست هسته ای مسکو مواضع ایران و ۱+۵ را به یکدیگر نزدیک کرد

به گزارش ایرنا به نقل از کانال دوم تلویزیون دولتی روسیه، ریابکوف که به نمایندگی از طرف کشورش در نشست دو روزه هسته ای مسکو برای حل مساله هسته ای ایران شرکت کرده بود، روز چهارشنبه گفت: اختلافات میان ایران و ۱+۵ چشمگیر است و به همین خاطر در چارچوب نشست مسکو چند دور مذاکرات و نیز دیدارهای دوجانبه انجام گرفت.

وی افزود: در مذاکرات دو روزه مسکو در خصوص برنامه هسته ای ایران، مذاکرات مفصلی صورت گرفت و تیم های مذاکره کننده به تجزیه و تحلیل مواضع پیشنهادی طرف های شرکت کننده در نشست بغداد پرداختند.

مذاکره کننده ارشد هسته ای روسیه با تاکید بر لزوم تسریع در روند نزدیک سازی مواضع ایران و ۱+۵ افزود: جستجوی راهکارهای سیاسی برای حل مساله هسته ای ایران ادامه خواهد داشت.

ریایکوف گفت: به رغم اختلافاتی که هنوز در برخی مسایل باقی مانده است، جستجوی راهکارها برای حل و فصل سیاسی مساله ایران ادامه خواهد داشت و این امر در جریان پنج دور مذاکرات مسکو مورد تاکید قرار گرفت.

وی همچنین گفت که در نشست مسکو درباره نشست آینده ایران و گروه ۱+۵ توافق شد و قرار است این نشست سوم ماه ژوییه (۱۳ تیر ماه) در استانبول برگزار شود.

نشست هسته ای مسکو و مذاکرات ایران و ۱+۵ در پایتخت روسیه پس از دو روز گفت وگوی فشرده طرفین برای رفع اختلافات و بحث و بررسی درباره پیشنهادهای دوجانبه پایان یافت.

ریابکوف روز دوشنبه نیز در حاشیه این نشست در گفت و گو با روزنامه روسی ‘ایزوستیا’، مخالفت خود را با تحریم ایران به عنوان راهکاری برای رسیدن به اهداف سیاسی اعلام کرد.

ریابکوف خاطرنشان کرد: طرف روسی با بکارگیری تحریم به عنوان وسیله ای برای رسیدن به اهداف سیاسی مخالفت می کند.

وی اضافه کرد: چنین رویکردی از لحاظ سیاسی و اخلاقی مانع دستیابی به تفاهم و توافق می شود.

معاون وزیر خارجه روسیه با بیان اینکه غنی سازی ۲۰ درصدی اورانیوم در ایران در وهله نخست موجب نگرانی آمریکا و کشورهای اروپایی می شود، اظهار داشت: انتظار داریم در نشست مسکو، هم طرف ایرانی برای کاهش تولید اورانیوم غنی شده اعلام آمادگی کند و هم طرف های شرکت کننده در مذاکرات پیشنهاداتی به ایران بدهند که جالب تر از افزایش ذخایر اورانیوم غنی شده برای این کشور باشد.

اروپام/۲۲۴۲**۵۱۸

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۱۹۱۲۴۳


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.