نوشیدن مایعات فراوان،میوه و سبزی بهبود دهنده عملکرد کبد است

نوشیدن مایعات فروان و گنجاندن مصرف میوه و سبزی در رژیم غذایی از عوامل موثر در بهبود عملکرد کبد به شمار می‌رود.

به گزارش سرویس اجتماعی برنا، محمد صفریان عضو مرکز تحقیقات بیوشیمی و تغذیه دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به این‌که کبد از مراکز اصلی بدن است که جذب پروتئین‌ها، ویتامین‌ها و دفع سموم و هضم چربی‌ها را بر عهده دارد، اظهار داشت: تغذیه صحیح و کامل از تمام غذاها و مصرف آن‌ها به اندازه کافی، نوشیدن مایعات فراوان، مصرف میوه و سبزی تازه و سبک زندگی سالم سبب پیشگیری از بیماری و بهبود سلامت کبد خواهد شد. 

صفریان با بیان این‌که بیماری‌های عروقی، مادرزادی، هپاتیت و سیروز از جمله بیماری‎های کبدی به شمار می‌رود و برخی از علایم بیماری‌های کبدی خارش چشم و بدن و تغییرات خلقی است خاطر نشان کرد: مصرف الکل و مواد مخدر، سیگار کشیدن، اعتیاد به داروها و مصرف چربی‌ زیاد موجب بروز و یا تشدید بیماری‌های ‌کبدی خواهد بود.

مدیر گروه علوم تغذیه دانشگاه علوم پزشکی مشهد درباره مصرف ویتامین‌ها و تاثیر آن در کبد افزود: بهترین شکل مصرف ویتامین‌ها غذاها و میوه و سبزیجات طبیعی حاوی ویتامین‌هاست اما زمانی که فرد موقعیت مصرف این مواد دارای ویتامین‌ را ندارد، می‌توان از مکمل‌های دارویی استفاده کرد.

وی افزود: بهتر است مصرف مکمل‌ها با تجویز و تشخیص پزشک نسب به نیاز بیمار انجام گیرد، زیرا مصرف و تجمع زیاد این مکمل‌ها گاه در افراد سبب مسمومیت به خصوص در کودکان، سالمندان و زنان باردار خواهد شد. 

صفریان خاطرنشان کرد: ویتامین‌های E و A و همچنین ویتامین K که در میوه‌ها و سبزیجات تیره رنگ یافت می‌شود، برای کارکرد کبد مناسب است.


آخرین اخبار

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.