غضنفری : توافق دولت با اصناف برای کنترل قیمتها

به گزارش تفسیری ممتازنیوز به نقل از واحد مرکزی خبر در تاریخ ۴ شنبه ۱۷ آبان ۹۱،

وزیر صنعت، معدن و تجارت از توافق این وزارتخانه با بخش های مختلف بازار، اصناف، تولید نمایندگان و خرده فروشان برای کنترل قیمت ها و بازار خبر داد.

به گزارش تفسیری واحد مرکزی خبر ، مهدی غضنفری پس از نشست هیئت دولت در جمع خبرنگاران گفت: اولین اقدام خود را از ساماندهی ارز به عنوان سرچشمه آغاز نمودیم و پس از یکی دو ماه بحث درباره ایجاد شدن یا نشدن بورس ارز ، بالاخره مرکز مبادله ارزی ایجاد شد و ارز سامان نسبی گرفت.
وی افزود: پس از این ، در تعامل با صادر نمایندگان به توافق رسیدیم ارزشان را به تولید و اقتصاد برگردانند.
غضنفری بخش مهم و مؤثر دیگر را در ساماندهی بازار ، بورس کالا دانست و اضافه نمود: متأسفانه قیمت گذاری در این بورس به نحوی بود که رقابت با ارز آزاد شکل می گرفت که در این بخش نیز توافق نمودیم کالاها را با ارز مبادله ای قیمت گذاری نمایند.
وی گفت: در بورس کالا قیمت فلزات و پتروشیمی به عنوان مواد اولیه ای بسیاری از صنایع پایین دستی و قیمت کالا و بازار بسیار موثر است که در این بخش نیز توافق نمودیم رویه قبل را اصلاح نمایند.
غضنفری افزود: سازمان حمایت مصرف نمایندگان و تولیدکنندگان نیز در اطلاعیه ای هرگونه قیمت گذاری در بورس کالا با ارز آزاد و بازار چهارراه استانبول را تخلف و گرانفروشی دانست و اعلام نمود با آن مقابله می نماید.
وزیر صنعت، معدن و تجارت، بخش مؤثر دیگر را در کنترل بازار ، اصناف دانست و گفت: با برگزاری جلسات مختلف با گروه های مختلف صنفی ، این گروه نیز پذیرفته اند که بیش از قبل در کنترل بازار و قیمت ها مراقبت نمایند.
غضنفری تولید نمایندگان را نیز در کنترل بازار موثر دانست و افزود: مهمترین درخواست این بخش سرمایه در گردش است تا بتواند کالاهای بیشتری تولید و به بازار عرضه کند و بر قیمت ها نظارت داشته باشد که فعلاً ۱۰ درصد منابع ریالی صندوق توسعه ملی مهمترین منبع برای تأمین سرمایه در گردش تولیدکنندگان است.
وی در پاسخ به این پرسش که آیا با روند نزولی قیمت ارز، قیمت کالاها نیز کاهش می یابد، گفت: نوسانات در بازار چند ریشه دارد که بخشی از آن به کمبود نوسانات قیمت ارز مربوط است که کنترل می گردد.
غضنفری افزود: به هر حال وقتی مواد اولیه با ارز ۲۵۰۰ تومان وارد می گردد روی قیمت بعضی کالاها و نیز بر تولید بازار اثر می گذارد.
وی گفت: آن بخش که ناشی از افزایش قیمت ارز است به تدریج خود را با کاهش نرخ ارز تطبیق می دهد اما بخشی که ناشی از نوسانات قیمت هاست به بی اعتمادی به آینده بازار مربوط می گردد که این بخش نیز به طور طبیعی فروکش می نماید.
غضنفری افزود: اصناف، تولید نمایندگان و بازاریان اعلام نمودند که اگر قیمت ارز تثبیت شود خودشان بازار را کنترل می نمایند و همه درخواست شان این است که ارز به عنوان سرچشمه نوسانات و التهابات بازار کنترل شود.


IRIBNews RSS TopNews

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.