طرح ایران در نشست مسکو جامع و علمی بود

به گزارش گروه اخبار شب ایرنا، باقری دوشنبه شب در گفت وگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما تحت عنوان ‘ارزیابی جمهوری اسلامی ایران از نشست با ۱+۵ در مسکو’ افزود:‌ طی دو روز گفت وگو در مسکو ‘کاترین اشتون’ مسوول سیاست خارجی و امنیتی اتحادیه اروپا توفف غنی سازی ۲۰ درصد، تعطیلی فردو و انتقال اورانیوم غنی شده ۲۰ درصد به خارج را مطرح کرد.

معاون دبیر شورای امنیت ملی ایران اظهار داشت:‌ در این نشست ‘سعید‌ جلیلی’ دبیر شورای عالی امنیت ملی و نماینده ارشد ایران در مذاکرات هسته ای در باره طرح پیشنهادی

ایران توضیحات دقیقی ارایه داد و بر این اساس طرف مقابل فهمید که جمهوری اسلامی در گفت وگوها جدی است و بر اساس منطق مستحکم با آنها روبه رو می شود.

باقری افزود: ‌پیشنهاد جمهوری اسلامی ایران چند ویژگی مهم داشت. از جمله اینکه طرح پیشنهادی جمهوری اسلامی ایران طرحی جامع بود و موضوعات هسته ای و غیر هسته ای را به صورت فراگیر دربر می گرفت.

وی گفت:‌ این گفت وگوها بر اساس توافق های استانبول ۲ و بغداد بود که توافق های دو طرف را در پی داشت و طرح جمهوری اسلامی ایران بر مبنای آن توافق ها ارایه شد.

باقری طرح جمهوری اسلامی ایران را دارای مولفه های واقعی دانست و گفت:‌ این طرح طرحی مبتنی بر حقوق و مقرراتی بود که مولفه های حقوقی آن شامل اصول راهنما، بحث اهداف و موضوعات هسته ای بود.

معاون بین الملل و سیاست خارجی شورای عالی امنیت ملی افزود:‌ در روز دوم مذاکرات مسکو، خانم اشتون به جلیلی گفت نظرتان را در باره طرح ۱+۵ توضیح دهید و جلیلی از اشتون خواست که او هم در باره طرح جمهوری اسلامی ایران توضیح دهد.

وی اظهارداشت، وقتی اشتون دید که توضیحی منطقی ندارد از جلیلی وقت خواست و مشخص بود که آنها در باره طرح جمهوری اسلامی ایران کار کارشناسی انجام نداده اند.

باقری گفت: ‌ما به ۱+۵ گفتیم که شما مدعی انحراف هسته ای ایران هستید. این در حالی است که ما در بالاترین سطح با فتوای رهبر معظم انقلاب مخالف سلاح هسته ای هستیم و نگرانی داریم که حقوق ما به رسمیت شناخته نشود و شما در این مورد به ما توضیح دهید.

وی موضوع دوم درخواست طرف مقابل را همکاری با آژانس بین المللی انرژی اتمی ذکر کرد و گفت:‌ شخص اشتون اذعان داشت که جمهوری اسلامی ایران با آژانس همکاری می کند و پذیرفت که ایران در این راه جدی است.

باقری در مورد بحث اعتماد سازی در موضوع غنی سازی ۲۰ درصد گفت:‌ ما نیز تاکید کردیم که شما هم اعتماد سازی کنید و هم وزن ما اقدام به اعتماد سازی کنید.

باقری افزود: ‌جلیلی همچنین در این نشست درباره جایگاه و شان فتوای مقام معظم رهبری سخن گفت و اینکه بالاترین مصوبات مجلس در باره انرژی هسته ای صلح آمیز به تصویب رسیده که مورد تایید شورای نگهبان قرار گرفته است.

معاون دبیرشورای امنیت ملی گفت:‌ جلیلی در باره غنی سازی گفت، ‌در چارچوب ان.پی. تی تصریح شده و در ذیل بند چهار آمده است که در کشورهای عضو ان پی تی غنی سازی اورانیوم مجاز است و اسنادی را ارائه داد که گروه ۷۷ و جنبش عدم تعهد حق غنی سازی در کشورهای عضو ان.پی.تی را به رسمیت شناخته است و بر این اساس کشورهایی مثل ژاپن، آرژانتین و برزیل غنی سازی را انجام می دهند و شما هم به عنوان کشورهای ۱+۵ معترض آنها نیستید.

وی افزود:‌ به نمایندگان گروه ۱+۵ در نشست مسکو اظهارات مقامات آمریکایی دال بر به رسمیت شناختن حق غنی سازی اورانیوم برای کشورهای عضو ان.پی.تی را گوشزد کردیم و آنها با بیان این موضوع شرمنده شدند.

باقری اظهار داشت: بحث قطعنامه های سازمان ملل را مطرح کردیم و جلیلی به آنها گفت، ‌از نظر حقوقی قطعنامه های شورای امنیت غیر قانونی است مانند بند ۳۰ ماده ۱۲ در قالب منشور سازمان ملل .

معاون دبیر شورای امنیت ملی افزود: جلیلی با ارزیابی گزاره های مختلف پیشنهاد آنها، دقیقا یک یک پیشنهادها را ارزیابی و اشکالات حقوقی را مطرح کرد و گفت گزاره های شما غیرواقعی است. مثل اینکه سایت فردو یک پایگاه نظامی است و برخی از پیشنهادها که غنی سازی باید متوقف شود، در صورتی که تاسیسات فردو و مجتمع سوخت اصفهان غیر نظامی و زیر نظر آژانس است.

باقری گفت:‌ گروه ۱+۵ اقرار کرد که بحث های دقیقی انجام گرفته است و درخواست کرد که مطالب ارائه شده در اختیار آنها قرار گیرد تا کار کارشناسی بر روی آن انجام گیرد.

وی اظهار داشت:‌ در پایان نشست مسکو گروه ۱+۵ گفت، ما باید این واقعیت را اذعان کنیم که بحث شما (ایران) یک بحث با محتوای علمی و بحث ما یک بحث سطحی است.

وی چشم انداز مذاکرات با ۱+۵ را روشن ذکر کرد و گفت:‌ روند مذاکرات رو به جلو و روشن است و اگر گروه ۱+۵ از اصول توافق های به عمل آمده عدول کند، به ضررش تمام می شود و هزینه های جانبی را برای ۱+۵ زیادتر می کند.

۱۵۳۶**۱۳۶۸**

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۰۰۲۷۷


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.