دامداران و کارگران بهداشتی، بیشتر در معرض خطر بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو هستند


دامداران و کارگران بهداشتی، بیشتر در معرض خطر بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو هستند

۱۴:۱۵ (دوشنبه ۲۲ خرداد )
اخبار مرتبط
نسخه چاپی نسخه چاپی

دامدارن ، کشاورزان ، کارگران کشتارگاه ، دامپزشکان و کارکنان بهداشتی و درمانی بیمارستان ها ) بیشتر در معرض خطر بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو هستند.

 دکتر فریدا فرهمندپور مسوول واحد مبارزه با بیماری های معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی فسا گفت: زئونوزها یا بیماری های قابل انتقال بین انسان و حیوان از هر دو جنبه اقتصادی و بهداشت عمومی از اهمیت ویژه ای برخودارند . طی ۳۰ سال اخیر بسیاری از بیماری های عفونی جدید شایع شده که بخش وسیعی از آنها زئونوز می باشند. از بیماری های قابل انتقال بین انسان و حیوان می توان به بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو یا CCHFاشاره کرد .

وی گفت: تب خونریزی دهنده کریمه کنگو یا CCHFیک بیماری خونریزی دهنده تب دار حاد است که به وسیله کنه منتقل می شود و در آسیا ، اروپا و آفریقا وجود دارد . این بیماری مرگ و میر بالا دارد و همه گیری های داخل بیمارستان آن نیز شایع است.

دکتر فرهمندپور با بیان این که عامل بیماری یک نوع ویروس است که توسط بندپایان و اصولاً در طبیعت به وسیله کنه هیالوما منتقل می شود، اظهار داشت: مهمترین راه آلودگی، خونخواری کنه نابالغ از مهره داران کوچک می باشد. یک بار آلودگی موجب می شود کنه در تمام طول مراحل تکامل، آلوده باقی بماند و کنه بالغ ممکن است عفونت را به مهره داران بزرگ مثل دام ها منتقل کند و عفونت در انسان پس از گزش کنه آلوده و یا له کردن آن روی پوست ایجاد می شود .

وی افزود: بیماری در حیوانات اهلی هیچگونه علائم مشخصی ندارد و خطر انتقال بیماری به انسان در طی ذبح حیوان آلوده و یا یک دوره کوتاه پس از ذبح حیوان آلوده وجود دارد ( به دنبال تماس با پوست یا لاشه حیوان ) همچنین تماس با خون و بافت بیماران به خصوص در مرحله خونریزی یا انجام هر گونه اعمالی که منجر به تماس انسان با خون ، بزاق ، ادرار، مدفوع و استفراغ آنها گردد باعث انتقال بیماری می شود.

بیماری در طی مدتی که بیمار در بیمارستان بستری است به شدت برای دیگران آلوده کننده است عفونت های بیمارستانی بعد از آلودگی با خون و یا ترشحات بیماران شایع می باشد .

مسوول واحد مبارزه با بیماری های معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی فسا یادآور شد: دامدارن، کشاورزان، کارگران کشتارگاه، دامپزشکان و کارکنان بهداشتی و درمانی ( بیمارستان ها ) بیشتر در معرض خطر هستند و شیوع بیماری بیشتر در فصل گرم سال همزمان با فصل فعالیت مخزن بیماری ( کنه ) است.

وی با بیان این که علائم بالینی ۴ مرحله دارد، در خصوص این مراحل  گفت: دوره کمون اولین مرحله است  که  پس از گزش کنه( ۳-۱ روز )، به دنبال تماس با بافت ها یا خون آلوده ( ۶-۵ روز ) می باشد .دومین مرحله مرحله قبل از خونریزی است که علایم آن شامل تب، لرز، درد عضلانی، درد چشم ، تر س از نور ( حساسیت به نور )، گیجی، گاهی تهوع، استفراغ ، درد شکم، کاهش اشتها( ۱۶-۳ روز ) می باشد.

مسوول واحد مبارزه با بیماری های معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی فسا مرحله سوم را مرحله خونریزی دهنده عنوان کرد و اظهار داشت: این مرحله کوتاهی است که به سرعت ایجاد می شود و معمولاً در روز ۵-۳ بیماری شروع می شود و ۱ تا ۱۰ روز ( به طور متوسط ۴ روز ) طول می کشد خونریزی در مخاط ها و پتشی در پوست دیده می شود . این مرحله به علت ترومبوسایتوپنی است که در بیمار ایجاد می شود و مرگ به دلیل از دست دادن خون ، خونریزی مغزی و ادم ریوی ممکن است ایجاد شود.

وی ادامه داد: مرحله چهارم بیماری دوره نقاهت می باشد که بیماران از روز دهم وقتی ضایعات پوستی کم رنگ می شود ، به تدریج بهبودی پیدا می کنند.

دکتر فرهمندپور با بیان این که درمان بیماری شامل دونوع درمان است، گفت: نوع اول، درمان حمایتی شامل اصلاح آب و الکترلیت ها می باشد و نوع دوم درمان ضد ویروسی با داروی ریباویرین است.

وی ابراز داشت: با آموزش کارگران کشتارگاه و قصابان و استفاده از وسایل حفاظتی، آموزش دانشجویان پزشکی ، کارکنان بیمارستان و پزشکان، جلوگیری از قاچاق دام های آلوده، سم پاشی دامداری ها و رعایت احتیاطات همه جانبه در برخورد با خون و محصولات خونی بیماران مبتلا در بیمارستان در مراکز بهداشتی درمانی توسط کارکنان بهداشتی درمانی می توان از شیوع بیماری جلوگیری کرد.

وی در پایان افزود: گوشت پس از ذبح دام در سردخانه یا یخچال ( دمای ۴ درجه سانتی گراد ) نگهداری  شود که این باعث می شود تا ۲۴ ساعت جمود نعش حاصل شده و ویروس غیر فعال شود.

گفتنی است: بنابر اعلام رییس مرکز مدیریت بیماریهای واگیر از ابتدای امسال ۳۰ مورد ابتلا به تب کریمه کنگو در کشور گزارش شده است  که ۶ مورد از آنان فوت کرده اند.

دکتر محمد مهدی گویا بارها از هم وطنان خواسته است از ذبح دام های بدون تأیید دامپزشکی خودداری کنند. 

.

.

.

.

.

.

.

وب دا


Foodna RSS Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.